Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5 fontos kérdés, amit tegyél fel magadnak, mielőtt vitaminokat kezdesz szedni

Vannak hatásosak, és vannak, amikre csak a pénzed szórod, mert valójában nincs is szükséged rájuk.

Rengetegen szednek vitaminokat világszerte és itthon is, de nagy általánosságban elmondható, hogy a legtöbb embernek egyáltalán nincs rájuk szüksége. Sőt, ha meggondolatlanul szedjük őket, még ártalmasak és veszélyesek is lehetnek, ezért mielőtt nekiállunk bevásárolni a drogériában a mindenféle jól hangzó csodaszerből az egészségünk érdekében, érdemes az alábbi öt kérdést feltenni magunknak.

1. Tényleg szükségem van rájuk?

Vannak olyanok, akiknek a szervezetében valamilyen vitaminból hiány van, számukra tényleg fontos, hogy étrendkiegészítőket szedjenek. Csakhogy nekik általában jelentkeznek is panaszaik, amelyekre válaszul az orvos meg tudja mondani, miben szenvednek hiányt. A D-vitamin például jellemzően olyan, amit érdemes szedni, főleg télen, amikor nem jut annyi napfényhez a szervezetünk, de ha elég halat vagy tejterméket fogyasztunk, akkor még ilyenkor is elhagyhatjuk a vitaminszedést.

2. Nem jobb, ha élelmiszereken keresztül viszem be a vitaminokat?

A rövid válasz: de. Egy jól összeállított étrendből jellemzően minden szükséges vitamint be lehet vinni a szervezetbe, amire szüksége van. Csakhogy nagyon kevesen figyelnek erre oda, amikor főznek, vagy vásárolnak maguknak főtt ételt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy néhány embernek helyzetéből vagy betegségéből adódóan érdemes valamiből többet enni: a terhesség alatt például kellhetnek étrendkiegészítők, és a krónikus betegségek is néha beleszólnak a vitaminok felszívódásába. Ezen kívül van néhány vitamin, amit nehéz csak az étrenddel bevinni, ilyen például a B-12, amit a vegetáriánusoknak ajánlanak, hiszen húsban és tejtermékekben található.

3. Honnan tudom, hogy jó fajta vitamint veszek?

Mivel az étrendkiegészítőket nem kötik olyan szigorú szabályok, és nem ellenőrzik őket annyira, mint a gyógyszereket, nehéz rájönni, hogy melyik márka megbízható, és melyik nem. Érdemes mindig elolvasni a termék hátoldalán az összetevőket, és ezután is olyan márkát választani, amiben megbízunk, vagy az orvos ajánlotta – gyakori ugyanis, hogy hiába vannak jó értékek feltüntetve a csomagoláson, a termékben nincsenek benne az ígért összetevők.

4. Tabletta vagy gumicukor – melyiket válasszam?

Azok számára, akik nehezen tudnak tablettákat lenyelni, a vitaminos gumicukor vagy rágócukor nagyon jó megoldás lehet, jellemzően azonban ezeknek nincsenek olyan jó értékeik, mint a sima tablettáknak. Egy 2017-es, az USA-ban végzett felmérés szerint ötből négy gumicukor nem ment át a minőségteszten, ami nagyon magas hibarátát jelent – persze egyáltalán nem biztos, hogy itthon is ez a helyzet, de jellemzően a tabletták jelentik a jobb megoldást.

5. Túladagolhatom a vitaminokat?

A vízben oldódó vitaminokkal nem lőhetsz mellé, mivel a szervezeted, amit nem használ fel, egyszerűen a vizeleten keresztül kijuttatja magából. Más a helyzet azonban a zsírban oldódó vitaminokkal, ilyen például az A, D, E, és a K – ezek a test zsírraktáraiban maradnak. Ezek, ha gyakran léped át az egészséges mennyiséget, akár már mérgező adagban is összegyűlhetnek a testedben. De még a vízben oldódó vitaminoknál is félre lehet menni: a C-vitamin túladagolása például hasmenést okozhat, a túl sok cink pedig az immunrendszeredet gyengítheti. Így nem érdemes többet fogyasztani semmiből, ha nem muszáj.

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

via

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!