Öntsünk tiszta kávét a bögrébe a Felelős Gasztrohőssel

Szeptember 29-én ünnepeljük a kávé világnapját. A nap célja a kávé ünneplése mellett a kávé társadalmi és környezeti hatásaira való figyelemfelhívás, ehhez évről évre egyre több kávéfogyasztó és kávézó csatlakozik, a Felelős Gasztrohős Alapítvány pedig elindította új, "Öntsünk tiszta kávét a bögrébe!" kampányát.

Reggeli, ebéd utáni, beszélgetés melletti, kapszulás, instant, fekete, tejes, növényi tejes, számtalan helyzetben és formában fogyasztjuk a kávét. Az, ami régen különlegességnek, valóban folyékony aranynak számított, ma már mindenki számára elérhető lett. Ennek a mindennapi luxusnak azonban súlyos ára van környezeti és társadalmi szempontból is. A megnövekedett kereslet például újabb és újabb területek bevonását igénylik, ami az elmúlt 20 évben 2,5 Budapestnyi esőerdő elvesztéséhez vezetett. Emellett a kávénak igen magas a vízlábnyoma, és nemcsak a fogyasztás, a feldolgozás során is hulladékot termel: a fennmaradó melléktermék egy savas hatású pép, melyet gyakran a vizekbe dobnak, vagy ott hagyják a termőföldeken, ezzel károsítva a talajt, vizeket.

Öntsünk tiszta kávét a bögrébe a Felelős Gasztrohőssel

A kampánnyal nem az elrettentés a célunk, azonban nagyon fontosnak tartjuk, hogy megismertessük, milyen valós ára van a napi akár több csésze kávénknak. Szeretnénk, ha a kampány alatt megismert információk hatására egy kicsit tudatosabbá válna a kávéfogyasztás, természetesen ennek hogyanjáról is adunk majd tippeket, információkat a hónap során

- mondta el Kiss-Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.

A kampány során a Gasztrohősök online felületein találhatunk majd információkat arról, milyen hatása van a kávéfogyasztásunknak, hogyan tehetjük azt fenntarthatóbbá és méltányosabbá, mennyit számít, hogy milyen tejjel fogyasztjuk a kávénkat és arról is készülnek ötletekkel, mit csináljunk a megmaradt zaccal. A tudásanyag mellett nyereményjátékkal és élő Instagram-beszélgetésekkel is készülnek a minősített Fenntartható Kávézókkal. Ha pedig a következő kávézásunkat már most is szeretnénk fenntarthatóbbá tenni, ezeken a kampányban résztvevő, bio, fair-trade vagy direct trade kávét kínáló vendéglátóhelyeken megtehetjük: Almalomb, Csillaghegyi Megálló, Dynamobake, FourBites Catering, Herbar,  KÖZÖS Catering, La Mimosa, La Téne, Leo Budapest, Libra deli, Lujza és Koriander, Nappali, The Planteen, Végállomás Bisztró.

A kampány szeptember 29-én indul, és egy hónapon keresztül tart a Felelős Gasztrohős Alapítvány Facebook-, Instagram- és Tiktok-oldalán.

Címlapról ajánljuk

„Leszámolhatnánk-e azzal, hogy a hortobágyi húsos palacsinta ciki?” – Interjú...

Nagyon sok irányból lehetne hozzá közelíteni, és mindegyik megérne akár egy önálló cikket is. Legyen szó a pályaívéről, a Bocuse d’Or-ról, a Michelin-csillagokról, Szulló Szabina a séfszakma minden fontos állomását megjárta. Mégsem ambicionálja, hogy állandóan szerepeljen, mint mondja, az ő terepe a konyha, ami pedig máig lázban tartja, az a főzés és maguk az ételek. A Nosaltynak adott nagyinterjújában beszélt többek között arról is, hogy mit csinálna a saját pályáján másképp, hogy mi az, amit már neki kell másképp csinálnia az új generáció tagjaival, és hogy min múlt az, hogy máig a nordic cuisine-től hangos a csúcsgasztronómia világa ahelyett, hogy a magyar csodáról beszélnénk.

Kormos Lili

További cikkek