Nyílt levélben kötelezik egy nagy lépésre a Lidl, Spar és az Aldi boltjait

Komoly lépésre kötelezné a Tudatos Vásárlók Egyesülete a legnépszerűbb szupermarketeket. Vajon hogyan reagál a kérésre a Lidl, a Spar és az Aldi? 

Pálmaolajmentes polc nyitására szólította fel a Lidl, az Aldi és a Spar szupermarketeket a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Az egyesület azért szólította fel nyílt levélben a boltokat, hogy a vásárlóknak ne kelljen órák hosszat tölteni a boltokban azt keresve, melyik termékben nincsen a környezet komoly megkárosításáért felelős alapanyag.

A TVE a Szókimondóka nevű készségfejlesztő programmal, a Humusz Szövetséggel, a Felelős Gasztrohőssel és a Jane Goodall Intézettel karöltve írt levelet az áruházláncoknak, és arra kérték őket, szánjanak külön polcot azoknak a termékeknek, amelyben a legjobb tudomásuk szerint nincsen sem pálmaolaj, sem pálmazsír vagy pálmamagolaj. A külön polchoz az áruházak egy plakátot is kapnak, amellyel könnyebben tájékoztathatják a vásárlókat a termékekről.

Az olajpálma ültetvények telepítésének céljából naponta 20 hektárnyi esőerdőt vágnak ki, és bár a pálmaolajat főleg bioüzemanyag előállítására használják, alacsony ára miatt mára a legtöbb feldolgozott élelmiszerben és kozmetikumban jelen van ez az olcsó, és környezetromboló alapanyag.

Az esőerdők irtása nagy részben járul hozzá a klímaváltozáshoz, hiszen az erdőtömegek naponta több tonna szén-dioxidot szűrnének ki a légtérből, valamint több olyan ritka állatfaj (például az orangutánok) is eltűnhet a Föld színéről, amelyeknek ezek az esőerdők lennének természetes élőhelyei.A termelés egyre nagyobb területekre terjed ki Dél-Amerikában, illetve Nyugat- ás Közép-Afrikában is, ami drámai következményekkel járhat a helyi ökoszisztémákban.

Miért teszik bele mindenbe?

A pálmaolaj szobahőmérsékleten félig szilárd halmazállapotú, jól keverhető más olajokkal, magas hőmérsékleten sem oxidálódik, mint például a napraforgóolaj. Lassabban olvad tőle a fagyi, krémesebb a rúzs, jobban habzik a tusfürdő. Ráadásul olcsó: az olajpálma gyorsan nő és bőségesen terem. Nagyrészt a „harmadik világ” országaiban termesztik (a világ pálmaolaj-termelésének 85%-át Indonézia és Malajzia adja), ahol olcsó a munkaerő, és a környezetvédelmi szabályozások gyakran hiányosak. 2017-ben csak az EU-ban 7,7 millió tonnát használtunk fel belőle, közel felét bio-üzemanyagként. A Földön átlagosan fejenként 8 kg-ot fogyasztunk belőle évente.

FRISSÍTÉS!

„Jó hír, hogy a SPAR szeretné a felhasznált pálmaolaj mennyiségét is jelentősen visszafogni, mivel az alapanyag iránt világszerte fokozódó igénynek esőerdők – és így számos növény- és állatfaj – esik áldozatául. Ezért az áruházlánc azt tűzte ki célul, hogy már 2019 végére a többletértéket hordozó saját márkái – SPAR Natur*pur Bio, SPAR Premium, SPAR Vital, SPAR free from és DESPAR – esetében elérje a teljes pálmaolajmentességet. A pálmaolaj kiváltása az érintett termékkategóriákban már csak minimális számú terméknél nem valósult meg. A folyamatot az év végéig ezeknél is le szeretnénk zárni. A fenti márkacsaládok aktuálisan közel 300 nemzetközi, illetve hazai fejlesztésű élelmiszert foglalnak magukban. A pálmaolajmentes termékek könnyebb azonosíthatósága érdekében a csomagolások többségén a csatolt logóval jelezzük a pálmaolajmentes receptúrát, ezzel is biztosítva a vásárlók számára a gyors és egyszerű beazonosítást” - nyilatkozta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.

EZ IS ÉRDEKES:

Ezeket olvastad már?

via Tudatos Vásárlók Egyesülete

Címlapról ajánljuk

További cikkek