A túlfűszerezés ellenszerei

Elszaladt velünk a ló, és túlsóztuk a vacsorát? A vendégek már a küszöbön toporognak? Nem kell kétségbe esni: összegyűjtöttük a legfontosabb életmentő praktikákat!

Nincs olyan ember, aki életében legalább egyszer ne sózta volna túl az ebédet, vagy ne esett volna túlzásokba a bors és csípős paprika esetén. A felismerés utáni döbbenetet általában ijedtség, felháborodás és tanácstalanság követi. Ha különösen pechesek vagyunk, akkor közben a vendégek már a bejáratnál csöngetnek. Mi a fenét csináljunk ilyenkor egy túlsózott, az ehetetlenség határát súroló étellel?

Először is nyugodjunk le: bár a túlfűszerezés sajnálatos baleset, nem végzetes tragédia. Van néhány konyhatitok, amelynek segítségével még megmenthetjük az estét. Az alábbi sürgősségi szabályokat alkalmazva kikászálódhatunk a legreménytelenebbnek tűnő helyzetekből is, lássuk:

Általános gyógymódok

Amikor egy túlfűszerezett fogással szembesülünk, elsőre megpróbálhatjuk kiegyensúlyozni az ízeket: zsonglőrködjünk a savakkal és cukrokkal. Adjunk az ételhez egy kevés citromlevet vagy egy kanálnyi cukrot, kóstoljuk meg az eredményt, és onnan kísérletezzünk tovább. Az élelmiszer típusától függően helyettesítsük a savak és cukrok forrását: cseréljük ecetre a citrusféléket, mézre a cukrot.

Amennyiben ez így nem működne, akkor akár hígíthatunk is. Levesek és szaftos ételek, például pörköltek esetében hozzáadhatunk egy kis vizet. Picit nehezebb a helyzetünk, ha folyadékot nem igénylő dolgokról beszélünk. De ilyenkor is betehetünk még több alapanyagot, amely remélhetőleg felveszi a fölös fűszeradagot.

Ha túl csípős

A fenti praktikák nem mindig teremnek babért, de létezik még néhány megoldás konkrétabb fűszerek esetén. Ha például a csípőssel szaladtunk kicsit el, akkor a tejtermékek hoznak megváltást. Mivel a joghurt vagy tejföl összetevői semlegesítik a paprikafélék pikáns molekuláit, egy evőkanálnyi is csodákra képes. (Amúgy ha legközelebb fogadásból egy egész csípős paprikát szeretnénk elfogyasztani, legyen a kezünk ügyében egy pohár tej!)

A tejtermékek mellett a mogyoróvaj, illetve a krémesített avokádó is tompíthatja az égető hatást.

Ha túl sós

Ha vacsoránk túl sós, de a hígítás nem segít, akkor az édes íz a mi egyetlen támaszunk. Ugyan létezik egy városi legenda, amely szerint egy egész burgonyát kell dobnunk a fazékba, az pedig kivonja a fölösleges sómennyiséget, ám ez pusztán csak mítosz. A krumpli nemcsak sót, de arányos mennyiségű vizet is magába szív, szóval nem oldottunk meg semmit.

Talán a sült húsok esetében a legnehezebb dolgunk. Nem hígíthatjuk őket, nem adhatunk semmit hozzájuk, viszont tálalásnál még az asztalra lophatunk valamilyen joghurt- vagy tejfölalapú mártást, szószt, illetve meglocsolhatjuk citromlével is.

Mindezt összevetve, ne legyenek komplexusaink a fűszerezéssel kapcsolatban, hiszen van megoldás, ha meglódulna a kezünk. Másrészt pedig a profi szakácsok azt állítják, hogy az emberek nagy része nem itt bakizik leggyakrabban, hanem épp ellenkezőleg: alulfűszerezésben vétkes.

(via Food 52)

Címlapról ajánljuk

További cikkek