Ha fogyni szeretnél, ezt mindig nézd meg az ételek csomagolásán

Ha te is lelkesen számolod a kalóriákat, akkor mindenképpen figyelembe kell ezt venned!  

Az élelmiszereken kötelezően megjelenítendő tápértékjelölés része az energiatartalom, amelyet kJ (kilojoule) valamint kcal (kilokalória) mértékegységben adnak meg - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

A kalóriatartalomnak az étel értékesítési állapotára, vagy a fogyasztásra kész termékre kell vonatkoznia. Az utóbbi esetben azonban fel kell tüntetni az elkészítés pontos módját, amivel a megjelölt energiatartalmú ételt kapjuk, hiszen, ha belegondolsz, egy instant kakaóital tejjel készítve magasabb energiatartalmú, mintha vízzel vagy alternatív tejjel készítenénk.

via GIPHY

Az élelmiszerek tápanyagértékeinek, tehát például a zsír-, szénhidrát-, rost- és fehérjetartalmának a megadása több módon történhet: laboratóriumi mérésekkel, a felhasznált alapanyagok ismert tápanyag értékeinek felhasználásával, illetve szakirodalmi adatok alapján - olvasható az "Ételt csak okosan oldalon". Az egyes tápanyagok energiatartalmából számítható ki ezután a termék energiatartalma.

Az energiatartalmat a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról szóló 1169/2011/EU rendeletben meghatározott módon kell számítani, eszerint pl.:

  • 1g szénhidrát energiatartalma 17kJ (4kcal),
  • 1g fehérje szintén 17kJ (4kcal),
  • 1g zsír pedig 37kJ (9kcal) energiatartalommal bír.

A szénhidrátokon belül a poliolok (cukoralkoholok) 10kJ (2,4kcal) értékkel számolandók, de a cukoralkoholok közül az eritritnek nincs energiatartalma!

Emellett fontos, hogy a rostnak is van energiatartalma, 1 gramm 8kJ (2kcal). Az energiatartalom kiszámításakor figyelembe kell vennie a vállalkozónak még pl. az etil-alkohol és a szerves savak (pl. ecetsav, citromsav) energiatartalmát is.

Ezeket olvastad már?

Ezeket olvastad már?

via

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek