Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Durumbúza - ez kell nekem!

Kuszkusz, bulgur, durumliszt és -tészta: mind-mind egy különleges, ún. durumbúzából készülő élelmiszerek. Lássuk, miért jó nekünk, ha őket választjuk!

A durumbúza vagy más nevén kemény(szemű) búza is a közönséges búzához hasonló gabonaféle. E két búzafajta energia- és tápanyagtartalma közel azonos, bár a durumbúza fehérjetartalma valamivel magasabb, emiatt „rugalmasabbak” a belőle készült tészták, és ennek a tulajdonságának köszönhető, hogy az igazi olasz tészták kedvelt alapanyaga. Szép sárga színét a benne lévő béta-karotinnak köszönheti. A kemény búzából készült tészta tojás hozzáadása nélkül is megállja a helyét, emiatt jól beilleszthető a koleszterinszegény étrendbe.

A kemény búza és a hagyományos búza közötti fontos különbség a bennük található szénhidrát (keményítő) eltérő kémiai összetétele: a hagyományos búzában található keményítőfajtát gyorsan, míg a durumbúzában találhatót lassabban, nehezebben tudjuk lebontani, így ez utóbbinak a fogyasztása lassabban emeli a vércukorszintünket. E tulajdonsága miatt ajánlott a – mérsékelt – fogyasztása fogyókúrázóknak illetve cukorbetegeknek, de javasolt sportolóknak is, vagy akár csak azért, mert szeretnénk vigyázni az egészségünkre.

Akinek figyelnie kell étrendjében a magas rosttartalomra, a teljes őrlésű változatokat részesítse előnyben, ide tartozik a bulgur is. Fontos tudni, hogy a durumbúza is tartalmaz glutént, tehát cöliákiásoknak tilos a fogyasztása!

Hogyan érdemes megismerkedni vele?

  • Száraztészta durumlisztből: nem kell ahhoz speciális boltokba járni, hogy durum száraztésztát vásároljunk, az üzletekben kapható „nem-tojásos” száraztészták nagy része 100% durumlisztből készül.
  • Teljes őrlésű száraztészta durumlisztből: kétszer annyi rostot tartalmaz, mint a hagyományos száraztészta, és bár színben eltér hagyományos testvérétől, ízre ugyanolyan finom.
  • Durum simaliszt: kapható ma már nem csak a bio- vagy egészségboltokban, hanem a nagyobb üzletekben is – keressük a „durum” feliratot a csomagoláson. Teljes egészében kiválthatjuk vele a hagyományos finomlisztet levesbetétek, galuska, palacsinta készítésekor. Süteményekhez és kelt tésztákhoz is felhasználhatjuk, de eltérő szerkezete miatt másként is viselkedhet a tészta, így megszokott receptjeinkben először csak a liszt harmadát váltsuk ki durumliszttel, ha pedig beválik, fokozatosan növelhetjük az arányát.
  • Teljes őrlésű durumliszt: ugyanúgy használhatjuk, mint a többi teljes őrlésű gabonából készülő lisztet, például kenyerekhez, péksüteményekhez. 100%-ban ne használjuk, túl nehéz lesz a belőle készült tészta.
  • Kuszkusz: durum búzadarából készülő „tésztaféle”, amit aztán lisztben forgatnak meg. Többféle elkészítési módja ismert. Az egyik, hogy felöntjük másfél vagy kétszeres térfogatú forró (sós) vízzel, és amikor megdagadt, hozzákeverjük a zsiradékot. Készíthetjük úgy is, mint a párolt rizst  – átfuttatjuk az olajon, majd felöntjük forró vízzel. Mind a kuszkusz, mind a sorban utána következő bulgur igen nagy értéke, hogy gyorsan elkészül! Fogyaszthatjuk köretként, használhatjuk töltött vagy rakott ételekbe, saláták részeként, de nem megvetendő édesen sem.
  • Bulgur: durum búzatöret vagy török rizs. A kuszkuszhoz képest jóval több rostanyagot tartalmaz,  elkészítése és felhasználása megegyezik a kuszkuszéval. Megtévesztésig hasonlít a rizshez, így a megszokott rizses ételeinkbe (rizibizi, kukoricás rizs, tejberizs) használhatjuk rizs helyett.
Szólj hozzá!

Hozzászólások (6)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Artemisz
Artemisz Wed, 2014-08-27 11:54

"A kemény búza és a hagyományos búza közötti fontos különbség a bennük található szénhidrát (keményítő) eltérő kémiai összetétele: a hagyományos búzában található keményítőfajtát gyorsan, míg a durumbúzában találhatót lassabban, nehezebben tudjuk lebontani, így ez utóbbinak a fogyasztása lassabban emeli a vércukorszintünket."

Ha lassabban is szívódik fel, de felszívódik az a fránya, értéktelen keményítő (ch). Ez ugyanolyan, mintha a (kristály)cukrot lassabban enném...
Ergo, a feldolgozott durumbúzától is szép, vastag hájat növesztünk...

shakira0189
shakira0189 Thu, 2014-08-28 07:23

Igen, igazad van, de csak részben. Ugyanis ha hirtelen emelkedik meg a vércukorszintünk, sokkal előbb leszünk éhesek, ja és ebből elég kevesebbet is megenni, hogy jóllakjál tőle,így máris kevesebb lett az a frány szénhidrát és kalória. Nagyon fontos a telítettségérzet, amiről ilyenkor mindenki megfeledkezik. Fogyókúránál ezt lehet hogy ilyen formában nehéz elérni, de nekem már csak a súlymegtartás a fontos, és ahhoz pedig kiváló, mert nem kell éheznem. De ha folytatnám a fogyókúra előtti étkezési szokásaimat, pillanatok alatt visszajönne rám a súlyfelesleg.

Artemisz
Artemisz Thu, 2014-08-28 10:19

Éppen azért nem kell szemetet enni, hogy ne legyen inzulinreakció, farkaséhség, elvonási tünetek.
Elhiszed, hogy lehet éhezés nélkül zsírtömeget (mert az sem mindegy, hogy zsírt vagy izmot veszítünk!) veszíteni? Lehet! De nem szemétkajával! Likvidálni kell mindent, amiben liszt és mesterséges cukor van, a természetes, feldolgozatlan élelmiszerekből némi túlzással korlátlanul lehet fogyasztani. Persze, utóbbihoz azonnal hozzáteszem, hogy mondjuk csirkemell-rizs-zöldség-gyümölcs fogyasztása nem okoz inzulinreakciót, tehát nem jelentkezik a farkaséhség (nincs zabálás), ergo, nem fogunk (nem tudunk) korlátlan mennyiséget enni.

bigdaddy
bigdaddy Thu, 2014-08-28 13:04

"csirkemell-rizs-zöldség-gyümölcs fogyasztása nem okoz inzulinreakciót"
Ez nem igaz, az inzulinreakció az adott élelmiszer szénhidráttartalmától és glikémiás indexétől függ, itt a rizs igencsak kivált inzulinválaszt, különösen a fehér rizs.
Ajálnom figyelmedbe az egyes élelmiszerfajták szénhidráttartalmát és glikémiás indexét tartalmazó táblázatokat.
A "szemét" kaják fogalmát nehéz körülírni, de erről szól a táplálkozástudomány.