Grillezz egészségesen!

Reméljük, most már visszafordíthatatlanul itt a nyár, beizzíthatjuk a grillsütőnket. Bár alapvetően a grillételek egészségesek, 1-2 dologra azért érdemes itt is odafigyelni!

Megkezdődött a június, szerencsére az időjárás is lépést tart a naptárral, most már semmi sem tarthat vissza minket a grillezéstől. Akár a kertben, a telken, az erkélyen vagy a teraszon, grillezni mindenhol jó - azt a plusz ízt, amit ilyenkor kap az étel, semmi nem pótolhatja.

Amellett, hogy a kerti partik során finom ételeket készíthetünk, a grillen készült ételek egészségesek is lehetnek. Persze csak ha odafigyelünk 1-2 kényes pontra.

1. Ne égessük (nagyon) oda!

A grillezés során pirosas-barnás elszíneződések formájában jelentkező csodás ízű részek, az ún. pörzsanyagok adják a kerti sütögetés lényegét. De vigyázzunk, azért ne legyen minden fekete! Ha túl magas hőfokon sütjük a húst vagy a halat, nagyobb eséllyel képződnek rákkeltő vegyületek. Várjuk ki türelemmel a parazsat, süssük ételeinket a tárcsa szélén, és ne siessünk sehová!

2. Óvatosan a zsírral!

A zsíros húsrészekről lecsöppenő zsírcseppek fellángolhatnak, és hirtelen megégethetik a sülő húst (ld. 1-es pont). Ennek elkerüléséhez választhatunk sovány húsrészeket (de akkor nagyon figyeljünk, hogy ne cipőtalp legyen a végeredmény), vagy eltávolíthatjuk a jól leválasztható zsíros részeket. Ha viszont azok közé tartozunk, akik ragaszkodnak az ízletesre sülő zsírosabb részekhez, akkor az 1-es pont szerint süssük ételeinket a rács szélén, parázs felett.

3. Pácoljunk!

A maximális íz érdekében pácoljuk be a húsokat. A csirkét elég 1-2 órával a grillezés előtt, a sertéshúsokat érdemes már előző este a pácba tenni. Egyes kutatások szerint a páclevek, különösen az ecetes, citrom-/lime-leves változatok használatával tovább csökkenthető a rákkeltő anyagok képződésének esélye.

4. Zöldséget a rácsra!

A zöldségek esetében - amellett, hogy vitaminokban, élelmi rostokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban gazdag, színes, egészséges alapanyagok - kisebb a rákkeltő anyagok keletkezésének valószínűsége.

5. Batyuzzunk!

Jó megoldás a batyuban sütés, akár tehetünk egy adagba egyszerre zöldséget, húst, fűszereket is, ekkor az alapanyagok íze átjárja egymást, és így még különlegesebb ízeket kaphatunk, ráadásul közvetlen hő sem éri a hozzávalókat.

6. Tisztítsunk!

Persze ha a vége felé jár a buli, akkor senkinek sincs kedve a takarítással foglalkozni, pedig fontos, hogy a grillrácsunk a következő felhasználás előtt tiszta legyen, különben a ráégő anyagok további rákkeltő vegyületek felszabadulásához vezethetnek. Ne sajnáljuk azt a pár percet, egy grillkefével, súrolószivaccsal nem tart sokáig a takarítás!

(via)

Hirdetés

Támogatott tartalom

Címlapról ajánljuk

Heti Horoszkóp: ez az az étel, amit végre tanulj meg...

Vannak ételek, melyekről azt hisszük (sokszor jogosan, máskor abszolút nem), hogy mi képetlenek lennénk elkészíteni őket. Meg hogy anyué úgyis sokkal jobb. Vagy hogy ezt apa tudja a legjobban, bográcsban. Pedig az élet rövid, vágj bele! Nézzük, mit ajánl a heti horoszkóp, melyik ételnek veselkedj neki végre!

Nosalty

4 gyakori ok, ami miatt kókadozhatnak a paradicsompalántáid

A paradicsom friss, nyárias ízével majdhogynem minden hobbikertész kertjében vagy éppen balkonján megtalálható. Hálás növény, hiszen viszonylag gyorsan megerősödik, és azután csakúgy ontja a piros kis labdákat. Na, de mi lehet a gond, ha hirtelen hervadásnak indul? Lássuk, milyen okok állhatnak a kókadozó paradicsompalánta hátterében!

Balogh Lilla

További cikkek

4 virágmag, amit júliusban vethetsz el

A kerti munkálatok júliusban sem állnak meg, ha szeretnénk egész évben virágoktól pompázó, színes kiskertet. Bár azt gondolnánk, júliusban minek már elvetni bármit is, de ez a 4 kerti virág már ősszel boldogítani fog, akkor is, ha július derekán veted el a magját!