Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Kókusz-, rizs-, zabtej - népszerű növényi "tejek". Vajon tényleg annyira egészségesek?

Ma már nem csak a bioboltok polcain sorakoznak a növényi tejpótló italok, hanem a hétköznapi üzletekben is. Nézzük, érdemes-e ezeket választanunk!

A tehéntejfogyasztás mellett egyre nagyobb létjogosultsága van a tej alternatíváinak, a növényi forrásból előállított italoknak. Valóban ennyire hasznos élelmiszerek? Tényleg egészségesebb választások, amelyekkel akár teljes mértékben ki lehet/ki kell váltanunk a tehéntejet?

A növényi italok fontos tulajdonsága, hogy ezek nem tejek, hiszen tejnek csak az emlősállatok és az ember időszakosan kiválasztott emlőváladéka minősül, ami az utódok táplálására szolgál. A növényi italok fogyasztását sokszor a kényszer szüli, hiszen tejfehérje-allergia vagy galaktozémia esetén egyedüli megoldásként szolgálnak. Ugyanez viszont nem áll fenn a gyakoribb laktózérzékenység esetén, hiszen a tejcukor lebontható „külsőleg” is, így a laktózmentes tej már nem okoz panaszokat a tejcukorérzékeny személynek.

Vegán táplálkozás esetén is kitűnő alternatívák, növényi eredetük miatt pedig nem tartalmaznak koleszterint sem. További előnye ezeknek az italoknak, hogy akár „túró”, vagy „sajt” is készíthető előlük.

Szója, rizs, mandula

Növényi ital forrása többféle növény is lehet: pl. szója, rizs, mandula, kókusz, zab – hogy csak a leggyakoribbakat említsem. A növényi italok alapvetően készülhetnek gabonákból, mint a rizstej vagy a zabtej, valamint olajos magvakból, mint az igen kedvelt mandula, vagy kókusztej, ezen kívül nagy mennyiségben tartalmaznak vizet, sót, ízesítőszereket, növényi zsiradékot, sűrítőanyagokat, és édesítésre akár cukrot vagy édesítőszert is, ezért mindenképpen érdemes a termék összetevőinek listáját átolvasnunk, mielőtt eldöntjük, melyiket emeljük le a polcról.

A növényi italok átlagosan 4-6x-os áron kaphatók a tehéntejhez képest, de a laktózmentes változathoz képest is legalább 2,5x-es szorzóval találkozhatunk. Azonban ha fontos a pénztárcánk is, megpróbálkozhatunk az otthoni előállítással, melyhez recepteket itt is találhatunk.

A tehéntej és a tejtermékek természetes D-vitamin- és kalciumforrások, ezen kívül jó minőségű, rendkívül jól hasznosuló fehérjéket tartalmaznak állati eredetüknél fogva. Bár a növényi italok a nagyüzemi gyártás során dúsíthatók ásványi anyagokkal, így a legtöbb kalciumtartalma megközelíti a tejekét, ez viszont a házi tejkészítő gépekkel nem megvalósítható, ezt mindenképp figyelembe kell venni.

Jobb-e egyik ital a másiknál? Mi alapján válasszunk?

  1. Nyilvánvalóan fontos az íz, próbáljunk ki minél többet, hiszen van, akinek a rizs-, másnak sokkal inkább a kókusztej „jön be”, míg megint mások az édesítetlen mandulatej mellett teszik le voksukat.
  2. Az „ellentábor” a szójaital esetén a leggyakrabban a szójaallergiára szokott hivatkozni (ami megfontolandó lehet egy tejfehérje-allergia esetén, ha panaszt tapasztalunk, mindenképp vizsgáltassuk ki magunkat).
  3. Figyeljünk oda, hogy az édesített, hozzáadott cukrot tartalmazó, ízesített (pl. vaníliás, csokis stb.) termékeket nem fogyaszthatjuk korlátlanul szénhidrátanyagcsere-zavarok, pl . (inzulinrezisztencia, cukorbetegség, illetve fogyókúra esetén.

Dietetikusként azt gondolom, hogy a változatos táplálkozás részét képezhetik a növényi italok, akár a belőlük készült termékek is, de ezek összetételükkel, biológiai értékükkel (alacsonyabb fehérje-, vitamin- és ásványianyag-tartalmukkal) nem válthatják ki teljes mértékben a tejet, tejtermékeket, de nagyon jó alternatívát jelenthetnek a tehéntejmentes étrendekben.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!