A paradicsom titokzatos összetevője

Lecsóra fel! Tudtad, hogy a paradicsomban található likopin antioxidáns hatása sülve-főve jobban érvényesül?

A paradicsom „különös ismertetőjegye” a likopin, amely fontos antioxidáns, bizonyítottan hatékony a különböző daganatok, köztük a prosztatarák megelőzésében, kezelésében és nem mellesleg ő felelős a paradicsom gyönyörű színéért is.

Dietetikusként és háziasszonyként lelkes hirdetője vagyok az idény szerinti zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának. Amellett, hogy sok főzeléket eszünk, ellenálló-képességünk megőrzése érdekében elengedhetetlen, hogy nyersen is fogyasszuk ezeket. A vitaminok némelyike, különösen a növényekre jellemző C-vitamin egy része hőkezelés hatására elvész. A paradicsomban lévő likopin azonban kivételt képez, hiszen feldolgozott formában, sülve-főve és zsiradékkal együtt fogyasztva jobban hasznosul, mint nyers formában. Jó tudni, hogy az érettebb paradicsomok több likopint tartalmaznak, ezért ha házilag teszünk el passzírozott paradicsomot, paradicsompürét, ketchup-ot, várjuk meg, amíg szép pirosak lesznek a kertben a paradicsombogyók, ha pedig vásároljuk, figyeljünk rá, hogy érett példányokat válasszunk!

De mire való ez a furcsa nevű anyag?

A likopin növényi színanyag, antioxidáns, gyökfogó vegyület, ami annyit jelent, hogy képes megkötni a „kártékony” szabad gyököket. A szabad gyökök felelősek többek között a daganatos betegségek kialakulásáért. A likopin hatásosságát többféle daganat megelőzésével sikerült kapcsolatba hozni, a prosztatarák megelőzésében és kezelésében egyértelműen igazolódott hatásossága. Nyilvánvalóan a likopin, nemcsak a piros paradicsom kizárólagos összetevője, más piros színű növények ugyancsak tartalmazzák. A gyümölcsök közül a görögdinnyében, a piros grapefuitban is megtalálható, de jellemzően ezeket nyersen esszük, így csak kevés szívódik fel belőlük. A csipkebogyó sok likopint tartalmaz, hőkezelve is fogyasztjuk, viszont csekély mennyiségben és alkalomszerűen. A likopin-verseny egyértelmű nyertese a piros paradicsom és a belőle készült ételek, élelmiszerek: a paradicsompüré, a paradicsomszósz, a pizzaszósz, a ketchup.

A likopinban gazdag étrend megvalósítása szerencsére nem okoz nehézséget, mind a hazai, mind a népszerű mediterrán konyha bővelkedik paradicsomos ételekben. Fogyasszuk őket minél gyakrabban, akár naponta is!

Hozzászólások

witch

Kedves Brigitta! Nekem az egyik kedvenc gyumolcsom a paradicsom, de van aki azt mondja, hogy zoldseg. En ugyan mar tudtam, hogy sutve-fozve hatekonyabb, de hat nem vagyok mai csirke. Viszont a fiataloknak ez nagyon fontos informacio a tudatos taplalkozashoz, koszonet erte! Ugy tudom a sargarepa szinten sutve-fozve fejti ki jotekony hatasat. Igaz ez? udv:witch

Szálka Brigitta dietetikus

Kedves Witch! Hogy a paradicsom gyümölcs-e vagy zöldség, arra így is úgy is lehet felelni. Rendszertanilag a burgonyafélék vagy csucsorfélék családjába tartozik. Ha egymás mellé rakunk egy burgonyanövényt és egy kifejlett paradicsomot a rokonság tagadhatatlan. Igen igaz, a sárgarépában található béta-karotin szintén egy olyan vegyület, ami h?kezelés hatására jobban hasznosul. Ezért is fontos, hogy amikor változatos, kiegyensúlyozott táplálkozásról beszélünk, akkor ne csak a nyersanyagok válogatásában, hanem az ételek elkészítési módjában is legyünk sokszín?ek. Nagyon köszönöm a témába vágó észrevételt, így lett kerek egész a cikk :-)

Évaréka

Már érnek a legfinomabb édeskés paradicsomfajták! :) Egyetek sokat!

Címlapról ajánljuk

További cikkek

5 retro kiegészítő a nagymama konyhájából, ami ma is menő

Emlékszel még arra, milyen volt a nagymama konyhája? Cirádás díszítéssel megfestett tányérok, furcsa mintával hímzett feliratos falvédő, színes szalagfüggöny – a sort pedig még vagy egy tucat régi kiegészítővel tudnánk folytatni. Vajon ezek a dolgok tényleg divatjamúltak már, vagy egy kis kreativitással akár még egy mai, modern konyhát is fel tudnak dobni?