Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Kifogások? 3 ok, amikor jobb kihagyni az edzést

Lelkiismeret-furdalásod van, hogy nem mentél edzeni? Hát, ha csak lusta voltál, akkor igazad van. De azért adódnak olyan helyzetek, amikor valóban ez a helyes döntés.

Biztosan veled is előfordult már, hogy még ahhoz sem volt kedved, hogy kimássz az ágyból és megcsináld a napi feladataidat, nem hogy még edzeni is elmenj. Persze utána meg mardos a bűntudat.

Néha viszont valóban indokolt kihagyni egy-egy edzést.

Mindenkivel előfordulhat néha, hogy a lustaság győz és egyszerűen képtelenek vagyunk rávenni magunkat a mozgásra. Ilyenkor sorozatban gyártjuk a kifogásokat, hogy miért is nem megyünk edzeni. Később, lefekvés előtt viszont már inkább bűntudatot érzünk, amiért kihagytuk a sportot, fáradtságunkra, kedvtelenségünkre, elfoglaltságunkra hivatkozva.

Nem kell azonban feltétlenül ostorozni magunkat, ha esetleg kimaradt egy edzés, hiszen előfordulhat, hogy szervezetünknek valóban pihenésre van szüksége. Az alábbi okok esetén például kifejezetten rosszat teszünk magunkkal, ha edzeni megyünk.

Olvastad már?

Ne ítélj elsőre!

1. Betegség

Ha lázas vagy, gyulladás van a szervezetedben és kifejezetten gyengének érzed magad, semmiképpen ne menj el edzeni. Maradj ágyban, ha teheted és feküdd ki a betegséget. Semmi értelme még jobban kimeríteni a szervezeted egy edzés kedvéért. Az edzésed ilyenkor egyébként sem lehet hatékony, mert  a szervezeted minden erejével azért küzd, hogy legyűrje a betegséget. Ha csak nem az a célod, hogy lassabban gyógyulj meg, inkább pihenj és fordulj orvoshoz.

Persze egy enyhe megfázás esetében, ha csak egy kicsit folyik az orrod, de nem vagy lázas és aktívnak érzed magad, még nincs akadálya a mozgásnak. Ilyenkor is figyelembe kell venni viszont néhány fontos dolgot: Ügyelj rá, hogy ne fertőzz meg senkit! Ha megfáztál inkább válassz magányosabb mozgásformákat.

Az intenzív edzéseknek persze ilyenkor sincs semmi értelme, hiszen a szervezetednek regenerálódnia kell. Ha ezt nem hagyod, a betegség könnyen elhúzódhat, az állapotod rosszabbodhat és szövődményekkel is számolnod kell.

Egy könnyű gyalogoló edzés a szabadban, egy rövid, átmozgató biciklizés vagy egy kisebb túra a közeli erdőben a természet csodáiban gyönyörködve még beleférhet, de előtte mindenképpen kérd ki orvosod véleményét.

2. Túledzettség

Ha minden nap nagyon intenzíven edzel, a szervezetednek nem hagysz elegendő időt arra, hogy regenerálódni tudjon. Ennek pedig előbb vagy utóbb túledzettség lesz a következménye.

Ha sokat és intenzíven edzel, de a teljesítményed ennek ellenére nem javul, sőt romlik, akkor biztos lehetsz benne, hogy pihenésre van szükséged.

Ha nem pihensz és túlerőlteted a szervezeted, könnyebben fogsz lesérülni, a nyugalmi pulzusod magasabb lesz, a terhelhetőséged viszont alacsonyabb. Ízületi panaszokra, fáradékonyságra és fejfájásra is számíthatsz.

Amikor úgy érzed pihenésre van szükséged az nem véletlen, a tested jelez. Az edzésprogramot is érdemes úgy összeállítani, hogy az változatos legyen és minden kondicionális képességedet (erő, állóképesség, egyensúlyérzék, mozgáskoordináció, hajlékonyság) hatékonyan fejleszteni tudd vele. A legideálisabb heti három vagy négy alkalom, amiben van cardio és persze súlyzós edzés is. Ahhoz, hogy a mozgásprogram számodra a legjobb és leghatékonyabb legyen, érdemes edző segítségét kérned.

Olvastad már?

Nehezedre esik a futás? Tanuld újra!

3. Kialvatlanság

Sokszor előfordulhat, hogy egyszerűen csak nem alszunk eleget és ezért nincs erőnk a mozgáshoz, ilyenkor inkább aludjuk ki magunkat és halasszuk másnapra az edzést.
Ahhoz, hogy teljesen kipihenjük magunkat legalább 7-8 óra alvásra lenne szükségünk. Alvás közben regenerálódik, gyógyul és fejlődik a testünk és persze dolgozik az agyunk is, ilyenkor épülnek új összeköttetések az idegsejtek között.

Amikor nem tudjuk kipihenni magunkat ingerlékenyebbek vagyunk, sokkal lassabban regenerálódik a szervezetünk, a szív és érrendszeri állóképességünk csökken, az immunrendszerünk is legyengülhet, és koncentrálni is csak nehezen tudunk. Ráadásul a megemelkedett kortizol szintmiatt jóval feszültebbnek érezzük magunkat, mint egy kiadós alvás után.

Tipp

Szerezz be egy pulzusmérő órát és magad is látni fogod, hogy amikor fáradt, beteg vagy kimerült vagy alacsonyabb pulzustartományban tudsz majd hatékonyan edzeni, ellenben ha energikusnak érzed magad az edzésed intenzitása is magasabb lehet.

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!