A mozdulat, hogy egy dobozos üdítőt kiveszünk a hűtőből, majd a fül segítségével kinyitjuk, már gyerekkorunktól ismerős. Szinte bármelyik ismert márka – legyen az Coca-Cola, Pepsi, Lipton vagy Schweppes – ugyanolyan füllel rendelkezik, és ugyanazzal a mozdulattal nyitható.
Ez az egyszerű, de zseniális megoldás 1962-ben született meg, amikor egy amerikai mérnök, Ermal Cleon Fraze egy pikniken sörösdoboz-nyitó nélkül maradt. Miután kénytelen volt egy autó lökhárítójával felfeszíteni a fedelet, elhatározta, hogy olyan megoldást talál, amellyel külön eszköz nélkül is könnyedén kinyitható – így született meg a lehúzható fül ötlete.
A megoldást 1975-ben Daniel F. Cudzik fejlesztette tovább: ő volt az, aki azt javasolta, hogy a fül maradjon rögzítve a dobozon, és kerüljön bele az a bizonyos kis ovális lyuk is. Bár sokan úgy vélik, hogy ez a lyuk a szívószál megtartására szolgál, valójában a nyitáshoz szükséges erőkifejtés csökkentésére találták ki.
A fül így emelőként működik, megkönnyítve a fedelet felnyitó mozdulatot.
A Marmiton francia gasztroportál szerint ez az apró részlet nemcsak praktikus, de környezeti szempontból is előnyös: az okosan megtervezett forma révén kevesebb alumíniumot kell felhasználni a gyártás során, ami hosszú távon jelentős költségcsökkentést eredményez.
Ez nem is elhanyagolható, ha figyelembe vesszük, hogy csak Franciaországban 2024-ben közel 4,7 milliárd konzervdobozt adtak el – ez az elmúlt tíz év alatt egymilliárdos növekedést jelent.
Még több érdekesség: