Jöhet a banán, ha fogyni szeretnék?

A fogyókúrás étrendből az elsők között szokás kizárni a banánt. Vajon jogos ez a lépés? Segít ez valamit?

Ha meg kéne neveznem azt az élelmiszert, amivel kapcsolatban a klienseim a legtöbbször teszik fel a kérdést: „Hizlal, vagy sem?”, akkor az egyértelműen a banán lenne. Vajon minek köszönhető, hogy ennyire ellentétes információk látnak róla újra és újra napvilágot? Vannak, akik még ünnep- , vagy "csalónapon" sem merik beilleszteni az étrendjükbe, mások pedig akár napi szinten fogyasztják. Mit tegyünk tehát, mivel járunk a legjobban?

A banán a banánfélék családjába tartozó, utóérő gyümölcs, ami valójában egy áltermés. Magas kálium- és magnéziumtartalmú, így kedvező hatással van szív- és érrendszerünk, izomzatunk állapotára. Könnyen emészthető, 100 grammonként 105 kalóriát tartalmaz, ami elsősorban a 24 grammnyi szénhidráttartalmából fakad. És ez az a tulajdonsága, ami miatt nagyon megosztja az embereket.

Tény, hogy a gyümölcsök között a banán szénhidráttartalma az egyik - ha nem a - legmagasabb, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne fogyaszthatnánk. Egyetlen dolgot kell eszem előtt tartanunk: a mennyiséget.

Egy átlagos méretű banán 100-120 g között van, tehát ~115 kalóriát tartalmaz, ami akár önmagában is jó választás lehet tízóraira vagy uzsonnára például, hiszen ez kevesebb, mint egy nagyobb doboz gyümölcsjoghurt energiatartalma. Persze hiába a kedvező tápanyagösszetétel, ha a mennyiségekkel elszállunk – mint jellemzően más élelmiszerek esetében is - , hiszen a szükségleten felüli kalóriabevitel hosszú távon plusz kilókat eredményezhet.

Hogyan illeszthető be az étrendünkbe?

A banán:

  • feldobja a reggeli zabkásádat
  • az uzsonnára készített házi túrókrémet vagy joghurtot
  • a frissítő banános turmixokat, smoothie-kat ismindenki ismeri és szívesen fogyasztja
  • egészséges, cukormentes sütemények alapja is lehet

Egyébként érdemes kihasználni magas szénhidráttartalmából fakadó édes ízét, hiszen akár az egészséges, akár a testtömegcsökkentő étrendben kiváló desszerthelyettesítő lehet. Ha épp édes ízt kívánunk, akkor sokkal jobban járunk egy banánnal, egy banános joghurttal, túrókrémmel, turmixszal, mint egy zacskó csokis keksszel vagy dobostortával.

Hogy azért említsek kerülendő banános fogásokat is, a kínai büfék népszerű desszertjeként felszolgált bő olajban sült, bundázott sült banánt, vagy az egészséges nasinak gondolt, magas zsírtartalmú banánchipset azért érdemes kerülni, bár ezekben a fogásokban sem a banánnal van a gond, hanem a megnövekedett zsírtartalommal.

Nem érdemes elfelejtkezni arról, hogy ha valaki túlsúllyal él, akkor annak hátterében jellemzően nem egy alapanyag vagy egy szokás, hanem több, étrendi és életmódbeli tényező áll. Attól, hogy egy-egy alapanyagot kiiktatunk az étrendünkből, még sem egészségesebbek, sem vékonyabbak nem leszünk.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek!

Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk

3 meggymagozási módszer, ha macera nélkül úsznád meg a folyamatot

Eljött a nyárnak az az időszaka, amikor kilószám kell megtisztítanunk a meggy és a cseresznye bordó szemeit. A magozás ugyan nem egy bonyolult folyamat, de mivel gyakran akár órákig is eltarthat, jobb, ha néhány trükkel és aprósággal megkönnyítjük a saját dolgunkat. A meggymagozásra több lehetséges módszer is adott: nézzük, kézzel, késsel vagy evőpálcikával járunk a legjobban!

Lakos Benedek

További cikkek