Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Rosszul érzed magad, ha valaki kritizálja a saját testét előtted? Tudd, a testszégyenítés ilyenkor rád is hat!

Úgy néznek ki a lábaim ebben a nadrágban, mint két fatörzs! Olyan vagyok, mint egy bálna – amikor valaki hasonló módon méltatja magát előtted, azzal neked is rosszat tehet!

Nem is rólad beszélnek, de mégis gyomron vág, amit hallasz, és szinte elkezded szégyellni magad? A testszégyenítés a környezetre is hat, nem csak arra, aki csinálja. A szakértők szerint pedig nagyon is lényeges, hogy mit reagálunk a hasonló helyzetekben – magunk miatt is!

A testszégyenítés a környezetre is hat

Sokunk környezetében van olyan, aki nem elégedett a testével – ha épp nem mi vagyunk azok... Amikor valaki negatívan beszél a testéről, nehéz jót mondani, és a barátok ilyenkor rendszerint nagy elánnal igyekeznek arról meggyőzni a másikat, hogy bolondságokat beszél. A pszichológus szerint ez azonban nem túl szerencsés, de az sem, ha egyfajta kompenzálásként a hallgatóság is beszáll, és saját magát kezdi el méltatni, hogy ne érezze magát olyan rosszul a másik.

Bármilyen negatív megjegyzés, amit a testsúlyunkra, az alakunkra, a méreteinkre vagy az étkezési szokásainkra teszünk úgynevezett fat talk. De fat talk-nak nevezzük azt is, ha másokkal kapcsolatban nyilvánulunk meg hasonlóképpen:

„Nem kellene ilyen alakkal ezt a ruhát felvennie!”

Renee Engeln, pszichológus professzor szerint a másokra vonatkozó fat talk is növelheti a saját szégyenérzetünket, a testünkkel való elégedetlenséget, és komoly károkat okozhat az étkezési szokásainkban. Egy 2012-ben végzett tanulmány során 87 egészséges testsúlyú nő számára elég volt már csak hallani is néhány fat talk mondatot, ami egy magazinban szereplő nő és valaki a testének az összehasonlításáról szólt, máris növelte a szégyenérzetüket és a bűntudatukat. De a kutatók ugyanezt a mechanizmust figyelték meg a férfiaknál is:  amikor valaki elkezdett negatívan beszélni magáról, a többi férfi elégedetlenségét is növelte.

Vagyis, ha negatívan beszélsz a saját testedről, az a környezetedre is hatással lesz. Ráadásul, ha még nem is a legnagyobb méretekkel rendelkező kritizálja magát, vagy egy társaságban nem a legnagyobb méretekkel rendelkezőt kritizálják, még károsabb lehet a folyamat.

Amikor a saját testedet, zsírpárnáidat kritizálod, akkor egyben másokat is kritizálsz – akkor is, ha ez nem áll szándékodban.

„Ettől nemcsak rosszul fogják érezni magukat a környezetedben lévők, hanem erősíti bennük a kövér emberekkel való megkülönböztetés érzését is.” – teszi hozzá a professzor. De akkor hogyan reagáljunk?

Ne próbáld meggyőzni arról, hogy téved!

Amikor egy barátod negatívan beszél a testéről, az arra késztethet, hogy elutasítsd ezeket a megjegyzéseket, és hülyeségnek tituláld. De ez a taktika a visszájára is fordulhat, mert így azt is elérheted, hogy ne bízzon meg benned .

"Ha egy barátod azt mondja, hogy kövér, akkor nem jó meggyőzni arról, hogy ez nem igaz, mivel azt kockáztathatod, hogy elszigetelődik. Helyette inkább használj megnyugtató szavakat.”

Validáld az érzéseit!

Torri Effron étkezési rendellenességekre szakosodott terapeuta azt javasolja, hogy öleld meg, és mondj neki valami hasonlót: „Sajnálom, hogy így érzel a testeddel kapcsolatban, nagyon nehéz lehet. Tehetek érted valamit, hogyan tudjuk elvonni a fókuszt?”

Fontos, hogy ne csatlakozz azzal, hogy te is elkezded sorolni azokat a dolgokat, amiket te nem szeretsz magadon. Helyette beszélj másról, ne a test alakjáról. A terapeuta elmondása szerint amikor kritizáljuk a saját testünket, az azt sugallja a környezetünknek, hogy semmi baj az, ha a gondolataink egyfolytában a testünk alakja körül forognak, és negatív megjegyzéseket teszünk rájuk.

Válts témát!

Tereld el a szót valami más témára! Mondhatod azt is, hogy a mai társadalmi kultúrában sokkal könnyebben ítélkeznek a nők a testük felett mint régen. Így áthelyezed a fókuszt a társadalmi problémákra, amik egyébként a testkép zavarok egy részét okozzák. De azzal is célt érhetsz, ha egyszerűen más témát dobsz be, és a munkahelyi sikereiről kérdezed, vagy az utazásairól, terveiről. Fontos: nem a szőnyeg alá söprés a cél, hanem az, hogy kirántsd a barátod ebből az állapotból, és emellett te se kerülj bele!

Mutass más nézőpontot!

A szakember azt tanácsolja, hogy amikor úgy érzed, nem szereted az egyik testrészedet, gondold át, miben van a segítségedre. Például, ha nem szereted a lábaidat, gondolj arra, hogy elvisznek A-ból B-be, sétálhatsz, és biztosítják azt, hogy önállóan mozoghass a világban – ez a gyakorlat segít kiemelni a test funkcióját, nem csupán a formáját. Mutasd meg a barátodnak ezt a nézőpontot is!

Ezt is olvasd el!

18 kilót fogyott 8 hónap alatt, önsanyargatás nélkül 

Mondd el, hogyan hat a környezetére!

Ha közelebbi kapcsolatban vagytok, akkor kezdeményezz egy beszélgetést arról, hogy miért nem szeretnél többet testszégyenítő beszélgetésben részt venni. Mondd el ennek a hatásait rá és rád is, hogy világossá tedd, mennyire káros mindkettőtökre. Kérd a segítségét abban, hogy amikor veled beszél, ne használja a testszégyenítő mondatokat, mert sem rá, sem rád nincsenek jó hatással.

Mikor kell szakember?

Ha úgy látod, ez egy régóta tartó, komolyabb probléma, és nem csupán egy múló szeszély, akkor igyekezz afelé terelni a barátodat, hogy keressen fel egy szakembert. Mondd el neki, hogy azok, akik nem elégedettek a testükkel, sokkal nagyobb eséllyel lesznek depressziósak, elszigetelődhetnek, és étkezési rendellenességek is kialakulhatnak náluk – ezek pedig az egész életükre kihatással lesznek. Egy jó terapeuta, és egy dietetikus sokat segíthet a probléma megoldásában!

Ezeket olvastad már?

via

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!