Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5 tipp - hogy válasszunk étteremben?

Fogyókúrád kellős közepén vagy, és étterembe kell menned? Fogadd meg tippjeinket, és nem lesz visszaesés!

Kimondatlan elvárás, ha étterembe megyünk, szeretnénk egy jót enni – még akkor is, ha épp fogyni szeretnénk. Amennyiben egy kicsit előrekészülünk, tervezünk, nyugodt, feszültségmentes és nem utolsósorban a fogyókúránkba illeszthető lesz az ebédünk!

1. Mérjük fel a terepet!

Ha már ismerjük az adott helyet, akkor egyszerű dolgunk van, ismerjük az adagnagyságokat és a konyha jellegét, az ételeket. Ez utóbbiakkal kapcsolatban leginkább az lényeges szempont, hogy mennyire zsírosan, olajosan készítik el őket. Ha új helyet választunk, tájékozódjunk, ha lehet, előre. A helyszínen egyszerű és gyors felmérést végezhetünk az ételek adagnagyságának tekintetében az ott ülő vendégek tányérjainak diszkrét szemrevételezésével. Egy, maximum két fogással kell terveznünk azokon a helyeken, ahol tányérról lelógó rántott húsokat látunk, két-három fogással számolhatunk ott, ahol nagy tányéron maroknyi ételt szolgálnak fel. Az étlapot lapozgatva nézzük meg, hogy van-e kis-/zónaadag étel, illetve kérdezzük meg a pincért, lehet-e ilyet kérni. Az is jó megoldás, hogy ha többen vagyunk, akkor nem kérünk fejenként 1-1 adag főételt, hanem megosztozunk kevesebb főételen.

Koncentráljunk az ételek ízének élvezetére, és ne a mennyiségére!

2. Étteremben se felejtsük el a tányérmodellt!

Ha több fogást fogyasztunk, akkor is a tányérmodell arányainak megfelelően hangoljuk össze az ételeket. Beleférhet 2-3 szelet pizza, kis adag lasagne is az étrendbe, ha kiegészítjük nagytányérnyi zöldsalátával.

Olvastad már?

Így pakold meg a tányérodat!

3. Minden a levesnél kezdődik, számoljunk vele!

Gyakran hangzik el nagyobb asztaltársaságnál a leves után, hogy: „ennyi elég is lett volna!”. Mindennek az oka abban keresendő, hogy a leves mérete rendkívül széles skálán mozoghat. Bizonyára sokan találkoztunk már kis lábosban vagy bográcsban felszolgált, egyébként roppant ízletesen és zsírszegényen elkészített gulyással vagy halászlével, viszont két felnőttre való adagnagyságban, nem is beszélve a friss cipóban kínált krémlevesekről, amik tartalmazzák napi energiaszükségletünket.

A tányérnyi méretű tartalmas húsos levesek (például zöldbabgulyás, Frankfurti leves) teljes őrlésű pékáruval kiegészítve szerényebb energiatartalmú (1400-1500 kcal-ás) étrendekben kitehetnek egy főétkezést. Itt már csak azzal kell számolnunk, ha társaságunk többi tagja 3-4 fogást rendel, akkor mi nem eszünk velük.

A kisebb, csészényi levesekből már nyugodt szívvel kérhetünk. Amennyiben hígabb leveseket választunk (ide tartoznak pl. a zöldséglevesek, a csontleves, az erőleves stb.), akkor a második fogásnál bőkezűbbek lehetünk magunkkal: választhatunk kisebb adagnyi húsos, halas vagy sajtos ételeket körettel és nem édes tésztaételeket (például makarónit, spagettit).

A krémlevesek jóval magasabb energia- és tápanyagtartalommal bírnak, ezek után már csak egy zsírszegényen elkészített hús- (pl. natúr, grill) vagy halszelet fér bele salátával vagy párolt zöldséggel második fogásnak.

Külön említést érdemel a gyümölcsleves. Energiatartalmát és magas cukortartalmát figyelembe véve én inkább a desszertekhez, mintsem a levesekhez sorolnám, különösen akkor, ha tejszínhab koronázza a tetejét – ez esetben a zsírtartalma is magas. A hagyományostól eltérő módon készült gyümölcslevesek pl. energiamentes édesítőszerrel, főzőtejszínes vagy joghurtos habarással csészényi mennyiségben beleférnek az energiaszegény étrendbe.

4. A vegetáriánus, „diétás” ételcsoport nem feltétlenül alakbarát is!

Egyre ritkábban, de még mindig bele lehet futni olyan étlapon szereplő csoportosításba, ahol az összes különleges kategóriába sorolható étel egy nagy csoport alatt kap helyet. Ettől persze a bepanírozott, bő zsiradékban kisütött rántott zöldségek tartármártással és fehérrizzsel még nem lesznek energiaszegények, még akkor sem, ha gluténmentes a bundájuk.

5. Válasszunk jól éttermet!

Ahhoz, hogy jól tudjunk választani étteremben, a legjobb megoldás, ha jól választunk éttermet. Tisztázzuk magunkban a szempontjainkat! Az én rendszeremben egy korszerű, egészséges ételeket kínáló étteremben a sztenderd uborka- és paradicsomsalátán felül vannak friss zöldsaláták is, és léteznek rostdús köretek (pl. barnarizs, grillzöldség stb.). A hús-, halételek között szerepelnek kímélő konyhatechnológiai ételek is, azaz nem csak rántott és pörkölt ételek, hanem natúr vagy zöldséges raguval ellátott grillezett húsok és halak is. Az étterem személyzete segítőkészen áll rendelkezésünkre akkor is, ha extra kívánságaink vannak: mondjuk módosítani szeretnénk az étlapon szereplő köreten. Nem botránkoznak meg azon sem, ha a maradékot inkább elcsomagoltatjuk későbbre.

Végezetül pedig ne felejtkezzünk meg az étterembejárás gasztronómián túli élvezeteiről! Gondolok itt beszélgetésre, (ahol van) élőzenére, az étteremhez tartozó kert bejárására vagy egy könnyű sétára a környéken. Ha nem ettük magunkat degeszre, ezeket is könnyebben élvezhetjük.

Éljünk a lehetőséggel, hogy kipróbálhatunk szokatlan nyersanyag-párosításokat, új fűszereket! Válasszunk olyan ételeket, amelyeket otthon nem szoktunk elkészíteni, mert túl időigényesek, különleges alapanyagot igényelnek, vagy akár mert családtagjaink nem szeretik.
 

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!