Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Óvd gerinced egészségét - ezekre figyelj, ha nem szeretnéd, hogy fájjon a hátad!

Az egyik leggyakoribb mozgásszervi probléma a hátfájás - adunk pár tanácsot, amivel megelőzheted a kellemetlen tüneteket.

A leggyakoribb tartáshibák nagyon sok kellemetlenséget, fájdalmat és betegséget okozhatnak. Nem csak a hétköznapi tartáshibák jelentenek problémát, hiszen éppen olyan kártékony lehet egy helytelen mozgástechnikával végrehajtott gyakorlat is edzés közben. Szerencsére a probléma megelőzhető, de ha már baj van, mozgással, akár helyre is hozható.

Milyen problémákat okoz a rossz tartás?

A rossz tartás nem csak azért baj, mert fájhat tőle a hátad vagy a térded, hanem mert a rendszeres, káros terhelés rengeteget árt az ízületeknek és a gerincnek is. Hosszútávon gerincsérvet, tartós derék- és nyaki fájdalmat, ízületi betegségeket okoz, de akár inkontinenciához (vizelettartási problémához) és a szívelégtelenséghez is vezethet. Ennek oka, hogy a hosszú éveken át tartó rossz, görnyedt tartás hatására a létfontosságú belső szerveink, mint például a szív és a tüdő folyamatosan a normálisnál nagyobb nyomásnak vannak kitéve, és folyamatosan összepréselődik a rekeszizom is. Mindezek miatt a szív sem tud rendesen dolgozni. Nem véletlen, hogy azoknál az embereknél, akik nem tanulták meg helyesen tartani magukat, esetleg púposak is lettek, gyakran előfordul szívritmuszavar. Ez a rossz tartásból eredő, szervezetre ható extra nyomás a húgyhólyagra és a záróizmokra is hat, így plusz terhet, és problémát jelent az intim területen is.

Helyes mozgástechnikával megelőzhető a baj

Szerencsére ez a probléma könnyen kiküszöbölhető egy kis odafigyeléssel és tudatossággal. A „recept” egyszerű: töltsünk minél több időt mozgással, és figyeljünk oda a helyes testtartásra álló- és ülőhelyzetben is! Ez nagyon egyszerűen hangzik, ennek ellenére az emberek legnagyobb része nem érzékeli önmagán a tartáshibákat, és ezért nem is képes egyedül korrigálni a problémát.

A tartáshibák leggyakrabban akkor jelentkeznek, ha a gerinc természetes görbületei elkezdenek kiegyenesedni, vagy valamilyen formában deformálódik, megváltozik a gerincoszlop valamely része. Nem mellesleg ez a probléma szoros kapcsolatban áll a gerinc tartóizmainak elgyengülésével is. Természetesen nem véletlen, hogy ez ilyen gyakori probléma, hiszen már kamaszkorban felmerülhetnek gondok: a hirtelen növekedés egyik következménye ugyanis, hogy az izomzat nem tud ugyanolyan tempóban fejlődni, így a tartóizmok elgyengülnek, melynek következtében nagyon könnyen kialakulhat hanyag tartás, gerincferdülés, vagy lehet túl domború a hát.

A tartáshibák másik gyakori oka az ülő életmódból fakad, hiszen aki állandóan ül, számítógép előtt dolgozik napi minimum nyolc órában, annál elkerülhetetlen, az egyoldalú fizikai terhelés, és a rossz mozgásminták megszokása.

Mivel mindkét dolog nagyon általános és elkerülhetetlen, ezért nagyon fontos, hogy mind álló, mind pedig ülő helyzetben folyamatosan ügyelj a testtartásodra, vedd észre, ha valamit nem jól csinálsz és tanuld meg kijavítani a mozdulataidat.

Álló helyzetben fontos, hogy a gerinc kettős „S” alakú görbülete kiegyensúlyozott maradjon, az izomzat pedig mozgás közben is egyenletesen legyen igénybe véve. Ahhoz, hogy a tartás egészséges és szép legyen, álló helyzetben is dolgoznia kell bizonyos izmainknak. Ilyen a négyfejű combizom, a mély hátizmok, a hasizmok, a farizmok és a csípőhorpasz izom is. Amennyiben ezek közül az izmok közül bármelyik nem működik megfelelően, mert túl gyenge, vagy megrövidült a nyújtás hiánya miatt, jóval nagyobb terhet kap a gerincoszlop, ezért sérülékenyebbé válik. A rossz, egyenetlen terhelés miatt pedig a porckorongok lassan tönkre mennek. Ezért is fontos a tartóizmok megerősítése és a rövidülésre hajlamos izmok nyújtása mellett, mindig ügyelni a testtartásunkra is.

Helyes testtartás alapállásban:

  • a has feszes,
  • a fenék enyhén megfeszítve,
  • a vállak lazán leengedve,
  • a fej természetes helyzetében, a gerinc vonalában, egyenesen megtartva,
  • a térdek enyhén behajlítva,
  • a lábfejek, és a térdek előre néznek,
  • a térdek a lábközéppont felett,
  • a gerincoszlop semleges, természetes tartásában megtartva,
  • a mellkas kitolva, egyenes a hát,
  • a medence természetes tartásban megtartva.

Hogyan ellenőrizheted magad?

A legjobb módja ennek, ha első alkalommal megkérsz egy edzőt, vagy egy gyógytornászt, hogy valódi, szakmai segítséget kapj. A szép tartás ugyanis nagyon ritka jelenség sajnos, viszont a rossz beidegződések miatt az emberek nagy többsége önállóan még a tükörben sem látja meg elsőre, hogy mi az, amin javítani, változtatni kellene. Egy edző pontosan elmagyarázza neked, hogy a megszokott tartáshoz képest mit és hogyan kellene változtatnod, így később már te magad is látni fogod azokat az aprónak tűnő, ám rendkívül fontos részleteket, melyek a tartásodat széppé, a gerincedet egészségesebbé varázsolják majd.

Tartásjavító gyakorlatok

Abban ez esetben, ha valakinek már gyerekkora óta rossz a tartása, önmagában biztosan nem lesz elég csupán annyi, hogy a tükör előtt igyekszik korrigálni az alaptartását. Ilyenkor már sok más probléma is felmerül, ami meggátolhat a helyes testtartás végrehajtásában, például megrövidülnek bizonyos izmok, és ezzel korlátozódik a mozgástartományuk is. Ilyen esetben a testtartást speciális gyakorlatokkal kell javítani, lehetőleg gyógytornász irányításával.

Ezeket olvastad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!