Top 5 idegesítő fogyókúrás tévhit

Fogyókúrás tévhitekkel Dunát lehet rekeszteni, most kiválogattam nektek azt az ötöt, amelyekre én a legérzékenyebb vagyok.

Táplálkozástudományi szakemberként amellett, hogy érdemes folyamatosan lépést tartanom a legújabb tudományos felfedezésekkel, mindenképpen szükséges az aktuális diétás trendekkel kapcsolatban is képben lennem - tudnom kell, miként reagáljak a hozzám fordulók elképzeléseire. A táplálkozás minden területét érintik tévhitek, de természetesen a legtöbb újdonság fogyókúrákkal kapcsolatosan kerül napvilágra.

Nézzük, melyik az az 5 téves elképzelés, amivel engem a leginkább ki lehet kergetni a világból!

1. Nem eszem szénhidrátot!

Egyértelműen ez a leggyakoribb fogyókúrás kiindulási pont, mindenki így kezdi. Az alapprobléma az általános iskolai tanulmányaink hiányosságában rejlik - miszerint nem igazán tudjuk, hogy mi az a szénhidrát. Anélkül, hogy most elmerülnék a kémia bugyraiban, azt mindenképpen érdemes tudatosítani magunkban, hogy nemcsak a kenyér, a tészta, a krumpli és a rizs szénhidrát - hanem annak tekinthetjük a zöldségeket és a gyümölcsöket is. Különösen pikáns számomra, hogy pl. a nagy népszerűségnek örvendő 90 napos diétában külön értendő a szénhidrát és a keményítő nap - holott a keményítő is szénhidrát.

A szénhidrátok szervezetünk legfontosabb energiaforrásai, de annak tekintetében, hogy szervezetünkre milyen hatással vannak, érdemes persze különbséget tenni egyes típusai között - erről korábbi cikkünkben már részletesen írtam, olvassuk el újra.

2. Nem eszem fehér lisztet!

Szorosan kapcsolódik a fenti tévhithez, hogy ha elhagyjuk a fehér lisztet, akkor csak úgy olvadnak le rólunk a kilók. Valójában ahhoz, hogy olvadjanak rólunk a kilók, ennél sokkal többre van szükség, pusztán a finomliszt (és a belőle készült termékek) elhagyása nem visz közelebb a kitűzött célhoz. Persze ettől még jól tesszük, ha étrendünkben áthelyezzük a hangsúlyt a teljes kiőrlésű lisztre és az abból készült termékekre - de, ahogy ezt korábban már megírtuk, ennek egyéb, élettanilag fontos előnyei vannak, a kalóriabevitelünkre önmagában nem lesz hatása.

3. Este 6 után nem eszem!

Attól, hogy este nem eszünk, még nem fogunk fogyni. A kiegyensúlyozott testsúlycsökkentő étrend alapja a megfelelő napi étkezési ritmus, amelynek egyértelműen része a vacsora is. Arra valóban érdemes figyelni, hogy ne a vacsora legyen a nap fénypontja, ne ekkor próbáljuk meg bepótolni a napközben nagyon-rohantam-nem-volt-időm-enni étkezéseket és semmiképpen ne tetézzük még ezt a TV-előtt ücsörgős csipsz-ropi-csoki-mogyi nassolással is. Bátran együnk vacsorát este 6 után is, ha lehet, ügyeljünk arra, hogy az utolsó étkezésünk és a lefekvés között 2-3 óra elteljen - ez mindenkinek egyéni habitusa, életmódjának függvénye, hogy mikor kerül ágyba. Nyilvánvaló, hogy ha valaki éjjeli műszakban dolgozik, akkor elég nagy felelőtlenség lenne a részéről, ha este 6 után nem enne már semmit.

4. Gluténmentes őrület

Ez az egyik legfrissebb őrület, ami hazánkat is elérte, megmondom őszintén, én még mindig értetlenül állok a jelenség előtt. A glutén mibenlétéről is olvashattatok már az Egészség rovatban, dióhéjban annyit érdemes tudni róla, hogy nem tekintendő mindenki számára „mérgezőnek", a diagnosztizált cöliákiásoknak viszont valóban teljes mértékben el kell hagyniuk az étrendjükből. Ez azonban nem azt jelenti, hogy megsütöm a máklisztes muffinomat, aztán a hétvégén beugrom a kedvenc cukrászdámba egy rigó jancsira, hanem azt jelenti, hogy nem hogy glutént nem ehet a cöliákiás, de étele még csak nem is érintkezhet gluténnal - azaz külön vágódeszka, külön merőkanál, külön kenyérpirító, külön kenyérsütőgép stb. Ha valaki az új őrületnek áldozva nem fogyaszt gluténtartalmú ételt (ez jellemzően a kenyerek, tészták, hagyományosabb sütemények elhagyását jelenti), nem azért fog fogyni (ha egyáltalán), mert nem eszik glutént, hanem azért, mert csökkentette a napi energiabevitelét, azaz a kalóriákat. Persze ha ezen alapanyagok elhagyása mellett növeljük a mák-, tökmag-, dió-, mandulaliszten alapuló ételek mennyiségét az étrendünkben, akkor még az alacsonyabb kalóriabevitel sem fog megvalósulni.

5. 2 hét alatt -10 kg!

Az évet kampányidőszakokra lehet bontani, nyilván ebből a legintenzívebb a „van még 1 hónapom a bikiniszezonig" időszak, amikor igazán bedurrannak a kampány fogyókúrák. Szintén aktív, bár a tavasz véginél türelmesebb fogyókúrás időszak az újév is - köszönhetően az ünnepek alatt felhalmozódott kilóknak és a hozzájuk kapcsolódó újévi fogadalmaknak. Ilyenkor mindent elhiszünk, még azt is, hogy le lehet fogyni 2 hét alatt 10 kilót és hogy ez jó a szervezetünknek és hogy ezt a -10 kg-t meg is fogjuk tartani hosszútávon. Nem. Nem. Nem. Nem fogyjuk le, nem jó a szervezetünknek és nem fogjuk tudni megtartani.

Az ideális testsúlycsökkenés heti -0,5-1 kg átlagosan, nagy túlsúly esetén az elején jellemzően jobban fogynak a kilók, aztán beáll a kiegyensúlyozott ütem. Mindezt persze egy személyre szabott, életmódunkhoz alkalmazkodó, megfelelő energia- és tápanyagtartalmú étrenddel és mellette rendszeres fizikai aktivitást is magában foglaló életmóddal érhetjük el. Tűzzünk ki reális célokat magunk elé, ne akarjunk 2-3 évtized alatt felhalmozódott túlsúlytól 2 hét alatt megszabadulni!

Hozzászólások

Boribon

Top 5 idegesito dietetikus: akik meg 2014-ben is a 60-s-70-es evekben bemagolt tankonyvek hulyesegeit nyomatjak. 1. Az este 6 utani evesrol. Mara teljesen elfogadott teny, hogy a biologiai ora (circadian rhythm) rengeteg funkciot befolyasol -tobbek kozott az anyagcseret. Igy az inzulinerzekenyseg este joval alacsonyabb, mint delelott, valamint a zsirsavak lebontasa is. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24878055 Reszben ez vezetett ahhoz a sokak altal ismert(!) kutatasi eredmenyhez, ahol 2 csoport kozul ugyanannyi napi kaloriafogyasztas mellett az joval tobbet fogyott, ahol a kaloria nagyobb resze a nap elso felere volt elosztva. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23512957 2. Glutenmentes "orulet" A coelikalia nem az egyetlen formaja a gluten-erzekenysegnek!! A coelikalianal antitesteket termel az immunrendszer, mig a nem-coelikalias gluten-erzekenysegnel nem (valoszinuleg veleszuletett immunvalasz a "hibas", nem az adaptiv). Tehat ez utobbi antitestere alapulo tesztekkel nem kimutathato. Es mivel sok immunvalasz gyulladassal jar, a kronikus gyulladas pajzsmirigy-alulmukodeshez vezethet. Azt pedig mindannyian tudjuk, mit okoz.... Termeszetesen nem mindenkinel, de ugy, ahogy a tobbi metabolikus szindroma egyre terjed, sajnos ez is. 3. Nem eszem szenhidratot Igen, elismerem, ez meglehetosen pongyola kifejezes, de garantalom, hogy amikor valaki ezt mondja, nem a brokkolira gondol, hanem a kenyerre, krumplira, borsora, stb. Fogalmazzunk ugy, hogy "Nem eszem (a nagy atlaggal ellentetben) sok szenhidratot". Igy mar ertheto? Azt javaslom, azok a 30-40 eves tankonyvek csak tuzelesre jok, fogadni mernek, mez az is benne van, hogy a telitett zsirsavak okozzak a magas koleszterinszintet. Ideje volna kicsit haladni a korral....

BodonJudit

Kedves Boribon! Köszönöm az észrevételt! 1. Este 6 utáni evés. A fenti cikkben nem állítottam, hogy este történjen a napi energiabevitel nagy része (s?t, ennek kifejezetten ellenkez?jét állítottam, miszerint is ne ilyenkor pótoljuk be a napi kihagyott étkezéseket), hanem azt állítottam, hogy attól, hogy valaki eldönti, hogy este 6 után nem eszik, pusztán ett?l még nem fog fogyni. A biológiai órája másként m?ködik egy 5 éves gyermeknek, egy 40 éves férfinak, egy 70 éves n?nek, egy három m?szakban dolgozónak, egy aktív sportolónak. Nem hiszem, hogy az este 6 óra olyan általános érvény? fordulópont lenne mindenki biológiai órájában. Gondoljunk például azokra, akik este 6-kor még dolgoznak és 7-kor tudnak leülni a családjukkal együtt vacsorázni. Ha kiajánlok egy testsúlycsökkent? étrendet (mert ne felejtsük el, a cikk ehhez kapcsolódik) én is alacsonyabbra tervezem az esti étkezésre es? vacsora energiatartalmát, tisztában vagyok az élettani folyamatokkal. Az általad behivatkozott cikk sem olyan csoportot vizsgált, aki nem vacsorázott vagy este 6 után nem evett, hanem olyan csoportot, ahol a megfelel? energia- és tápanyagtartalmú vacsorát fogyasztották el a vizsgálat alanyai. Nem látok ellentmondást, hiszen én is ezt mondom. Csak mindenki megnyugtatásául - SOHA nem adnék 700 kcal-t vacsira egy fogynivágyónak (ld. általad hivatkozott 2. cikk).:) És ezzel tutira a többi idegesít? dietetikus is így van.:) Az más kérdés, hogy az 1400 kcal-t sem úgy osztanám el, ahogy ?k a BF csoportban, de ezzel pl. szívesen elvitatkoznék a kutatókkal, szakmai alapon. (Reggelire se adnék 700 kcalt.:) 2. A nem-cöliákiás gluténérzékenységnél, ahogy te is írod "valószín?leg" ez vagy az a hibás, ennek kutatása, diagnózisa még nagyon gyerekcip?ben jár. Ugyanakkor ezzel kapcsolatban sem látom az ellentmondást, hiszen én azt mondtam, hogy pusztán azzal, ha valaki elhagyja a glutént (ld. csülök pékné módra, szénsavas üdít?italok, tojásrántotta szalonnával), még nem fog fogyni és vica versa, ha valaki fogyni szeretne, tartósan, kiegyensúlyozott ütemben, attól még nem kell elhagyni a a gluténtartalmú ételeket. 3. Szénhidrát - A nagy átlaggal ellentétben nem eszem sok szénhidrátot! - érthet?-e? nem igazán. :) Mi a nagy átlag? Mi a sok? Én annyit szeretnék, ha mindenki tisztában lenne az egyszer? és az összetett szénhidrátok mibenlétével, élettani hatásaikkal, megjelenési formájukkal (azaz melyik alapanyagban melyik típus található jellemz?en) a rájuk vonatkozó napi jánlásokkal és ennek megfelel?en illesztenék az étrendjükbe. Lehet, hogy ez túl sok, bár szerintem a lényegi elemek gyorsan és könnyen elsajátíthatóak lennének. Bár gondolom a villanyszerel? meg azt szeretné, ha én tudnám mi a különbség aközött, hogy 2 v. 3 ér fut a vezetékben. Csak záróként jegyezném meg, h. szerintem a konstruktív vitához nem szükséges a támadó hangnem, nem visz el?re. Nem, nem 30-40 évvel ezel?tt könyvekb?l tanultam, a 60as években még nem éltem, s?t dietetikai képzés sem volt Magyarországon.:) Rendszeresen olvasom az aktuális kutatási eredményeket, viszont megtanultam ért?en és kritikusan olvasni. Ha egyébként fenntartásaid vannak a dietetikusi képzés curriculumával kapcsolatban, akkor ezt szerintem bátran jelezd a Semmelweis Egyetem vagy felügyeleti szerve felé, bár én furán érezném magam, ha pl. mondjuk egy gépészmérnöki képzést kritizálnék anélkül, hogy magam az lennék. De ezzel lehet, hogy csak én vagyok így, úgyhogy bátran el?re!

arkanum

Próbálkozz az ért? olvasással! Sehol nem állította, hogy 6 után kéne enni, ezt a részt nagyon nem vetted. A brokkoliban nem igen van szénhidrát, de számos gyümölcs tobzódik a szénhidrátban, leginkább pl. banánban, a sz?l?ben, dinnyében, s?t az almában is van.

Schibo

Míndehhez csak annyit tennék hozzá, hogy aki nem mozog, ne várjon tartós súlycsökkentést. Minden diéta akkor hatásos és tartós, ha rendszeres testmozgást végzünk hozzá.

Boribon

Kedves Judit, eszem agaban sincs reklamalni a Semmelweis Egyetemen, ugyanis engem egyaltalan nem erdekel, mit tanitanak ott. Nem lesznek almatlan ejszakaim, ha ugyanazt, ami itt le van irva es amivel problemam akadt. Es ha az en tamado hangnemem a problema, talan el kellene gondolkodnod a te gunyoros-lekezelo hangnemeden, ami azt kivaltotta.... Azonkivul fogalmad sincs, en "mi" vagyok, biztosithatlak, nem vagyok olyan tavol a dietetikatol, mint te a gepeszmernoksegtol. "nem igazán. :) Mi a nagy átlag? Mi a sok?" Ha nem tudod a kulonbseget a "normal magyar" szenhidratfogyasztas (pl. kenyer napi szinten, fott tesztak rendszeresen, nem is beszelve a magyar szokasrol, amikor kelt teszta van fo etkezesre, pl. bukta, tejbegriz/rizs vagy pogacsa tartalmas leves utan) es az alacsony szenhidrattartalmu dieta kozott, akkor ott nagy baj van.....

Törölt felhasználó

En nem tanultam konyvekbol fogyokurazni, csak elhagytam az etrendembol a kenyerfeleket teljes egeszeben. Ez nem jelenti hogy emiatt koplaltam is, amihez "kellett volna" a kenyer, abbol tobbet ettem, ennyi. Az edesseggel nincs mit varialni, azt is elhagytam, helyette gyumolcs, akar banan is. Es havonta 1szer megengedtem magamnak egy alkalomra a sutievest, igy nyugodt voltam hogy azert megsem kell egy eletre vegleg megvalnom a jotol ))) hozza teszem, nem salatan eltem. volt pl hogy porkoltet savanyusaggal, de azt is mint mindent, kenyer nelkul. Nem bonyolult a dolog, csak elhatarozas kerdese. Igy felev alatt 10 kilot leadtam, koplalas es a szokasostol eltero mozgasmennyiseg nelkul.

arkanum

Ha valami még nagy tévképzet, hogy a kenyér és a süti a szénhidrátban gazdag. Megsúgom, a gyümölcsök is igen sok szénhidrátot tartalmaznak. Amikor kiderült, hogy cukorbeteg vagyok, az orvos a banántól, sz?l?t?l rögtön el is tiltott. Ugyan a gyümölcsök egészségesebbek, de a banán van olyen hízlaló, mint egy süti

Törölt felhasználó

Meg valami. En laikus fejjel a fogyokura es a dieta fogalmat nem kevernem ossze. Fogyokurazni tudjuk mit jelent, a cel a sulycsokkenes elerese. Es dietazni? Amikor egy labadozo betegnek dietat javasol az orvos, szerintem a konnyebben emesztheto etelek fogyasztasara gondol es korantsem fogyasra. Akkor a cikk mirol is szol valojaban? - Kerdezem a szakembert.

Címlapról ajánljuk

További cikkek