Egészséges olajok? Igen!

Milyen olajat érdemes az ételkészítéshez használni? Én az olajak esetében is a sokféleségben hiszek, most az olíva- és a lenmagolaj jó tulajdonságait mutatjuk meg nektek.

Az olajok növényi eredetű zsiradékok, szobahőmérsékleten folyékony halmazállapotúak. Zsírsavmolekulákból állnak, makrotápanyagok közül csak zsírt tartalmaznak, ennek megfelelően magas energiatartalmúak. Emellett azonban gazdagok egyszeresen- (pl. olajsav) és többszörösen telítetlen zsírsavakban (pl. omega-3, omega-6 zsírsavak), ezért érdemes őket beszereznünk.

Gyakran teszik fel nekem azt a kérdést, hogy milyen olajat érdemes otthon használni. Én szeretem a változatosságot, nálunk általában 3-4 féle olaj van otthon. Az egyes olajok a bennük található zsírsavaknak megfelelően más-más kedvező hatást gyakorolnak szervezetünkre.

Olíva- vs. lenmagolaj

Az olívaolaj az elmúlt évtizedben népszerű olajfajtává vált hazánkban. Rá a magas olajsavtartalom a jellemző, ami bizonyítottan csökkenti az LDL koleszterin szintet, illetve kisebb mennyiségben tartalmaz a koszorúér betegségek kockázatát csökkentő omega-6 zsírsavakat. A jó minőségű olívaolaj íze karakteres, színe zöldes, érdemes a garantált minőségű termékeket keresni az üzletekben.

Mostani "ellenfelét", a lenmagolajat minden bizonnyal kevesebben használjuk itthon, hipermarketekben, bioboltokban kis kiszerelésben találkozhatunk vele. Értékes tulajdonsága, hogy gazdag omega-3 zsírsavakban*. Bár találtam olyan eredményeket is, melyek szerint a növényi eredetű omega-3 zsírsavak jótékony hatása szervezetünkben kevésbé érvényesül, mint a tengeri halakból származóké, illetve olyanokat is, amelyek szerint hatásuk tekintetében ezek egyenrangúak - abban biztos vagyok, hogy ártani nem ártunk magunknak fogyasztásukkal. Ezek az értékes zsírsavak csökkentik a vér trigliceridszintjét, nélkülözhetetlenek az idegrendszer fejlődéséhez (magzati korban is) illetve növelik a vér viszkozitását - ami igazából azt jelenti, hogy a vér kevésbé hajlamos az alvadásra, a vérerek falán kialakuló egyenetlenségeken való megtapadásra, vérrög képződésre.

A lenmagolaj omega-3 zsírsavtartalma mellett szintén tartalmaz olajsavat és omega-6 zsírsavakat is. Kémiai szerkezetéből fakadóan könnyen avasodik, így érdemes inkább kis kiszerelésben megvásárolni és sötét üvegben, fénytől védett helyen tárolni.

Hozzászólások (0)

Címlapról ajánljuk

Ennyivel növekedtek egy év alatt az élelmiszerárak

Részletes beszámolót készített a Központi Statisztikai Hivatal arról, hogyan változtak az árak az elmúlt egy évben. Hétről hétre egyre több helyen olvasható az, milyen ütemben növekednek az élelmiszerárak, most pedig az is kiderült, mennyivel drágább ma ételt vásárolni, mint egy évvel ezelőtt.

Nosalty

További cikkek