Karácsonyi szívroham

Tapasztalatok szerint a karácsonyi ünnepek után harmadával nő meg a szívinfarktussal kórházba kerülők száma. Mire érdemes figyelni?

A szív- és érrendszeri megbetegedésben szenvedők számára a karácsonyi ünnepek nem csak ajándékot hozhatnak. Tapasztalatok szerint a karácsonyi ünnepfolyam után harmadával nő meg a szívinfarktussal kórházba kerülők száma.

Senki sem tervezi, hogy a karácsonyt az intenzív osztályon tölti, de sokan nem tudják, hogyan készüljenek fel erre az időszakra.

Hogyan kerüljük el, hogy túlzottan megterheljük a szívünket?

1. A téli, hideg időjárás már magában nem kedvez a szívbetegeknek, a vérerek hajlamosak jobban összehúzódni, ezzel elősegítve a vérnyomás emelkedését. Legyünk óvatosak a szabadban végzett tevékenységekkel, ne végezzünk erőteljes fizikai munkát - bár idén úgy tűnik, a hólapátolás megerőltető feladata nem fenyeget minket. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne tenne jót mindennap egy 20-30 perces séta a friss levegőn!

2. A karácsony jellemzően még mindig a nagy evések ideje. A szükségesnél nagyobb mennyiségben fogyasztott étel emésztéséhez több vér szükséges - leegyszerűsítve: kevesebb energia jut a szívmunkára.

3. De nem csak a mennyiségre kell figyelnünk, a hagyományos karácsonyi ételek általában zsírosak, fűszeresek - elég ha csak a karácsonyi vásáros sült kolbászra, a rokonok által küldött disznótorosra vagy a töltött káposztára gondolunk. Mindezeket még akár meg is fejeljük egy jó kis szalonnás tojásrántottával reggelire - hiszen ünnep van, kényeztetés, ilyenkor mindent lehet. Ha azok közé tartozunk, akik nehezen szánják rá magukat a nagyi kedvenc receptjének kissé egészségesebbre szabására, akkor inkább újítsunk a menün, bátran építsünk magunknak új hagyományokat.

4. A magyarok rostfogyasztása általában sem éri el az ajánlott mennyiséget, de ebben az időszakban még kevésbé figyelünk erre. A sok húsétel mellé jön a krumpli meg a rizs, zöldség meg alig, maximum egy kis majonézes saláta. Pedig olyan csodálatos az élet a „szottyadtra" főzött vegyes zöldségeken túl, keressünk új alapanyagokat, zöldköret- és salátarecepteket.

Olvastad már?

Gyümölcsökkel szívünk egészségéért

5. A hagyományos magyaros karácsonyi ételekre a magas telített zsírtartalom mellett a magas sótartalom is jellemző, ez hozzájárul a magas vérnyomáshoz, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik vezető rizikófaktora. Első lépésként használjunk kevesebb sót az ételkészítésnél, és az asztalnál már ne sózzuk az ételeinket. Vigyáznunk kell a rejtett sóval is: kenyerek, készételek, füstölt áruk nagyban hozzájárulnak a naponta javasolt sóbevitel túllépéséhez.

6. A mértéktelen alkoholfogyasztás szintén kedvezőtlen hatással van a szívünkre, okozhat magas vérnyomást, és gyengítheti a szív izmait, melynek következtében a szívünk nem tud elegendő vért pumpálni a testünk többi részébe.

7. A vendégvárás, vendégfogadás, ajándékbeszerzés időszaka keveseknek telik igazi pihenésként. Nagyon sokan erős stresszhelyzetként élik meg ezeket a napokat, ami szintén hozzájárulhat a vérnyomás emelkedéséhez, és így a szív erőteljesebb igénybevételéhez.

A szívinfarktus korai tünetei összetéveszthetők a túlevés miatti hányingerrel, esetleg a reflux tüneteivel is. Sokan inkább megvárják az ünnepek végét – hátha jobban lesznek – , de érdemes tudni, hogy minél hamarabb jutunk orvosi ellátáshoz, annál jobbak az esélyeink, hogy elkerüljük a szívrohamot, és az esetleges szívkárosodás mértékét csökkentsük.

Figyeljünk oda magunkra, és szeretteinkre az ünnepek alatt e tekintetben is!

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek