Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Elképesztő, hogy ma már szinte mindenben cukor van! Vagy mégsem olyan rossz a helyzet?

Tényleg elképesztő, hogy ma már mi mindenben van cukor. Mit érdemes vajon nézni a termékcímkén, hogy eldönthessük, jól vagy rosszul járunk-e az adott termékkel?

„Még a tejfölben is van cukor!”

„Tökmindegy, hogy cukrot vagy mazsolát eszel, ugyanaz!”

„Cukrot nem lehet enni, de gyümölcsöt igen? Abban is van cukor!”

Pár héttel ezelőtt szerkesztőségünk belevágott egy 4 hetes cukormentes diétába (tapasztalatainkról itt olvashattok) – a fenti kommentek a kihívásunkkal kapcsolatban érkeztek. Vajon jogos felvetések voltak?

Hol a cukor?

A cukormentes diéta viszonylag egyszerűnek tűnik: semmit nem eszünk, amiben cukor van. Ez ok is, de vajon honnan tudom eldönteni egy termékről, hogy van-e benne cukor?

Két helyen találunk a termékek csomagolásán információt a cukortartalomról:

  1. az összetevőlistában, azaz abban a felsorolásban, amiben a termékhez felhasznált összetevőket sorolja fel a gyártó, illetve
  2. a tápértékeket mutató táblázatban van egy olyan sor, hogy (szénhidrát) „amelyből cukrok”.

Mi a különbség?

Ha az összetevőlistában nem szerepel a cukor vagy annak ezer „álneve” közül valamelyik, akkor a termék csak természetes eredetű cukrokat tartalmaz (pl. tejtermékekben laktóz, aszalványokban glükóz, fruktóz stb.). A csomagoláson feltüntetett tápértéktáblázatban megadott cukortartalom pedig magában foglalja mind a természetes-, mind a hozzáadottcukor-tartalmat.

Lássuk a fentieket két példán keresztül!

1. Gyümölcsjoghurt

Az első képen egy (egyébként „Fit” megnevezésű) gyümölcsjoghurt tápértéktáblázata látható a szénhidrát- és ezen belül a cukortartalommal. A második képen látható a joghurt összetevőinek listája, amelyből látszik, hogy tartalmaz (hozzáadott) cukrot és glukóz-fruktóz-szirupot – ami a cukor egyik álneve. A bal oldali táblázatban látható cukortartalom ebből a hozzáadottcukor-tartalomból, illetve a joghurt és a gyümölcsök természetes cukortartalmából adódik.

2. Mascarpone

A mascarponeról senki nem gondolná, hogy tartalmaz cukrot, majd a tápértéktáblázatra pillantva (1. kép) mégis kikerekedik a szemünk: jajj ne, ebben is van cukor?! Pedig a második képen látható összetevőlistából kiderül, hogy a mascarpone hozzáadott cukrot nem tartalmaz, hiszen az összetevőlistában nem szerepel a cukor sem annak testvérei. Tehát a bal oldali képen látható szénhidrát/cukortartalom kizárólag a gyártáshoz felhasznált tejtermék természetes cukortartalmából fakad.

Tehát ahhoz, hogy egy termékről kiderüljön, hogy van-e benne hozzáadott cukor, MINDIG az összetevőlistát kell figyelembe venni és nem a tápértéktáblázatot!

Akkor hogy is kell ezt csinálni a cukormentes étrendben?

A fentiek alapján a cukormentes étrendet igazából hozzáadottcukor-mentes étrendnek kellene hívni – csak ez így sokkal hosszabb és bonyolultabb kimondani. A (hozzáadott)cukor-mentes étrendek alapelve szerint fogyaszthatóak azok az élelmiszerek, amelyeknek csak természetes cukortartalmuk van: pl. natúr tejtermékek, cukrozatlan aszalványok, friss gyümölcsök, zöldségek stb., és nem fogyaszthatóak a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek. 

Fontos megértenünk, hogy alapvetően nem a cukorral van probléma az étrendünkben, hanem azzal, hogy mára az élelmiszeripari gyártók ilyen-olyan okokból rengeteg élelmiszerben használnak cukrot – olyanokban is, amelyekről nem is gondolnánk (pl. felvágottak), illetve olyanokban is, amelyeket „egészségesként” hirdetnek, ráadásul jellemzően feleslegesen nagy mennyiségben használják a cukrot. A probléma egészségünk szempontjából ott kezdődik, ha étrendünkben jelentős szerepet töltenek be ezek az élelmiszerek – pl. gyümölcsös joghurtok, reggelizőpelyhek, előregyártott szószok (pl. ketchup és társai, üveges tésztaszószok), kekszek, tejes édességek, üdítőitalok, gyümölcslevek stb. Ezekkel a magas hozzáadottcukor-tartalmú élelmiszerekkel tudjuk észrevétlenül megnövelni úgy a napi cukorbevitelünket, ami már káros hatással lehet egészségünkre.

Tehát tanulmányozzuk mindig a termékcímkét, hogy a lehető legjobb döntést tudjuk meghozni!

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások (1)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Raikiky
Raikiky Wed, 2017-05-10 13:16

Egyszerű, érthető, lényeretőrő. Sok cikk félrevezeti az embereket a cukorról (meg más élelmiszerekrő is), de ez világos.