Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Tudnak valamit ezek a déliek: ezért (is) egészséges a délutáni szunyókálás

Sokan irigykedve gondolunk a mediterrán országok sziesztájára. Kiderült, hogy ez a szokás nem csak egy kellemes délutáni lazítás, hanem akár egészségvédő hatása is lehet. 

A napi rendszerességgel szunyókálók vérnyomása észrevehetően csökken azokéhoz képest, akik nem élvezhetik a délutáni szieszta előnyeit – állapították meg görög kutatók, akik az Amerikai Kardiológusok Társasága 68. éves tudományos tanácskozásán mutatták be tanulmányukat.

„A délutáni alvás, úgy tűnik, ugyanolyan mértékben csökkenti a vérnyomást, mint más életmód-változtatások,” – idézte Manolis Kallistratos kardiológust, a voulai Asklepieion Általános Kórház kardiológusát, a tanulmány társszerzőjét a Science Daily tudományos hírportál – „a só- és az alkoholfogyasztás mérséklése 3-5 higanymilliméterrel (Hgmm), a kis dózisú vérnyomáscsökkentők általában 5-7 Hgmm-rel, míg vizsgálatunk szerint a rendszeres délutáni szieszta mintegy 5 Hgmm-rel csökkenti a vérnyomást.”

A magas vérnyomás vezető betegségnek számít a fejlett országokban, köztük hazánkban is. Azt régóta tudjuk már, hogy kialakulása az egészséges életmóddal: kiegyensúlyozott táplálkozással, rendszeres testmozgással, a megfelelő mennyiségű és minőségű alvással, nem-dohányzással megelőzhető. Ezek tekintetében különösen fontos a kutatók megállapítása, mivel a vérnyomás 2 Hgmm-nyi csökkentése 10 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszer események, mint például a szívroham kockázatát.

A görög szakemberek 212, átlagosan 62 éves embert figyeltek meg (50% férfi, 50% nő), akiknek az átlagos vérnyomása 129,9 Hgmm volt. Minden negyedik résztvevő dohányzott vagy 2-s típusú cukorbetegségben szenvedett. A kutatók a nap 24 órájában rendszeresen mérték vérnyomásukat, feljegyezték, hogy sziesztáztak-e – ami átlag 49 percnyi alvást jelentett -, milyen volt az életmódjuk – alkohol-, kávé-, sófogyasztásuk, fizikai aktivitásuk -, mérték pulzusokat, az artériák rugalmasságát és végeztek náluk szívultrahangot is.

Megállapították, hogy általánosságban 5,3 Hgmm-rel csökkent a szisztolés vérnyomás (az első, magasabb érték) azoknál, akik sziesztáztak, azokhoz képest, akik nem. Előbbiek esetében a vérnyomás 128,7/76,2 Hgmm, utóbbiaknál 134,5/79,5 Hgmm volt. Közvetlen egyenes arányú összefüggést mutattak ki az alvás időtartama és a vérnyomás között, minden egyes óra 3 Hgmm-re csökkentette a vérnyomást. A görög kutatók eredményeik tükrében fontosnak tartják, hogy további vizsgálatokat végezzenek az alvás és a vérnyomás összefüggéseinek alaposabb feltárására.

Mivel mi nem a sziesztát természetesnek tartó déli országban élünk, azért itthon nem igazán életszerű, hogy dolgozó emberként minden nap szunyókáljunk délután 1-1 órát. Amit viszont mindannyian megtehetünk egészségünk érdekében, hogy kiegyensúlyozottan táplálkozunk, rendszeresen mozgunk, leszokunk a dohányzásról és eleget alszunk.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

via MTI

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!