Savanyíts az egészségért

Lekvár és befőtt még mindig sok helyen készül, de mi a helyzet a savanyúsággal? Egyre kevesebb savanyúságot rakunk el, pedig nagyon egészséges!

A savanyítás ugyanolyan ősi tartósító eljárás, mint a lekvárfőzés vagy a gyümölcsök aszalása. Régen a szezonhoz kellett igazítani az étkezést, a nyáron megtalálható felesleg tartósítása pedig létkérdés volt a hideg, táplálékban szűk téli hónapokra való felkészülésben. A savanyítás sokáig a nyári programhoz tartozott - ma már egyre kevesebben csinálják. Nagy hiba, mert a savanyúság élettani hatása igencsak kedvező. Nézzük, milyen érvek szólnak mellette!

Kovászos uborka

Probiotikum

A savanyúságban - akárcsak a kefirben vagy a joghurtban - rengeteg probiotikum található. Akinek volt már "szerencséje" antibiotikum-kúrához, az jó eséllyel kapott étrendkiegészítő probiotikumot, hogy az elpusztított bélbolyhok gyorsabban tudjanak regenerálódni. Az erjesztéssel készült savanyúságok iszonyú jó probiotikumbombák, melyek segítenek rendbe tenni az emésztést, és vigyáznak arra, hogy a bélbolyhok is jól érezzék magukat, és el tudják végezni a saját feladatukat.

Japánt tsukemono savanyúság jégcsapretekből

Könnyít!

A nehezebb ételek mellé gyakran fogyasztunk savanyúságot - nem csak azért, mert így szokás. A savanyúságok kifejezetten segítik a nehéz, zsíros ételek emésztését, nem beszélve arról, hogy ha savanyúságot is eszünk a bácskai rizseshús vagy a rakott krumpli mellé, abból már kevesebb fér belénk - plusz segítség a gyomornak!

Savanyított cukkini

Fogyaszt!

Ez így magában természetesen nem igaz, de rendszeres savanyúságfogyasztással tehetünk azért, hogy elveszítsünk pár plusz kilót, vagy hogy megőrizzük az alakunkat. Akárcsak a kajakóma leküzdésében, a kilók elleni harcban is jó taktika lehet a nagyobb mennyiségű savanyúság fogyasztása, hiszen viszonylag kevés kalória van benne, mégis laktató. Egy kisebb adag hús vagy szénhidrát is bőven elég, ha az ebédet egy nagy adag savanyúsággal egészítjük ki!

Kínai savanyított cukkini

Vitaminbomba

A savanyított ételeknek rendkívül magas a C-vitamintartalma - nem hiába vittek anno magukkal a hajósok több hordónyi káposztát a hosszú tengeri utakra. Sőt, régen a skorbut ellen is savanyúkáposztát ajánlottak az orvosok. Tudjuk, hogy ma már könnyebben hozzájutunk a vitaminokhoz, de egy kis extra soha nem árt!

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek