Világbajnok lett a Spirit of Attila nevű magyar csiliszósz az Egyesült Államok Louisiana államában rendezett, a világ legerősebb önteteit felsorakoztató The World Hot Sauce Awards elnevezésű világversenyen a harmadik legerősebb szószok (Hot sauce/Hot) kategóriájában.
Az amerikai seregszemlén a világ 14 országából 284 termékkel 109 gyártó indult 49 kategóriában. A Spirit of Attila a Hot sauce/Hot csoportban szerezte meg a legjobbnak járó helyet, ezen a kategórián kívül csak kettő volt, amelyben erősebb termékek indultak - mondta el Diczkó László, a Chili Hungaria Manufaktúra vezetője, a termék készítője.
![](https://image-api.nosalty.hu/nosalty/images/article-images/h0/0e/KmC2jmVC7PL3LyAiUgMn2LLQgOOgv7YvSbvIBIbP.jpeg?p=lqip-16%3A9&s=c5bab3a0d8a6120406948c6ff3819a78)
"A kategóriánkban a legnépesebb, harminc körüli induló volt, és eddig a verseny történetében mindig amerikaiak győztek. Idén három nem amerikai országból értek el helyezést, de kategóriát nyerni csak nekünk sikerült, így nagyon boldogok és büszkék vagyunk" - mondta el a termelő, hozzátéve, hogy világversenyen is elsőként indultak magyar termelőként csípős termékkel. "Azt gondolom, hogy ez az egész magyar kézműves iparnak nagy elismerés" - vélekedett.
A Spirit of Attila a manufaktúra vezető terméke, bár nem ez a legerősebb, ez a legkedveltebb mind a magyar, mind a külföldi vásárlók körében - fejtette ki Diczkó László.
"Számos rendezvényen vagyunk jelen országszerte, és rendszeresen tartunk kóstoltatást, és ez az a termékünk, ami az amerikai, de általában a külföldi vevőinknek is a legjobban ízlett. Ezért gondoltuk, hogy a több mint 30 tagot számláló Magyar Virtus termékcsaládunkból ezt nevezzük a világversenyre."
A termelő kiemelte, hogy Magyarországon is szép eredményeket értek már el csípős szószaikkal, hiszen az egyetlen magyar minősített csilis termékcsalád az övék. Hajdú-Bihar megyében egy minőségi termékdíjat, valamint ugyanitt egy kitüntetett minőségi termékdíjat is magukénak tudhatnak.
A Spirit of Attila kétféle paprikából készül: szellemcsiliből és egy dorset naga nevű paprikából - mindkettő volt már Guinness rekorder erejét tekintve. Ezeknél erősebb fajtákból készült szószok kerülnek az X-Hot kategóriába. "A legerősebb, Ultra Hot csoportban európai termék nem is igen indulhat, mert az Európai Unióban kötött, hogy bizonyos élelmiszerekhez milyen adalékot lehet tenni. Ebben az esetben a kapszaicin kerül hozzáadásra, az unión belül azonban csak természetes úton lehet ezt bármilyen élelmiszerhez hozzáadni. Az unión kívül vonatott vagy szintetikus kapszaicint is lehet használni az ételekhez, így a legerősebb kategóriában csak ezek a termékek indulhatnak" - fejtette ki.
A termelő elmondta, hogy a világverseny 49 csoportja mutatja, hogy a tengerentúli gasztrokultúrának szerves része a csípős termékek fogyasztása. A versenyen enyhébb termékekkel is lehetett volna nevezni, akár egy salsa-, vagy egy ízletes barbeque-szósszal is jó eredményt lehet elérni. Mint mondta, a siker inspirálja a manufaktúrát, hogy jövőre más kategóriában, több termékkel is nevezzenek.
![](https://image-api.nosalty.hu/nosalty/images/article-images/WL/eH/fXWlV5bKuC2HhTnlC06we9dragFx3j36dnI9VBpw.jpeg?p=lqip-16%3A9&s=27de503890d64d7a6bddd3837406d56a)
Diczkó László vállalkozása alapításáról elmondta, hogy az interneten találkozott először egy jamaikai paprikafajtával, amely "szerelem volt első látásra". Azonnal tudta, hogy ezzel szeretne foglalkozni, így kezdett a paprika termesztésébe.
"Több mint 4000 fajta paprika van a világon, a hibridek számát pedig meg sem lehet becsülni. Azonnal láttam benne az üzleti lehetőséget, a hobbyrésze a termesztésnek pedig abban maradt meg, hogy minden évben próbálok nagyon különleges darabokat is termelni. Jelenleg nagyjából negyven féle paprikám van, de 6-8 különleges paradicsomfajtát is termesztek."
Termékei előállításában nagy segítségére van élelmiszeripari mérnök felesége, aki az élelmiszerbiztonsági szempontokat felügyeli. "Nálunk teljesen nyitottan folyik a termelés, sőt kimondottan szeretjük, ha a vevők eljönnek hozzánk és megnézik a körülményeket, az ültetvényt, mert meglátásom szerint az élelmiszer bizalmi kérdés, a fogyasztói bizalom nagyon fontos, az értékesítésben később ez előnyére válik a manufaktúránknak."
A termelő nyereménye a trófeán kívül, hogy részt vehet a 2016-os louisianai csípős szószok kiállításán a Hot Sauce Expo-n is.
(via MTI)