Megfázásra C-vitamint? Vagy mégse?

Az igazi nyárimádók nehezen fogadják el, ha itt az ősz:  nem kell pulcsi, még ma utoljára szandálban megyek dolgozni. Ismerős? Reggel aztán kapar a torok – elő a C-vitaminnal!

Ha közeleg a hideg, sokan automatikusan C-vitamint vásárolnak, hogy elkerüljék a megfázást. De honnan ez a lelkesedés, ha általános iskolás korunk óta tudjuk, hogy a C-vitamin hiánya skorbutot okoz (amiben a matrózok meghaltak), és nem pedig immungyengeséget?

Linus Pauling Nobel-díjas kémikus az 1970-es években azt állította, hogy a nagy dózisban adott C-vitaminnal egyrészt megelőzhető a megfázás, másrészt a már megkezdődött betegség lefolyása enyhébb és gyorsabb lehet. Könyvében napi 1-18 gramm (azaz 1000-18000 mg!) C-vitamin bevitelét javasolta. Harminc kutatás eredményeire hivatkozik, ám az nem derül ki, hogy milyen alapon válogatott, és milyen minőségű kutatásokat vett alapul.

A megadózisú C-vitamin-terápia hívei számára Paulingot a Nobel-díja teszi hitelessé, azonban nem árt tudni, hogy a díjat nem a C-vitaminnal kapcsolatos munkásságáért kapta, hanem a kémiai kötések vizsgálatáért. Több szkeptikus az úgynevezett Nobel-betegséget „elkapó” tudósok közé sorolja, vagyis azok közé, akik a díj elnyerése utáni kutatásaikkal megkérdőjelezhető vagy hamisnak bizonyuló következtetésekre jutottak, vagy egyenesen áltudományos tanok terjesztéséhez adták nevüket.

Kétségtelen, hogy a C-vitaminnak szerepe van az immunrendszer megfelelő működésében, mivel hiányában egyes fehérvérsejt-típusok működése korlátozódik. Egy összegző tanulmány ötvenhat olyan vizsgálat eredményeit összesítette, amelyekben a C-vitamint megfázás megelőzésére vagy a tünetek csökkentésére alkalmazták. Az eredmények szerint a C-vitamin-fogyasztás nem csökkentette a felső légúti betegségek előfordulási gyakoriságát, csak azok között, akik nagyfokú fizikai igénybevételnek voltak kitéve (katonák, futók stb.). Ami a betegség lezajlását illeti, a tünetek súlyossága kis mértékben csökkent, a betegség időtartama pedig mintegy 8-13 százalékkal rövidült, ami statisztikailag ugyan létező, de összességében a beteg szempontjából alig érzékelhető különbség.

Normál esetben a kiegyensúlyozott étrend tartalmazza a szükséges napi C-vitamin-mennyiséget – ha megfelelő a friss gyümölcs- és zöldségfogyasztásunk. Jelenlegi tudásunk szerint a C-vitamin rendszeres pótlása olyan esetekben indokolt, ha az étrenddel nem oldható meg a megfelelő vitaminbevitel. Ilyenkor a javasolható adag körülbelül 100 mg/nap. Napi 400 mg feletti bevitelnél nem növekszik érdemben a vér C-vitamin-koncentrációja.

Hozzászólások

inf3rno

+1, semmit nem ér, én cinket szedek, de nehéz beszerezni olcsón használható dózisban.

Törölt felhasználó

Kedves Gitta, ez kicsit furcsán jön ki: "Harminc kutatás eredményeire hivatkozik, ám az nem derül ki, hogy milyen alapon válogatott, és milyen min?ség? kutatásokat vett alapul." majd lejjebb olvasva: "Egy összegz? tanulmány ötvenhat olyan vizsgálat eredményeit összesítette, amelyekben a C-vitamint megfázás megel?zésére vagy a tünetek csökkentésére alkalmazták." Ez olyan fura, hogy akkor erre a másikra "hallgathatunk"...? Nem lehetséges, hogy a C vitaminra is egyszer?en másképp reagálunk, egyénenként eltér?en?

Törölt felhasználó

Szia. Nem taglaltam a cikkben, de az 56 tanulmány átfésülését a Cochrane együttm?ködés, egy független testület végezte. Szigorú kritériumok szerint értékelik a kutatásokat (mekkora az esetszám, nincs-e módszertani hiba), és így vonnak le bel?lük következtetéseket. Ez az oka annak, hogy nekik "hiszek" már ha a tudományban létezne ez a szó. Pauling nem összegzett, hanem válogatott. Link a Cochrane értékeléshez: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000980.pub4/abstract

Törölt felhasználó

Köszönöm a korrekt választ! :)

Törölt felhasználó

Helló! Kétségtelen tény, hogy az egészséges táplálkozáshoz kell sok gyümölcs és zöldség, de az is -sajnos- tény, hogy a mai zöldségek és gyümölcsök NEM TARTALMAZNAK megfelel? mennyiségben annyi vitamint/ásványi és mikro tápanyagokat amire a testnek szüksége van, és ez igaz a C vitaminra is. Én azt javasolnám a cikk írójának, hogy miel?tt leül és egy tudományos tények alapján végzett kutatást pocskondiáz burkoltan, legyen oly szíves és nézzen utána a tényeknek, például a gödöll?i agrártudományi egyetem tanulmányának, hogy kis hazánkban az elmúlt 40 év alatt mennyit csökkent a gyümölcsök zöldségek vitamin és ásványi anyag tartalma. Üdv: Zsuzsa

Törölt felhasználó

ezt a sok baromságot :))) ezt a cikket is valamelyik gyógyszergyártó cég támogatta. óvodás korunktól tudjuk, hogy a 100mg C vitamin mire elég. maximum arra, hogy a gyógyszerek megfelel? mennyiségben eladásra kerüljenek. egy nálam sokkal okosabb ember, a Lenkei doktor bizonyította, hogy a napi c vitamin szükségletet, ha élelmiszerrel akarjuk bevinni, akkor "Ahhoz, hogy 1000 milligramm, azaz 1 gramm C-vitaminhoz jussunk, minden áldott nap meg kellene ennünk 1,5 kg paprikát, vagy 2,5 kg citromot, vagy 4,0 kg paradicsomot." vagy még viccesebbet mondok: naponta a gyerekeknek 2,5kg almát kell megenni a megfelel? vitamin eléréséhez. Talán mindenki hallott már a c vitamin felfedez?jér?l, Szent-Györgyi nem kevesebbet állított, mint "az aszkorbinsavnak ott a helye minden család konyhájának polcán, közvetlenül a cukor és a só mellett, hiszen alapélelmiszer." ennyit a 100mg-os szarotokról :))))

lumiere

Nem tudom hol az "igazság", de annyi biztos, hogy én a rendszeres C vitamin (1000mg) szedésének a híve vagyok, és amióta így van, nem is voltam még influenzás (s?t talán el?tte sem nagyon), viszont a C vitamin nem "csak erre jó". Épp ezért én ajánlom ezt a kissé hosszabb olvasnivalót, hátha valakinek segítek vele: http://www.tenyek-tevhitek.hu/c-vitamin.htm

Törölt felhasználó

Ekkora baromságot régen olvastam. Szedjetek minél több gyógyszert! Majd az jó lesz! Lehet?leg olyanokat, amiknek jó sok mellékhatása van.

Címlapról ajánljuk

További cikkek