Zsírfogyasztási ranglista - 3. hely!

Már megint előkelő helyen szerepelünk egy ranglistában. Mondjuk ennek nem biztos, hogy örülni kell.

Hazánk - több országgal, köztük Franciaországgal, Ciprussal, Ausztriával, Svájccal holtversenyben - a harmadik helyen végzett a Credit Suisse zsírfogyasztási szokásokat feltérképező kutatásában, amely szerint a napi energiabevitelünk 41%-a származik zsírból. Az első helyen Spanyolország végzett (45%), a második helyen holtversenyben Ausztrália és Szamoa osztozik 42%-al.

A jelenleg érvényes ajánlás: 30%

A jelenlegi táplálkozási ajánlások szerint a napi energiaszükségletünket 30%-ban kell zsírokból fedeznünk (50-55%-ot szénhidrátokból, 15-20%-ot fehérjékből). Ebből a 30%-os értékből látszik, hogy azért az nem feltétlenül igaz, hogy a táplálkozástudományi szakemberek a zsírok elhagyását ajánlják az étrendből. Mindenesetre az azonban igaz, hogy az elmúlt évtizedekben a zsírok csökkentésének szükségességét hallhattuk mindenhonnan, jellemzően anélkül persze, hogy ennél konkrétabb javaslatok, akár ez a 30%-os arány, akár a zsírok megkülönböztetése részletezve lettek volna.

Olvasd el, hogy a zsír- vagy a szénhidrátszegény diéta a célravezetőbb, ha fogyni szeretnénk!:

Ikerkísérlet orvosokkal

Apropó

A Credit Suisse kutatásának apropója egyébként a zsírok szerepének újraértékelése. Az elmúlt évtizedekre jellemző "zsír-ellenesség" oda vezetett, különösen a fejlett országokban, hogy jelentősen megnőtt a szénhidrátfogyasztás, ezen belül is az egészségre kedvezőtlenebbül ható egyszerű szénhidrátoké. Az élelmiszeripar csökkentett zsírtartalmú, "light" termékekkel lepte el a piacot, amelyek jellemzően hiányoltak mindent, ami természetes, adalékanyagokkal, ízfokozókkal, édesítőkkel próbáltak népszerű ízkombinációkat összehozni.

Pedig a zsírok szerepe szervezetünk működésében elengedhetetlen. Az energiát adó tápanyagok közé tartozik, zsírszövetünk a szervezetünk energiaraktára, védőszerepet is betölt, védi testünket, belső szerveinket a mechanikai sérülésektől, jelenléte szükséges a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

A zsírokat élettani hatásuk szempontjából zsírsavösszetételük szerint értékeljük. Megkülönböztetünk telített-, egyszeresen-, ill. többszörösen telítetlen zsírsavakat, ezek aránya az adott zsiradékban befolyásolja annak szervezetünkre való hatását. Ezekről bővebb információt korábbi, a telített-, illetve a telítetlen zsírsavakról szóló cikkeinkben olvashattok. Visszatérve a bevezetőben említett zsírranglistára, nagy valószínűséggel a spanyolok esetében a 45%-os zsírbevitel nagy része olívaolajból származik, ami más megítélés alá tartozik, mintha sertészsírból származna.

forrás: Business Insider

Címlapról ajánljuk

10 zöldséges egytálétel sajttal a főszerepben

A sajtot magában, nyúlósan, ragacsosan, sütve, pirítva, mártogatósan, minden formájában imádjuk! Egy sajttal tuningolt egytálételnél pedig kevesebb jobb dolgot kívánhatnánk ebédre. Szemezgessetek az alábbi sajttal készült ételekből és készítsétek el kedvenceteket!

Nosalty

További cikkek

4 tipp, mire használd az út széli ringlót, azaz a...

Ringló, cseresznyeszilva, lotyószilva, mirabella vagy egyszerűen csak fosóka. Mind jól ismerjük a magyar települések elmaradhatatlan útszéli gyümölcsét, de azt kevesen tudjuk, hogy mennyi mindenre fel lehet használni ezt az alulértékelt termést.