Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Tudományos tény: nincs bizonyíték az édesítőszerek pozitív egészségügyi hatására

Sokan cserélik le a cukrot édesítőszerekre az étrendjükben, majd nyugodtan dőlnek hátra, hogy ők mindent megtettek az egészségük érdekében. Holott ez messze nincs így.

A British Medical Journal-ban nemrég megjelent publikáció szerint a cukorfogyasztás pótlására szolgáló mesterséges, ill. természetes eredetű édesítőszereknek nincs bizonyíthatóan pozitív hatása az egészségünkre.

A független brit orvosi kutatói hálózat, a Cochrane 56 különböző, az édesítőszerek egészséges és túlsúlyos/elhízott felnőttekre és gyerekekre gyakorolt hatását vizsgáló kutatás eredményeit szintetizálta. Az 56 különböző tanulmányban az édesítőszerek és a testtömeg, a vércukorszint-ingadozás, a szájüreg egészsége, egyes daganatos-, szív- és érrendszeri- illetve vesebetegségek, valamint a hangulatingadozások és az általános viselkedés kapcsolatát vizsgálták. A legtöbb kutatás nem mutatott ki statisztikai különbséget a nagyobb mennyiségű édesítőszerek fogyasztásából várható testtömegcsökkenés illetve pozitív egészségügyi hatások terén sem a felnőttek, sem a gyerekek körében – összehasonlítva azokkal, akik kevesebb édesítőszert fogyasztottak vagy egyáltalán nem szerepeltek ezek az étrendjükben. Azaz, ha valaki több édesítőszert fogyaszt, az nem jelenti azt, hogy egészségesebb vagy eredményesebben tud fogyni, mint azok, akik keveset vagy egyáltalán nem fogyasztanak édesítőszereket.

Ezt tényleg fontos lenne megérteni

Szakemberként én is a fentieket igyekeztem mindig megértetni a hozzám fordulókkal. Sem a kiegyensúlyozott, egészséges sem a fogyókúrás étrend nem attól fog biztosan működni, ha lecseréljük a cukrot édesítőszerekre. Hiszen, ha az étrendünk egyéb elemein nem változtatunk, akkor nem leszünk beljebb az egészségünk terén. Egy eritrittel készített Rigó Jancsi ugyanúgy nem szerepelhet rendszeresen a fogyókúrás étrendünkben, mint egy édesítőszerrel készült, ugyanakkor a nagyi hagyományosan, cukorral készített almás pitéje is bele kell férjen a fogyókúrás étrendbe – csak tudni kell mértéket tartani és a megfelelő feltételek mellett fogyasztani.

A kiegyensúlyozott táplálkozás és fogyókúrás étrend titka nem abban rejlik, hogy sztíviát használunk barna cukor helyett, hanem abban, hogy megfelelő minőségű alapanyagokból, megfelelő mennyiséget, megfelelő gyakorisággal fogyasztunk. Sokkal jobban járunk, ha megtaláljuk az édes ételek, desszertek helyét a menüben és leszoktatjuk magunkat a nagyon édes ételekről. Fusd át az alábbi tippeket és változtass a szokásaidon!

1. Ne akarj leállni örökre!

Látom már, hogy ezt a tippet látva sokan fogják a fejüket, hogy micsoda ötlet ez, de érdemes tovább olvasni. Szerintem nem érdemes abban gondolkozni, hogy „soha többet nem eszem cukros ételt”. Egyrészt, mert ez a XXI. században nem életszerű, másrészt meg ha ezt tűzzük ki célul, akkor vagy nagyon körülményes („problémás”) vendégek/családtagok/barátok leszünk, vagy magunkat büntetjük teljesen feleslegesen. Én pl. biztosan nem szeretnék lemondani a ritkán (!!!) fogyasztott Balaton-szeletről, a túró rudiról, arról, hogy egy kiránduláson betérjek egy falusi cukrászdába, és ne a cukormentes- vagy egyenízű paleósüti legyen az egyetlen választásom.

2. Felejtsd el az üdítőitalokat, gyümölcsleveket!

Az üdítőitalok, gyümölcslevek nagy része magas cukortartalmú – mégis sokan elfelejtkeznek a folyadék formájában elfogyasztott cukorról. Az utóbbi évek trendje ugyan az, hogy már minden variációban megjelennek a hozzáadott cukrot nem tartalmazó üdítőitalok, ettől azonban még ezek a termékek nem válnak egészségessé. Folyadékpótlásra a legjobb megoldás a víz – ezt mindig tartsuk szem előtt.

3. Süsd a sütit magad – és bátran felezd/harmadold a cukrot!

Rendszeresen szoktam süteményeket sütni, van, hogy már bevált recepteket, van, hogy új fajtákat próbálok ki. Mindig meglepetten látom, hogy egy hagyományos mennyiségű süteménybe akár 20-25 dkg cukrot ír a recept – ezt a mennyiséget én személy szerint elképzelhetetlennek tartom. A bevált recepteknél már tudom a mennyiségeket, de új recepteknél is az esetek 99%-ában azonnal felezem a cukor mennyiségét – és még soha nem érkezett panasz a családom édesszájú tagjaitól, hogy nem lett elég édes a végeredmény.

4. Édesíts gyümölccsel!

Ha édes ízre vágyunk, használjunk természetes cukortartalmú hozzávalókat: gyümölcsöket. Édesség terén a banán mindent visz szerintem, kiváló joghurtokba, turmixokba, és süteményekbe is fantasztikus cukor helyett. Fokozhatjuk desszertjeink édes ízét aszalt gyümölcsökkel, amelyek ugyan szintén magas cukortartalmúak, de cserébe ez legalább természetes cukortartalom, és ízük intenzitása miatt kevesebb is elég belőlük.

5. Egyél kevesebb cukrot!

Igen, tudom, ez tipikusan a „nesze semmi fogd meg jól!” faramuci tanácsként hangzik. Arra gondolok egyébként, hogy egyszerűen kerüljük az édes ételeket. Tényleg tud ez ilyen egyszerű is lenni:

  • Nem kell mindennap ebéd után egy kis csoki, egy kis keksz, egy szelet cukrászsüti a közeli boltból vagy a büfé kínálatából. Ajándékozzuk meg magunkat, testünket azzal, hogy csak ritkán, viszont akkor minőségi csokoládét, cukrász- vagy saját süteményt, desszertet vagy éppen nosztalgiából régi kedvencünket választjuk. Persze ekkor is tartsunk mértéket, élvezzünk ki minden kocka csokit, elégedjünk meg egy szelet süteménnyel, egy gombóc fagyival!
  • A reggeli sokak életében egy igazi cukorbomba: ne kezdjük a reggelt magas cukortartalmú reggelizőpehellyel, gyümölcsjoghurttal vagy kakaós csigával, túrós batyuval. Ezek ráadásul még csak az édes ételek, a sós péksütemények, gyorspékségi pogácsák, rudak is tartalmaznak jelentős mennyiségű hozzáadott cukrot.
  • Ha vendégségbe, étterembe megyünk italként kérjünk bátran vizet, ásványvizet, zöldteát.
  • Próbáljuk meg teánkat, kávénkat kevesebb cukorral, esetleg cukor nélkül fogyasztani (és felejtsük el az amerikai típusú kávézók fél literes, tejszínhabos, karamellszószos „csodáit”).

Mikor van mégis helye az édesítőszereknek az étrendünkben?

A fentiek azonban nem jelentik azt, hogy nem lehet helyük az édesítőszereknek bizonyos betegségek étrendjében. Egy részük energia- és szénhidrátmentes, így szénhidrátanyagcsere-zavarok esetén (pl. cukorbetegség) jó szolgálatot tehetnek illetve – az étrend egyéb elemei mellett – a fogyókúrás étrendbe is beilleszthetőek.

De azt meg kell értenünk, hogy az édesítőszerek nem csodaszerek, nem fogják az egészségügyi gondjainkat önmagukban megoldani.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!