Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Egészséges olajok? Igen!

Milyen olajat érdemes az ételkészítéshez használni? Én az olajak esetében is a sokféleségben hiszek, most az olíva- és a lenmagolaj jó tulajdonságait mutatjuk meg nektek.

Az olajok növényi eredetű zsiradékok, szobahőmérsékleten folyékony halmazállapotúak. Zsírsavmolekulákból állnak, makrotápanyagok közül csak zsírt tartalmaznak, ennek megfelelően magas energiatartalmúak. Emellett azonban gazdagok egyszeresen- (pl. olajsav) és többszörösen telítetlen zsírsavakban (pl. omega-3, omega-6 zsírsavak), ezért érdemes őket beszereznünk.

Gyakran teszik fel nekem azt a kérdést, hogy milyen olajat érdemes otthon használni. Én szeretem a változatosságot, nálunk általában 3-4 féle olaj van otthon. Az egyes olajok a bennük található zsírsavaknak megfelelően más-más kedvező hatást gyakorolnak szervezetünkre.

Olíva- vs. lenmagolaj

Az olívaolaj az elmúlt évtizedben népszerű olajfajtává vált hazánkban. Rá a magas olajsavtartalom a jellemző, ami bizonyítottan csökkenti az LDL koleszterin szintet, illetve kisebb mennyiségben tartalmaz a koszorúér betegségek kockázatát csökkentő omega-6 zsírsavakat. A jó minőségű olívaolaj íze karakteres, színe zöldes, érdemes a garantált minőségű termékeket keresni az üzletekben.

Mostani „ellenfelét”, a lenmagolajat minden bizonnyal kevesebben használjuk itthon, hipermarketekben, bioboltokban kis kiszerelésben találkozhatunk vele. Értékes tulajdonsága, hogy gazdag omega-3 zsírsavakban*. Bár találtam olyan eredményeket is, melyek szerint a növényi eredetű omega-3 zsírsavak jótékony hatása szervezetünkben kevésbé érvényesül, mint a tengeri halakból származóké, illetve olyanokat is, amelyek szerint hatásuk tekintetében ezek egyenrangúak – abban biztos vagyok, hogy ártani nem ártunk magunknak fogyasztásukkal. Ezek az értékes zsírsavak csökkentik a vér trigliceridszintjét, nélkülözhetetlenek az idegrendszer fejlődéséhez (magzati korban is) illetve növelik a vér viszkozitását – ami igazából azt jelenti, hogy a vér kevésbé hajlamos az alvadásra, a vérerek falán kialakuló egyenetlenségeken való megtapadásra, vérrög képződésre.

A lenmagolaj omega-3 zsírsavtartalma mellett szintén tartalmaz olajsavat és omega-6 zsírsavakat is. Kémiai szerkezetéből fakadóan könnyen avasodik, így érdemes inkább kis kiszerelésben megvásárolni és sötét üvegben, fénytől védett helyen tárolni.

Szólj hozzá!

Címkék

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!