200 kalória uzsonnára - nem mindegy, hogy miből!

Az alábbi összeállításban három egészséges és három kevésbé egészséges uzsonnaváltozatot hasonlítunk össze.

Nem szoktam véka alá rejteni, hogy számomra nagyon fontosak a kisétkezések, azaz a tízórai és az uzsonna. Hiszek abban, hogy a gyakori, kisebb mennyiségű étkezések kedvezően hatnak szervezetünk működésére. A hozzám fordulókra általában jellemző, hogy naponta háromszor vagy akár mindössze kétszer étkeznek, a köztes időszakban pedig bekapnak valamit, nassolnak.

Ebben az összeállításban hatféle uzsonnaváltozatot válogattam össze - három „egészségeset” és három „kevésbé egészségeset”. A képeken megjelenített mennyiségek mindegyike 200-200 kalória*. A tízórai és az uzsonna egyenértékű étkezéseknek tekinthetőek, úgyhogy a bemutatott ételek mindkét alkalomra bátran fogyaszthatóak.

Szerintem már ránézésre látszanak a különbségek, de nézzük meg tételesen, milyen érvek szólnak az „egészséges” verziók mellett:

  • Táplálkozás-élettanilag nem a legfontosabb tényező, de szerintem igenis fontosak a színek. Feldobják az étkezést, akár az egész napot is.

  • Könnyen összeállíthatók - nem kell hozzájuk más, csak egy gyors vizit a zöldségesnél és a kisboltban - minden alapanyagot beszerezhetünk akár a hét elején, és a munkahelyen is elfogyaszthatjuk. Nem lehet kifogás, hogy „nincs időm uzsonnázni!"

  • A zöldségek és a gyümölcsök magas élelmi rost-, vitamin- és ásványianyag-tartalmúak, a tejtermékek pedig hozzájárulnak a napi teljes értékű fehérje- és a kalciumszükségletünk biztosításához. Most natúr joghurtot párosítottunk színes zöldségekkel, de a joghurtot ízlés szerint lehet fűszerezni is - például friss vagy szárított zöldfűszerekkel.

  • A csoki-fánk-ropi kombinációk gazdagok gyorsan felszívódó, egyszerű szénhidrátokban (cukorban), így magas energiatartalmúak, ellenben telítőértékük alacsony, azaz elfogyasztásukat követően hamar újra megéhezünk. Az édességek cukortartalma károsan befolyásolja a fogak egészségét, nem tartalmaznak élelmi rostot, sem vitaminokat, ásványi anyagokat, a ropi ráadásul magas só-tartalmú, ami szintén kedvezőtlen egészségünkre nézve.

  • Vegyük észre a mennyiségbeli különbségeket is! Milyen hatalmas a paprika-uborka halom, míg a csokikockák elvesznek a tányéron.

A fenti érvek természetesen nem jelentik azt, hogy alkalmanként nem szabadna csokoládét vagy fánkot enni. Szerintem azonban érdemesebb ezeket az ételeket az ebéd harmadik fogásaként, desszertként fogyasztani, heti egy-egy alkalommal. Tízóraira és uzsonnára válasszuk inkább az értékes tápanyagokban gazdag, ízletes, színes ételeket!

Hozzászólások (3)

witch

Kedves Judit! Koszonom a vacsora otletet! Foleg a paprika-uborka-joghurt kombo tetszik, mert akkora adag, hogy meg az en falank termeszetem is jollakott lesz tole. udv:witch

Bodon Judit dietetikus

Kedves witch! Örülök, hogy segíthettem, bár vacsorára a 200 kcal szerintem kicsit kevés, ezek a mennyiségek inkább tízóraira/uzsonnára valók. Ett?l eltekintve szerintem is leny?göz? az a zöldséghalom a tányéron és nagyon finom is!

witch

Kedves Judit! Oooo, ugy latom elirtam, igen en is uzsonnara gondoltam. udv:witch

Marcsus

Szerintem pont vacsorára nem kéne enni semmit, maximum egy pohár kefírt vagy egy almát. Ha az uzsonnát 6 órára tesszûk, vacsora nélkül is kibírjuk.

Bodon Judit dietetikus

Kedves Marcsika007! Én személy szerint mind normál étrendben, mint testsúlycsökkent? étrendben hiszek a gyakori (napi 4-5x-i), kisebb étkezésekben, szerintem a vacsora elhagyása nem szükséges. A megfelel? étkezési ritmus biztosítja a kiegyensúlyozott energia- és tápanyagbevitelt, a szervezet számára kevésbé megterhel?, mint a ritkább, nagyobb mennyiség? étkezések, kedvez?bb az anyagcserénk egyensúlyának szempontjából is.

GasztroManó

Kedves Judit! Imádom a rovatot. Nagyon érdekes, és tetszik a kivitelezés. Kérünk még sok-sok cikket :)

Bodon Judit dietetikus

Kedves Szoboszlaianna! Köszönöm észrevételt. Örülök, hogy tetszik a rovat és a kivitelezés, igyekszünk minél több hasznos, hiteles információt ily módon megjeleníteni. Üdv: Judit

Címlapról ajánljuk

Ennyivel növekedtek egy év alatt az élelmiszerárak

Részletes beszámolót készített a Központi Statisztikai Hivatal arról, hogyan változtak az árak az elmúlt egy évben. Hétről hétre egyre több helyen olvasható az, milyen ütemben növekednek az élelmiszerárak, most pedig az is kiderült, mennyivel drágább ma ételt vásárolni, mint egy évvel ezelőtt.

Nosalty

További cikkek