A Dukan-diéta

Egy szénhidrátszegény, fehérjedús diéta, ami nem ma lépett a színtérre, de évek óta tartja magát. Górcső alá vettük, olvassátok a véleményünk!

A Dukan diéta megalkotója egy francia orvos, Pierre Ducan, aki nem találta kielégítőnek azalacsony kalóriás, kis adagokkal dolgozó testsúlycsökkentő étrendet az elhízottak számára, és megálmodta a 4 fázisból álló fehérjediétáját.

Alapvetések

A Dukan-diétában:

  • nincs kalóriaszámolgatás,
  • az engedélyezett 100-féle élelmiszerből lehet választani,
  • főzéshez nem használható zsiradék,
  • előírás a napi minimum 1,5 liter víz,
  • zabkorpa,
  • és a különböző szakaszokban eltérő időtartalmú erős séta, mint testmozgás.
  • Élvezeti szerek közül engedélyezett reggel 1 kávé édesítőszerrel, valamint szénsavas üdítők közül a zéró vagy light verziók.

Olvastad már?

10 ok, amiért nem fogysz

Hogy néz ki a diéta négy szakasza?

  1. Az első vagy ún. "támadási szakaszban" a napi másfél evőkanál zabkorpán és 6 pohár vízen kívül kizárólag fehérjét lehet enni. A fehérjét 68 tételt tartalmazó listáról lehet választani, jöhet a szárnyasok egy része (a zsírosak pl. kacsa nem), marha, sertés bizonyos részei, halak, rákok, kagylók, zsírmentes tejtermékek, tojás. Ennek az időszaknak a hossza attól függ, hogy ki hány kilótól szeretne megszabadulni. 5 kg súlyfelesleg 2, míg a 20 kg már 5 fehérjenapot igényel.
  2. A második időszak addig tart, míg a diétázó el nem éri a kívánt súlyt. Egyik nap marad a fehérje, a másik napot zöldségnapnak nevezik, de ilyenkor is kell minden étkezésnél fehérjét is enni. Lehet 2-2 , vagy 3-3 napos váltásokat is csinálni, de nem minden zöldség ehető, csak a listában szereplők (alacsony szénhidráttartalmúak), és a napi zabkorpa adag 2 evőkanálra emelkedik.
  3. A harmadik, megszilárdító szakaszban már lehet enni napi egy majd 2 adag gyümölcsöt, a banán, a szőlő, a cseresznye és a füge kivételével. Napi két szelet teljes kiőrlésű kenyér is jár annak, aki idáig eljut, és heti egy olyan “ünnepi” menüvel is megajándékozhatjuk magunkat, amiben desszert is van. Természetesen a fehérjenap sem maradhat el, ez a "protein csütörtök" nevet kapta. Az első két szakasz volt a fogyás ideje, ebben a részben már a megtartás a cél, minden leadott fél kg-ra 5 napot kell szánni.
  4. A negyedik, fenntartó időszak egész életre szól, heti egy fehérjenappal, napi 3 evőkanál zabkorpával, és a lift elkerülésével.

Olvastad már?

Így (ne) főzz, ha fogyni akarsz!

Jó ez nekünk?

A Brit Dietetikusok Szövetsége három egymást követő évben is az elkerülendő diéták képzeletbeli dobogójának legfelső fokára tette ezt a fogyókúrás programot. Akár ez is elég lehetne, hogy eszünkbe se jusson belekezdeni, de vizsgáljuk meg kicsit részletesebben a Dukan-diéta néhány elemét:

  1. Az első szakaszban a szinte kizárólagos fehérjefogyasztás az egészséges szervezetet is megterheli, a vesét rendkívüli módon igénybe veszi, de pl. még nem felfedezett vesebetegnél gyors állapotromlást idézhet elő.
  2. Élelmi rosthoz az első időszakban kizárólag a zabkorbából juthatunk, az első két időszakban ez a mennyiség kb. 4-11 gramm, ami az ajánlott 25-30 gramm közelében sincs. Így senki ne lepődjön meg a jelentkező székrekedésen. Mivel a növényi olajak használata a második szakaszban is tilos, ezért paraffin olajat javasolnak pl. a salátákhoz. A paraffin mint síkosító működik a bélben, magát a széklet keménységét nem befolyásolja.
  3. Bár az első időszak viszonylag rövid ideig tart, de a zöldségek és gyümölcsök teljesen hiányoznak, így a szervezet nélkülözi a számára szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat.
  4. A második szakasz akár több hétig vagy hónapig is tarthat, a szénhidrátmegvonás miatt a szervezet zsírokból állítja elő az energiát (ketózis), az első szakaszban jelentkező tünetek, mint a fejfájás, kimerültség, rossz szájszag is jelen van. Bár zöldségek már helyet kapnak ebben a szakaszban, de mivel hosszú időszakról beszélünk, a rost-, a vitamin- és ásványi anyag hiány is fokozódik.
  5. Bár a harmadik szakasz már jóval megengedőbb az első kettőhöz képest, hosszú távon nagyon nehéz betartani, hogy csak a meghatározott élelmiszerekből lehet fogyasztani, így sokan itt adják fel a diétát, és már jönnek is vissza a leadott kilók.

Az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozástól sokan azért riadnak vissza, mert egész életre szól és életmódváltásra van szükség. De ismerjük fel, hogy a Dukan-diéta 4 szakasza is életfogytig tart (legalábbis elvileg), ráadásul az első három szakasz kemény megkötésekkel, tápanyagok kihagyásával jár, és esetleg még az egészségünket is veszélyezteti.

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

19 egészséges húsmentes fogás, ami a szivárvány minden színében pompázik

A természetben mindenütt megtalálható a sokszínűség: szerves része életünknek, körülvesz és meghatároz bennünket. Minél több színt hozunk be az étrendünkbe, a szervezetünk is annál boldogabb lesz. Ezt vallja Sharon Palmer, híres dietetikus és könyvszerző is, aki munkásságával a sokszínű növényi alapanyagok fogyasztását népszerűsíti. Üzenete ihlette ezt az összeállításunkat, fogadjátok sok szeretettel a Nosalty legszínesebb ételeit!

Nosalty

További cikkek

Meglepő, de a krumpli elképesztően egészséges, ha jól készíted el

Jellemzően nagyon rossz híre van a krumplinak, és csak kevesen tudják, hogy ha nem zsírban vagy olajban tocsogva, esetleg két kiló vajjal készítik, nagyon is egészséges zöldségről van szó. Sőt, ha a tápanyagsűrűséget nézzük, a burgonya nagyon sok más, sokkal egészségesebbnek tartott zöldséget és gyümölcsöt is kenterbe ver.