Megkérdeztük a Starbucksot meg a Mcdonald's-ot, hogy állnak most a műanyagbetiltással

Jövőre tilos lesz egyszer használatos műanyagban kiszolgálni a vásárlókat - megkérdeztük a McDonald's-ot és a Starbucksot, hol tartanak az átállásban! 

Egyre közelebb kerülünk az egyszer használatos műanyagok betiltásához, 2021-től az Európai Unió rendelkezik bizonyos plasztik csomagolóanyagokról, melyeknek forgalmazása szigorúan tilos lesz a következő évtől. A McDonald’s és a Starbucks is rengeteg műanyagszemetet termel, gondoljunk a szívószálakra, műanyag poharakra és azokra kapható tetőkre.

Ez is érdekelhet:

3 olvasónk őszinte vallomása arról, hogyan halad a hulladékmentes életmóddal

Megkérdeztük a két vendéglátóóriást, milyen lépésekkel igyekeznek felzárkózni a jövő évi nagy változáshoz.

1. McDonald's

A McDonald’s sok-sok ezer embert ér el nap mint nap papír és műanyag csomagolású gyorsételeivel. Megkeresésünkre az alábbi válaszokat kaptuk az étteremlánctól.

Hogyan, milyen módon készülnek a váltásra, megindult a termékfejlesztés az egyszer használatos műanyagok kiváltására?

A McDonald’s globális központja 2018-ban jelentette be, hogy 2025-re minden, a termékekhez használt csomagolóanyag megújuló, újrahasznosított vagy tanúsított forrásból fog származni, továbbá a nemzetközi hálózat mind a 36 ezer éttermére kiterjeszti a hulladékok újrahasznosítását. Az újrahasznosítás terén a magyarországi hálózat élenjárónak számít, de a csomagolóanyagok és csomagolási hulladékok területét érintő globális célok is összhangban vannak a hazai jó gyakorlatokkal.

2016 óta a hazai éttermek a rost alapú csomagolóanyagok 100%-át megújuló, újrahasznosított vagy az Erdészeti Tanács (FSC) tanúsítványával hitelesített, fenntartható forrásokból szerzik be.

Ez is kapcsolódik:

Zavar az egyszer használatos ételrendelős doboz, ugye? Akkor ez a megoldás!

A műanyag csomagolóeszközök papír alapúval történő helyettesítésére az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettünk, így például az üdítők és forró italok az éttermeinkben ma már kizárólag papírpohárban, egyes salátatermékek hazai fejlesztésű papírdobozban kaphatók. 2019-ben a hazai éttermekben is bevezettük a McFlurry termékek új csomagolását, amelynek már nem része a műanyag tető.

Felkészítik vásárlóikat a várható változásra, van tájékoztatás az üzletekben ezzel kapcsolatban?

Vendégeinket az éttermekben kihelyezett kommunikációs anyagokon, social media felületeinken és a médiában is tájékoztatjuk törekvéseinkről, gyakorlatainkról és későbbi fejlesztéseinkről is.

Mi a helyzet a papírpoharakkal? Ezek is tartalmaznak műanyagot, milyen módon lehetséges a pótlásuk?

A papírpoharak tartalmaznak egy vékony műanyag bevonatot, enélkül a pohár átázna. A bevonat kiváltására irányuló fejlesztések jelenleg is zajlanak.

Rövid távú megoldásként kidolgozható olyan technológia, melynek műanyag bevonata jelentősen vékonyabb a jelenleginél, hosszabb távon pedig egy új, műanyagot nem tartalmazó alapanyag megtalálása a cél.

Milyen további lépéseket terveznek a hulladékcsökkentés érdekében?

A hulladékgyűjtés több mint 20 éve szelektíven zajlik minden McDonald’s-egységben: az 1995-ös bevezetés és a folyamatos fejlesztés eredményeként a konyhán keletkezett hulladékok szelektálása ma az éttermek 100%-ban megvalósul.

A vendégtérben keletkezett hulladékok szétválogatása - a saját vendégtérrel nem rendelkező, bevásárlóközpontokban működő egységek kivételével - szintén minden étteremben teljeskörűen megoldott. Ennek köszönhetően McDonald’s az országos és az EU-átlagnál így nagyobb mértékben, több mint 80%-ban hasznosítja a keletkezett hulladékot, míg hazánkban a hulladékok újrahasznosításának vagy egyéb módon történő újbóli hasznosításának aránya 65 %. A 80%-os hulladékhasznosítási arány a 2012-es értékhez viszonyítva 8 százalékpontos javulást jelent, és folyamatosan dolgozunk a további javulás érdekében.

Ezt láttad?

12 lépés a zöldebb 2020 felé – tippek kezdő életmódváltóknak

2. Starbucks

A Starbucks az egyik legnagyobb kávézólánc, ahol szintén műanyag és papír csomagolású termékek kaphatóak, így fontosnak tartottuk megkérdezni, hol tartanak az egyszer használatos műanyagokról való átállásban.

Kerek Fanni, Starbucks: a Starbucks 2020-as tervei továbbra is a vállalat elkötelezettségét jelzik a fenntartható működés mellett. Idén év végére a 34 magyarországi üzletben már papírszívószállal szolgálják ki a vendégeket. A környezetbarát anyagból készült szívószál szigorú tesztidőszak után kerül a kávézókba.

A Starbucksban idén nem csak a szívószál újul meg, 2020 végéig fenntartható és lebomló alapanyagokból készülő evőeszközök is megjelennek egységeikben, így a finom saláták és szendvicsek elviteles fogyasztása sem terheli majd a környezetet.

Az étkezés mellett a poharak terén is folytatódik a fenntartható megoldások terjedése. Továbbra is kedvezményben részesül az, aki saját poharába vagy a Starbucks egyik reusable cupjába kéri az italát. A vállalat emellett folytatja együttműködését a NextGen Cup Challenge programmal, amelynek célja innovatív megoldást találni az eldobható poharak által okozott kihívásokra.

Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk

További cikkek