Csokoládéval az elbutulás ellen!

Arról már mi is írtunk sok cikket, hogy milyen sokféle betegség megelőzhető a megfelelő étrenddel. Nézzük, mit együnk az „elbutulás", vagyis a demencia ellen!

Az időskori szellemi leépülésnek (demencia) több fajtája van, legismertebb az Alzheimer-kór és az agyi erek meszesedéséből származó károsodás. Szakemberek folyamatosan kutatják a megelőzés és kezelés lehetőségeit, most lássunk néhány olyan táplálkozási tényezőt, amelyek szerepet játszanak a demencia megelőzésében!

1. Zöld színű zöldségek

A zöldségek és gyümölcsök egyaránt gazdag forrásai az antioxidánsoknak, flavonoidoknak, amelyek a tudományos eredmények szerint befolyásolják az idegek károsodásával járó (neurodegeneratív) folyamatokat. Emellett csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is, aminek áttételesen az ér eredetű demencia megelőzésében van jelentősége. A Chicago Health and Aging Projectből az derült ki, hogy a zöld leveles zöldségek fogyasztása a leghatásosabb. Ennek valószínűleg az az oka, hogy ezekben van a legnagyobb mennyiségű E-vitamin, ami bizonyítottan véd a szellemi leépüléstől.

2. Erre is jók a tengeri halak!

MR-felvételek tanúsága szerint a rendszeres halfogyasztóknál nagyobb a szürkeállomány térfogata, mint azoknál, akik nem esznek rendszeresen halat. A tengeri halak fogyasztása az omega-3 zsírsavtartalmon kívül más miatt is előnyös: szelént és D-vitamint tartalmaznak. A D-vitamin létfontosságú a neuropszichológiai működésekhez, az ingerületátvivő anyagok szabályozásához, és óv az érszűkület kialakulásától is.

3. Bogyós gyümölcsök = + 2,5 év!

A szamóca, szeder, málna, vörös- és feketeáfonya, piros- és feketeribizli fogyasztásának számos közvetlen hatása van az agyra: fokozzák az idegrendszer alkalmazkodóképességét, segítik az ingerületátvitelt. Bár ezek nem emberen kapott eredmények, bizakodásra adnak okot. Az egyik vezető szakmai ideggyógyászati lap közlése szerint a kognitív hanyatlás 2,5 évvel kitolódik azoknál, akik több bogyós gyümölcsöt fogyasztanak.

+1. A legjobb hír!

A legjobb hír azonban, hogy a fekete csokoládé és a kakaó fogyasztása védő hatással bír a szív- és érrendszerre, hiszen a kakaóbab főbb flavonoidjai védenek a neurodegeneratív károsodásoktól is. Egyes adatok szerint pedig a csoki a már kialakult, enyhe értelmi károsodás esetén is hatásos lehet.

Hozzászólások

Artemisz

Kedves Dr. Gitta, megkérdezhetem, mib?l doktoráltál? "Egyes adatok szerint pedig a csoki a már kialakult, enyhe értelmi károsodás esetén is hatásos lehet." Aha. És mire hatásos? Az értelmi fogyatékos testsúlyára? És milyen "egyes adatok" szerint? "A legjobb hír azonban, hogy a fekete csokoládé és a kakaó fogyasztása véd? hatással bír a szív- és érrendszerre." Ez a "legjobb hír" kit?l-mit?l származik? A csoki vagy kakaógyártóktól?

Törölt felhasználó

Kedves Artemisz, az els? kérdésedre válaszolva: orvos vagyok. a többire pedig sorban: Nem értelmi fogyatékosokról van szó, hanem id?sekr?l, és az ? fokozatos értelmi funkciócsökkenésükr?l (demencia), ahogyan azt a cikk eleje is bevezeti. A csokoládé, vagyis kakaó demenciát megel?z? hatásáról a forrás: Hypertension. 2012 Sep;60(3):794-801. 2012 Aug 14. Benefits in cognitive function, blood pressure, and insulin resistance through cocoa flavanol consumption in elderly subjects with mild cognitive impairment: the Cocoa, Cognition, and Aging (CoCoA) study. A kakaó és a szívérrendszeri el?nyök pedig annyira sok szakirodalmat termeltek már ki, hogy nem tudok egyetlen cikket mutatni, ezen a linken b?ségesen találsz irodalmat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=cocoa+cardiovascular G.

Artemisz

Kedves Gitta! Van az a pénz, amelyért a gyártó érdekeit szolgáló "tudományos" elemzés, szakvélemény születik. A kakaóbab annyi és olyan feldolgozáson megy keresztül, adalékanyagok tömkelegét kapja, amit?l a végtermék már többet árt, mint használ. Általánosságban: szinte mindenki valami csodaszert?l várja a szelleme és teste egészségének meg?rzését. Nincsenek csodaszerek. Trenírozni kell az agyat és testet. Üdv. A

Címlapról ajánljuk

További cikkek