Garázsból indult környezettudatos vállalkozáshoz csatlakozott Gerendai Károly

Egy garázsból indult, ma már több százmilliós forgalmat bonyolít az a minden elemében ökotudatos, Dunakeszin működő hazai cég, mely Magyarországon először és máig egyedülálló módon gyárt saját fejlesztésű bio tisztítószereinek 100% környezetbarát, bioműanyag flakonokat. BiBo Franchisehoz a napokban csatlakozott tulajdonosként a Sziget és Gourmet Fesztiválról és Michelin-csillagos éttermeiről is ismertté vált Gerendai Károly.

A ma már több tucat munkatársat foglalkoztató cég története egy garázsból indult 11 éve. Az akkor a vendéglátóipart épp elhagyó ifjú közgazdász, Juhász András úgy döntött, hogy megoldást keres arra, hogy a vendéglátás minél fenntarthatóbb legyen. Egy vegyész ismerősével - édesanyja garázsában - kezdett különböző, környezetbarát tisztítószerek fejlesztésével kísérletezni. 2012-re már saját fejlesztésű ipari tisztítószerekkel álltak elő, majd hamarosan saját laboratóriumukban folytatták a munkát. Ahhoz azonban, hogy a termék 100%-ban környezetbarát legyen, a műanyag csomagolást kellett leváltani környezeti lábnyom mentes megoldásra. „Hat év kutatás-fejlesztés után végre elkészültünk egy igazi alternatívával a világszintű környezetszennyezést jelentő műanyagproblémára” – jelentette be tavaly facebook oldalán Juhász. „Bioműanyagot gyártunk kukoricából, ásványi anyagokból, mezőgazdasági hulladékból. A 100%-ig természetes anyagokból készült bioműanyag, karbonsemleges, rövid idő alatt magától lebomlik, akár komposztálható, emészthető”- nyilatkozta a cég alapítója.

„Bioműanyagot gyártunk kukoricából, ásványi anyagokból, mezőgazdasági hulladékból"

Az új csomagolóanyag, a biopolimer vagy ha úgy tetszik, bioműanyag igazi zöld alternatívát jelent a hagyományos plasztikkal szemben. Környezetbarát, mert egyrészről megújuló forrásból, így például búzából, kukoricából vagy leginkább mezőgazdasági melléktermékből lehet létrehozni. Az ebből készült tárolóeszköz, palack pedig többször is felhasználható, majd az életciklusa végén visszafordítható a környezetbe, azaz lebontható, komposztálható.

A biopolimer már korábban is létezett, nekünk azt a problémát kellett megoldani, hogy ebből az alapanyagból, a hagyományos palackgyártó gépekkel, a műanyaghoz hasonló fizikai tulajdonságú, akár élelmiszerek tárolására is alkalmas tárolóeszközt gyártsunk. Hosszú évekbe telt, míg elértük, hogy olyan flakont tudunk gyártani a környezetbarát tisztítóeszközeinknek, melynek a kupakja és a címkéje is teljesen környzetbarát.

Ezzel a cég olyan technológiát fejlesztett, mellyel első és a mai napig egyedülálló ezen a piacon.

Az új csomagolóanyag, a biopolimer vagy ha úgy tetszik, bioműanyag igazi zöld alternatívát jelent a hagyományos plasztikkal szemben

A termék és a csomagolás tehát fenntartható, azonban Juhászék ezzel még nem elégedtek meg. Arra is kerestek és találtak megoldást, hogy a termékeik gazdaságilag is fenntarthatók legyenek. Egyrészt a dunakeszi gyárat ökotudatos szemlélettel alakították ki. Napenergiát használnak illetve elektromos autókkal szállítanak és megoldották azt is, hogy ma már az általuk forgalmazott csomagolóanyagok akár 50%-át is visszagyűjtik. „Ez a szám országosan a hagyományos műanyag estében 2%, azaz a plasztik palackok, csomagolóanyagok  98%-a végzi szemétlerakóban vagy égetőben, legrosszabb esetben az élővizeinkben” – mondja Juhász.

A BiBo Franchise alapítója mindezeken túl kiemelte a méltányos kereskedelem, azaz a fair trade fontosságát és a társadalmi szerepvállalást. Ezzel kapcsolatban elmondta,  a „zöld gyár” partnere a Jövő Öko-Nemzedéke Alapítványnak, illetve a hulladékvadasz.hu-nak, melyet az illegális hulladék lerakatok felkutatása és megszüntetése céljából hívtak életre.

A sikersztori egy garázsból indult

Termékeink disztribúciós tevékenységének kidolgozása során is a gazdasági fenntarthatóságra törekedtünk, hogy például a járműveinknek ne legyen „üresjárata”. Miután azonban a hét öt napján szállítunk, a fennmaradó két napon az eszközeinket a hulladékvadász tevékenységének segítésére ajánljuk fel, illegális hulladéklerakók felszámolása céljából, amivel a cégünk társadalmi szerepvállalását erősítjük

– mondta Juhász. 

Idén érkezett a képbe Gerendai Károly, aki a Sziget fesztivál alapítójaként illetve Michelin-csillagos éttermei okán vált ismertté korábban. Juhász András és Gerendai Károly egy előadáson találkoztak, ami után beszélgetni kezdtek, de akkor még szó sem volt arról, hogy Gerendai beszáll az üzletbe. Gerendai azonban hamar „beleszeretett” az ötletbe és pár hét eltelte után már szerződést is kötöttek, melyben a Sziget-alapító 20%-ban résztulajdonossá vált a BiBo Franchise cégben.

„Természetesen bennem is van klímaszorongás, és az eddigi vállalkozásaimban is igyekeztünk környezettudatos megoldásokat keresni, de azt gondolom, hogy egy vállalkozó akkor tehet a legtöbbet a fenntarthatóságért, ha olyan dologba fektet, ami valós megoldást jelent” – mondta Gerendai, akit nem csak a cég eddigi teljesítményei nyűgöztek le, de az is, hogy mindezt önerőből, mindenféle támogatás, közpénz nélkül hozták létre. „Mindezek mellett az is nagyon figyelemre méltó, hogy a BiBo termékek hatásfoka semmivel sem kisebb a nem környezetbarát tisztítószerekénél, és egy olyan rendszert dolgoztak ki, mely lehetővé teszi, hogy az árak is abszolút versenyképesek a hagyományos, környezetet terhelő termékekkel. A BiBo termékeinek nincs környezettudatossági felára” – emeli ki Gerendai.

Címlapról ajánljuk

További cikkek