Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Kókuszzsír – a legújabb csodaszer?

Valóban olyan egészséges, mint amilyennek manapság sokan gondolják, vagy csupán a legújabb divatról van szó? Nézzük meg, mit tud valójában a kókuszzsír!

A trópusi kókuszdiót sokan kedvelik, ma már nagyobb áruházakban itthon is bárki számára elérhető gyümölcs. Lereszelt belső héja és a kókusztej is kellemes illatú, jellegzetes ízű alapanyagai számos ételnek, desszertnek és italnak. A fentiek mellett a kókuszdió húsából nyerhető a manapság egyre népszerűbb kókuszzsír is.

A napjainkban beszerezhető kókuszzsír más mint, amit a 80-as években – főleg Amerikában – alkalmazott az élelmiszeripar. Akkoriban részlegesen hidrolizált kókuszzsírt használtak, amelyről azonban hamarosan kiderült, hogy jelentős transz- és telített zsírsavtartalma miatt fogyasztása növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Manapság a speciális boltokban kapható szűz kókuszzsírt azonban hideg sajtolással nyerik, így a zsírsavak természetes formájukban maradnak. (Létezik úgynevezett szűrt kókuszzsír is, amely gőzöléssel készül.)

Telített zsírsavtartalmának köszönhetően magas hőfokra hevíthető, kevésbé avasodik, így hosszabb ideig eltartható, mint a növényi olajok általában. Jól használható sütéshez, süteményekhez, zöldségek grillezéséhez. Különösen finom kesernyés ízű zöldségekkel, és zamatossá teszi a hagymás, fokhagymás szószokat is.

Miért jó nekünk a kókuszzsír?

A kókuszzsír összetétele egyedülálló a növényi eredetű zsiradékok között. Állaga szobahőmérsékleten majdnem teljesen szilárd, hasonlóan az állati eredetű zsírokhoz. Ennek az az oka, hogy főleg telített zsírsavakból áll. Abban azonban különbözik az állati zsíroktól, hogy:

  • nem tartalmaz koleszterint,
  • nagy mennyiségben tartalmaz laurinsavat, amelynek antibakteriális, antivirális és anyagcserét serkentő hatása van,
  • akár emésztőenzimek nélkül is képesek vagyunk hasznosítani, így könnyen nyerhető belőle energia. (Ezt a tulajdonságát gyakran használják ki speciális étrendek összeállítása során is.)

Miért nem jó nekünk a kókuszzsír?

A fenti ígéretes tulajdonságok mellett azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy a kókuszzsír főleg telített zsírsavakból áll. Bár hatása jótékony a HDL (jó) koleszterin szintre, az eddigi tapasztalatok szerint növeli az LDL (rossz) koleszterin szintet. Ennélfogva fogyasztása mértékkel ajánlott: naponta kb. 1-2 evőkanálnyi mennyiségben, ha egyébként állati eredetű zsiradékfogyasztásunk nem jelentős. Egészségünk megőrzése érdekében nem ajánlott ételeinket kizárólag kókuszzsírral készíteni. E célból inkább használjunk változatosan növényi olajakat. De természetesen az olíva-, a lenmag-, a napraforgóolaj mellett megfér a kókuszzsír is.

Szólj hozzá!

Hozzászólások (8)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Szabó Alexandra dietetikus
Szabó Alexandra dietetikus Tue, 2015-08-11 07:35

Kedves Jozefine!
Arra gondol, hogy a kókuszzsírral a vaj egy az egyben helyettesíthető-e a receptekben?
Jól helyettesíti a kókuszzsír 1:1-ben a vajat, abban az esetben, ha receptben viszonylag kevés a szükséges vaj mennyisége. Ha azonban nagy mennyiségű vajat kell helyettesíteni, akkor a vaj mennyiségének 80%-a lehet kókuszzsír és a 20%-a pedig folyadék (víz, esetleg tej). Így hasonlít leginkább a vaj összetételéhez, amelyben kb. 80% zsír kb. 19% víz és kb. 1% fehérje van.
Üdvözlettel
Szabó Alexandra

gyorgymiklosne
gyorgymiklosne Mon, 2014-08-11 21:51

Igen, sokan gondoljuk úgy, ha egy új árut, az egekig dicsérnek, nem biztos hogy az úgy is van. A másik gond meg az, hogy 4, 5-szörösen magasabb árat nem mindenki tudja megfizetni.

.Méhecske.
Méhecske / .Méhecske. Sun, 2014-11-23 13:53

Minap vásároltam 1kg kókuszzsírt 999ft-ért. A legnépszerűbb margarin (Rama) ára egy félkilós kiszerelésben kb. 500ft... tehát gyakorlatilag a kg/ár megegyezik.

merci91
merci91 / merci91 Mon, 2014-08-11 10:16

Kedves Alexandra!

Én két dolgot írnék még hozzá a kókuszzsír pozitív tulajdonságaihoz. Az egyik az, hogy bő kókuszzsírban sütésnél, pl.: rántott húsok/zöldségek, nincsen tőle olaj szag az egész lakásban és a konyhában. A másik dolog pedig az lenne, hogy a sütés vége felé nem kezd el habozni mint a napraforgóolajnál. Én főként ezekért a tulajdonságokért szeretem használni.

witch
witch / witch Sat, 2014-08-09 13:03

Kedves Alexandra!

Laikuskent eleg nehez dolog eligazodni a sok "szuper" elelmiszernek kikialtott alapanyag kozott, hogy valoban igaz-e? A ferjem szerint a "kutyanak sem kell" dolgokat probaljak igy eladni. :o) Persze ez nem 100 %-ban igaz, de van benne valami. En mar teljesen at akartam allni a kokuszzsir hasznalatara, de a cikk elolvasasa utan hal'istennek felvilagosult lettem. Koszonom! Amugy probalom az egeszsegesebb dolgokat hasznalni suteshez-fozeshez, de az en korosztalyomnak nem konnyu az atallas, tobb evtizedes "hagyomanyos" etelhez szokva. Viszont tyuklepesben szerintem mindenki sikeres lehet. Megegyszer koszonet, ezert a jo kis cikkert, varom a tovabbi hasznos informaciokat.
udv:witch