6+1 tipp a változókori kilók ellen

Sok nőnek okoznak gondot a változókor tünetei, előre rettegünk a deréktájon lerakódó plusz kilóktól. A jó hír, hogy némi odafigyeléssel az úszógumik kialakulása elkerülhető!

A női változókori hormonváltozás következtében elsősorban az ösztrogén nevű hormon szintje csökken. A kor előrehaladtával lassul az anyagcserénk, kevesebb kalóriát égetünk el, és nem utolsó sorban változhat az életmód, és kevesebb vagy kevésbé intenzív lesz a testmozgás.

A változókori elhízásra jellemző, hogy elsősorban a has köré rakódik le a zsír, ezt alma típusú elhízásnak nevezzük, és rizikófaktora többek között a szív- és érrendszeri megbetegedéseknek és a cukorbetegség kialakulásának is.

Olvastad már?

Te alma vagy körte alakúra híztál?

A változókor idején átlagosan 200 kalóriával csökken a nők napi energiaigénye. Ez kb. egy zsemle és egy pohár narancslé energiatartalma, de vajon elég-e, ha egyszerűen csak ennyivel kevesebbet eszünk egy nap?

A mennyiség csökkentése mellett arra is nagy figyelmet kell fordítanunk, hogy milyen ételeket részesítsünk előnyben életünk ezen szakaszában.

Az alapvető étrend a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás, de mit is jelent ez a gyakorlatban?

1. Ha eddig még nem tettük, most itt az ideje, hogy étrendünkben lecseréljük, vagy legalább is csökkentsük a fehérlisztből készült termékeket. Keressük a teljes kiőrlésű, rozs-, rozsos kenyereket, péksüteményeket, válasszunk durumtésztát. Vegyük fel az étrendünkbe a zabot, akár a zabpelyhet reggelire zabkásának vagy a zablisztet főzésre, sütésre. Nemcsak sokféleképpen elkészíthető, de nagyon jó rostforrás is.

2. A napi ötszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságával ma már szinte mindenki tisztában van. Magas vitamin- és ásványianyag-tartalmuk nélkülözhetetlen az egészségünkhöz, rosttartalmuk jóllakottságérzetet biztosít. Nagyobb részük energiatartalma is alacsony, ami szintén segíthet az ideális testsúly megtartásában.

3. Ne felejtkezzünk el a tejről és tejtermékekről! Magas kalciumtartalmuk, a rendszeres testmozgás és a megfelelő D-vitaminbevitel együtt segíthet megelőzni a csontritkulást is, ami a nők 80 százalékát is érintheti a klimax után. Válasszuk az alacsonyabb zsírtartalmú sajtokat és a natúr, ízesítetlen joghurtokat!

4. Hetente legalább egyszer együnk halat, lehetőleg tengerit – szerepe nemcsak a jó minőségű fehérjebevitelben van, de mellette jó D-vitaminforrás is.

5. Figyeljünk a só mennyiségére is! A szervezet víztároló képessége ebben az időszakban megnő, de érrendszerünk védelmében is érdemes csökkenteni a sófogyasztást. A félkész-, készételek, mártások, a kenyér, a füstölt húsok és szalámik sok sót tartalmaznak, ezekből együnk mértékkel. Ne sózzuk meg a paradicsomot, paprika, uborkát, és főzésnél használjunk bátran zöldfűszereket!

6. Igyunk sok folyadékot! Napi 1,5-2 liter vizet, ásványvizet, teát cukor nélkül!

+1. Itt az ideje a rendszeres testmozgásnak! Nemcsak a kalóriákat égeti, de segít megelőzni a csontritkulást, és javítja a szív- és az érrendszer működését is. Ne riadjunk meg a fitnessztermektől, ma már számtalan olyan mozgásforma elérhető, amelyet ebben az életkorban nyugodt lelkiismerettel végezhetünk, akár a fitnessztermeken kívül is.

Hozzászólások

witch

Ugyan szeretem a salatakat, nekem valahogy a leves jobban izlik, ha zoldseg evesrol van szo. Egy jo nagy fazek zoldseglevest, akar napokig eszek, raadasul laktatos is. Megprobalok olyat fozni, amiben nincs rantas vagy habaras, hogy kevesebb kaloria legyen benne. Ha esetleg hussal szeretnem, akkor altalaban csirke vagy pulyka kerul bele. Zabpelyhet pedig sok etelben rizs vagy zsemle helyett hasznalok. Peldaul rakott etelekben a rizs lecserelheto, fasirtban pedig a zsemle.

Törölt felhasználó

A leves szuper, télen nálam is szinte minden nap van. Brokkolit meg a karfiolt pürélevesnek is csinálom, nem rakok bele tejszínt, anélkül is nagyon jó, és a karfiolos tetejére darált diót szoktam szórni, ami els?re lehet, hogy furcsa, de érdemes kipróbálni.

witch

En csak egy par eve lettem "leves fuggo", ha csak egy napot kihagyok, mar nagyon hianyzik. A dios karfiol kremlevest feltetlen ki fogom probalni! udv:witch

Artemisz

Ne mentsük fel magunkat a felel?sség alól, nem a változókortól hízunk, hanem attól, amit megeszünk. Witch, rizst bátran ehetsz, a rizs természetes szénhidrát, a szervezet feldolgozza, mint tápanyagot, nem zsírként rakódik le, (a kínaiak rizst esznek rizzsel, mégis elfújja ?ket a szél... - kivéve, ha áttérnek a mi szemétkajánkra), a lisztet (a teljes ki?rlés?t is !!!!!!!!!!!!!!) és a mesterséges cukrot kell kiiktatni.

witch

Ugy tudom, hogy az anyagcsre lassulasa miatt hizunk es ezert kell csokkenteni a kaloria bevitelt. Szoval, igen attol hizunk amit megeszunk, de ebben a korban megjobban oda kell figyelni, hogy mennyit eszunk. A kinaiak pedig azert olyan vekonyak, mert egy nap esznek egy tal rizst es kesz. Egy dokumentum filmben lattam, hogy egy fiatal lany kikoltozott otthonrol, mert ott meg egy tallal sem jutott neki naponta. Egy cipo gyarban dolgozott, ahova biciglivel ment es eppen annyit keresett, hogy kifizesse a rezsit, alberletet meg a napi egy tal rizsre valot. A lisztrol meg a cukorrol nem hiszem, hogy le tudok mondani, mivel kenyeren nottem fel meg tesztan. Az sutemenyekrol nem is beszelve. Ki az aki ezeket el tudja felejteni? Foleg amikor mindenhol ezt latjuk. Nalunk peldaul a reklamok tele vannak ennivaloval, nagyon ertik a modjat, hogy kell "megtomni" az embereket. Szoval, akkor a tv-rol is le kellene mondanom. Hat csak nem bujok be egy barlangba. :o)

Artemisz

Kedves Witch! Magyarországon rengeteg ázsiai (dönt?en kínai) él. Zömük nagyon jómódú (pl. nagyáruházakat, egyéb ingatlanokat vásárolnak fel, de az "átlag" is min. nagykeresked?, gyártóüzem tulajdonos), és mégis 40 kilók vasággyal együtt - addig, amíg a saját ételeiket eszik. A szemétkaját igenis ki lehet iktatni, pusztán "csak" elhatározás és fegyelem kérdése, persze nem könny?, mert az elvonási tünetek kínzóak tudnak lenni. (Én már csak tudom. :) ) Viszont, ha nem megy, akkor tudomásul kell venni, hogy feljönnek a kilók, és felesleges méregdrága kamudolgokra ("kilófaló" liszt) költeni, magunkat ámítva. A reklámok itt sem különbek. (Mondjuk, én id? hiányában gyakorlatilag egyáltalán nem nézek tv-t.) Az életünk arról szól, hogy ellenálljunk a csábításoknak. Sz@r ügy. Üdv. A

witch

Kedves Artemisz! Na, nalunk elkonyvelik, hogy aki nyomorban el az elhizott is, mert az olcso kaja egeszsegtelen. En pedig nem ertek ezzel egyet, mert en sem vagyok milliomos es megsem gurulok. Nem mondom, hogy nincs nehany kilo felesleg, de ha leadnek 70 kilot, nem maradna meg 70 kilo belolem, mert itt aki kover, az ilyen, hogy en ketszer kijovok belole. A statisztika szerint a felnott lakossag fele tartozik ide, mondjuk mar engem is abba a kategoriaba sorolnak, szoval ki tudja, mit ertenek pontosan kover alatt. Szoval a gurulasra visszaterve, ezert eszek rengeteg levest, ami zoldseges es max. sovany hus van benne. A leves alapanyag nem draga! Sehol! A legtobb ami van benne az viz es ugy tudom a viz nem hizlal, sot telitettseg erzetet ad hamarabb, mint a rantott hus krumplival. Sajnos nekem tul sok a "szabadidom", mert a munkam szezonalis. De nem csak a tv bunos a reklamokban, hanem a boltok is ugy vannak megtervezve, hogy "kiverje" a szemunket a szemetkaja es egyik etterem a masikat eri. Mi ugyan ritkan eszunk etteremben, mert annyira hozza vagyunk szokva a hazi koszthoz, hogy hianyzik, ha nem ehetjuk. A lanykam olyan helyen dolgozik, hogy gyakran gyorsetteremben ebedelnek es nem igazan van oda erte. Mindennap visz magaval valamit itthonrol, hogy kevesebbet tudjon enni a szemetkajabol. udv:witch

Artemisz

Kedves Witch! A kövérségnek vannak fokozatai, van kicsit, nagyon és így tovább... :)) Egy biztos: minden kiló háj amit magunkon cipelünk, teher - minden szempontból. Nem használ az egészségnek, új ruhákat kell vásárolni, ecetera. Azt szoktam mondani mindenkinek, köss a testedre -mondjuk- 10 kg-os súlyt (ha nincs más, egy görögdinnyét :))) ), és éld úgy az életed..., na, "csak" ennyit jelent potom 10 kiló felesleg... Persze, hogy a boltok berendezése, a reklámok, minden, de minden arról szól, hogy vásárolj, fogyassz és fogyassz... Mindent az üzleti érdekek irányítanak. Ezt kell tudatosan kivédeni. Elhatárolódni mindent?l, ami (túl)fogyasztásra sarkall, ami színtiszta manipuláció... Tudom, hogy gasztronómiai oldalon ilyet leírni szentségtörés, de az evésnek nem szabadna örömforrásnak lennie, csak puszta tápanyagbevitelnek. Van annyi minden más az életben, meg kell találni azt az elfoglaltságot , szellemi és/vagy fizikai tevékenységet, ami kiváltja (legalább részben) az evés nyújtotta örömöket. Üdv. A

witch

Kedves Artemisz! Igen, hat pont ez jutott eszembe nekem is, hogy Te vajon kinek "dolgozol" az oldallal homlok egyenest mas velemenyt kepviselve? :o) Es eleg halatlan a feladatod itt pont ezert. Szerintem az elektronikai csodak miatt annyira el vagyunk szigetelve egymastol, hogy a kozvetlen emberi kapcsolatok potlasara szolgal a tulfogyasztas az etelekben valo oromszerzes keresese. Megfigyeltem mostanaban, hogy meg egy csaladi osszejovetelen is mindenki az "okos" telefonjan van, legyen az gyerek vagy felnott. En tuntetes keppen nem is vittem magammal, na, jol kitoltam mindenkivel, hehe. udv:witch

Artemisz

Kedves Witch! Hogy kinek "dolgozom"? Jó kérdés. Tisztában vagyok vele, hogy az ösztönökkel nem lehet szembe menni. Tehát az evés mindenek felett... De nem az evés mindenhatósága veri ki nálam a biztosítékot, hanem az "egészséges" palacsinta, "diétás" torta és társai. Nincs egészséges palacsinta és nincs diétás torta. Ahogy nincs egészséges cigaretta vagy egészséges alkohol sem. Nincsenek csodaszerek amivel a lisztet, cukrot, zsírt ki lehet váltani. (Persze a kávéba lehet tenni 2 bogyó édesít?szert cukor helyett, de nagy(obb) mennyiségben nem ajánlott - mert ártalmas. Ja, a kávé is... :)) ) Az "egészséges" torta egy bohóckodás, önmagunk és mások átverése. Ez ellen lázadok! Ha valaki sütit, csokit stb.-t, eszik (vagy akar enni), akkor ne hisztizzen, vegye tudomásul, hogy annak alkotórészei bizony hizlalnak. Vagy ne egyen. Nézzünk pl. egy bolti terméket, a zsírszegény gyümölcsjoghurtot. A zsírtartalma csökkentett, viszont annál több benne a cukor, különben eladhatatlan lenne, mert nem elég "finom". Vagy legyen csökkentett szénhidrát tartalmú. Akkor meg tele van zsírral, ahhoz, hogy eladható (ehet?) legyen. (És akkor még nem beszéltünk az mesterséges aromákról, színezékekr?l.) Tehát ha pl. egy sütib?l elhagyom a cukrot, lisztet, zsiradékot, akkor az bajosan lesz süti... Márpedig csak akkor egészséges, ha nincs benne cukor, liszt, telített zsír, mindenféle mesterséges hobelevanc. Én azt látom, hogy minden társasági összejövetel alkalom a zabálásra, ivászatra, ha úgy tetszik, "az est fénypontja" az evészet-ivászat, tehát (legalábbis Mo.-on) nem az elszigetel?dés következménye a kajafügg?ség. Okostelefon-ügyben egyetértek. Üdv. A

Artemisz

Ui. Még egy példa err?l az oldalról. "Cukormentes torta"... Rákattintok, kíváncsi vagyok a spanyol viaszra... Na igen. A receptfeltölt? a cukrot édesít?szerrel helyettesítette, de van benne 20 dkg csokoládé... A csoki legf?bb alkotórésze a cukor... Ilyenkor nem tudom, hogy sírjak vagy röhögjek... (Tegyük hozzá, a recept átmegy egy sz?r?n is, mire megjelenik az oldalon..., tehát a "receptellen?rök" sincsenek topon...) Összefoglalva: az emberi butaság ellen próbálok harcolni - szinte teljes eszköztelenül, ezért hálátlan feladat. Mert 10-b?l 10-en nem azt mondják, hogy vazze, igazad van, hanem primitív módon nekem támadnak. De ezen én túllépek, felülemelkedem, a gond az, hogy nincs fejl?dés...

witch

Ezen az oldalon az szamit cukormentesnek, amibe nem mi rakjuk a cukrot, ha mar az alapanyagban van, az egy dolog. Szerintem van fejlodes, mert az egyik torta receptnel egy paran az oldaladra alltak, mondjuk nem az eves teren, de ez is valami, mert igy mar masok is mas szemmel neznek Rad meg a velemenyedre. Lassu viz, partot mos. :o) Ne, add fel!

witch

Kedves Artemisz! Nekem a sutes-fozes a szenvedelyem annyira, mint Neked az emberek szemenek felnyitasa. En viszont a divat dietaktol vagyok rosszul es tapasztalat alapjan, mert en is kiprobaltam egyet, de ra is jottem menet kozben, hogy eletmodot kell valtoztatni. Nem lehet 1-2 honapig fogyozni, utana meg zabalni. Viszont, ha valaki ugy no fel mint en, a hagyomanyos magyar eteleken, akkor nem konnyu gyokeresen megvaltoztatni az evesi szokasokat. A lanykamat probaltam ugy nevelni, hogy mindenbe kostoljon bele, hogy neki konnyebb legyen az egeszseges etkezes, ha azt valasztja. A boltokban kaphato dolgokat tudom, hogy igy akarjak rank sozni, hogy azt irjak ra, amit latni akarunk. De, nalunk a hatuljan megtalalhato az osszetetel, kaloria, so, cukor mennyiseg, szoval, ha odafigyelunk, lehet "jo" dolgokat vasarolni. Viszont nekem az az elvem, hogy amit csak lehet, en magam allitom elo. Ezt a NS-nek, meg az itt hozzaszoloknak is koszonhetem, mert ki van "cikizve", ha bolti leveskockat hasznal valaki (most csak ez jut eszembe peldanak) es elobb-utobb csak atall legalabb nehany ember a sajat keszitesu etelekre, meg alapanyagokra. Szoval, nyugi van hatasa a "papolasodnak", en vagyok az elo pelda. :o) udv:witch

Artemisz

Kedves Witch! A saját készítés? dolgokkal egyetlen baj: rendkívül id?igényesek. Ha az ember napi tizenórát dolgozik akár a hét mindennapján, akkor túl sok választási lehet?sége nincs, de szelektálni akkor is lehet... Azt tökéletesen jól látod, hogy a fogyókúra, mint kúra a sz@rnak egy jó nagy pofon. Hiába koplal valaki néhány hétig, hónapig, ha utána visszaáll a régi étrendre (zabálásra), visszajönnek a kilók percek alatt, tehát, a "kúrát" örökre el kellene felejteni. Egyébként ez is egy óriási manipuláció: a (divat)diéták létrehozói, forgalmazói sosem mondják meg az igazságot, hogy nem elég 2-3 hétig, hónapig reformizálni az étkezést, különben eladhatatlan lenne az újság, könyv, weboldal... Mert az emberek nem akarják megvonni maguktól a "jót"... Úgy akarnak karcsúak, fittek lenni hogy ne kelljen érte áldozatot hozni. Na ez az, ami nem megy!!! És akkor jönnek a pótszerek... A csodatabletták, a csodalisztek és társaik... Ha lennének ilyen csodák, már rég nem lenne kövérség... Én is a hagyományos magyar ételeken n?ttem fel - meg is van a cukorfügg?ségem, valszeg soha nem leszek absztinens. De lehet váltani, csak akarni kell. Persze, nem könny?. El?ször az elméleti ismereteket kell megszerezni (de nem pl. a tésztagyárak hirdetéseib?l!!!!!!!!!!!), és utána jöhet a megvalósítás. Elméleti ismeretek nélkül nem fog menni senkinek, mert akkor mindent elhisz a reklámoknak, f?z?oldalak feltölt?inek, és így tovább. Ez a vak vezet világtalant állapot... Viszont azt is tudomásul kell venni, hogy a tevét nem lehet megtanítani olvasni. Lehet próbálkozni (ahogy én is ezt teszem id?nként...), de ha nem megy, akkor hagyni kell a tevét a sivatagban tevegelni... :) Namármost, ezek a tevegel? tevék a csodalisztek és társaik (élén a paleo agyrémmel - ami tele van több m?anyag kajával, mint természetessel) gyártóinak a vev?köre... Lehet, hogy nyitnom kellene egy paleoboltot? :)))) Üdv. A

witch

Kedves Artemisz! A sajat keszitesu dolgokat en is csak folyamatosan bovitem, mert amikor nekem is 50-60 oras volt egy munkahet, akkor az volt a lenyeg, hogy ne gyorsettermi kajat egyunk. Nem alltam neki tesztat gyurni meg kenyeret sutni, de a leves meg a masodik legalabb hazi volt. Nem konnyu meg ez sem, de ha a csalad besegit valamiben, akkor megoldhato. Nekem a vasarnap volt szabad es akkor foztem nagyobb adagokat, amit fagyasztani is lehet, hogy hetkozben is legyen fott etel. De ez tenyleg egyeni, hogy valaki bevallalja vagy sem. Igen-igen a mai vilagban mindenki aldozatok nelkul szeretne mindent, mert sok minden ugy is van. A rengeteg kesz etel jo pelda, mert nem kell semmit csinalni csak leemelni a polcrol. Itt amerikaban a folyekony kaloria tarol a legjobban, mert az szinte eszrevetlenul kerul a szervezetbe. Azt gondoljak, ha szomjas vagyok inni kell, de miert pont kolat? Raadasul eleg gyakran mutatjak tv-ben, interneten, hogy 1 uvegben mennyi cukor van, az uveg 1/3-ig er. Mikor ebrednek fel az emberek? Ja, ha milliomos akarsz lenni, akkor feltetlen nyiss egy olyan boltot. :o) udv:witch

Címlapról ajánljuk

További cikkek

6 étel, amit soha ne egyél meg nyersen

Vannak olyan ételek, amelyeket inkább nyersen kéne fogyasztanunk, hogy a bennük lévő tápanyagok ne illanjanak el főzés közben (ilyen a brokkoli vagy a fokhagyma), azonban akadnak olyan ételek is, amelyeket pont, hogy csak hőkezelés után szabad megennünk. Mutatjuk, melyek ezek!