Másnaposság? Soha többet!

Neked is megvan a tuti módszered másnaposságra? Most elmondjuk a miénket!

Mindenkinek vannak tuti ellenszerei a másnaposságra, de tudományosan kevés állja meg a helyét. Kezdjük az elején!

Az ember alkoholt iszik néha, sőt, néha nem is keveset. Jönnek az ünnepek például, remek alkalom az összes szomszéd, családtag, barát végiglátogatására, borozgatásra, ünneplésre. Aztán persze ott a Szilveszter, a kötelező mulatozás estéje… és jön a tömérdek mennyiségű alkohol. Csak bor vagy egy kis pezsgő is, esetleg néhány pohárkányi tömény. A egyik tévhit már itt előjön. A különféle italok keverése nem befolyásolja a részegség, és ezzel együtt a másnaposság fokát. Pontosabban nem ez befolyásolja. A szervezetünk érzékeli a különböző alkoholtartalmat, hamarabb, vagy később érezzük a az alkoholos befolyásoltság jeleit. Azonban nem mindig eszerint határozzuk meg az italok fogyasztásának tempóját. Tehát lehet, hogy sörrel kezdtünk, és percek alatt ledöntöttünk 1-1 pohárral, de aztán váltottunk vodkára, és hasonló gyors egymásutánban húztuk le a 4 centes adagokat. Másnap fejfájás, hányinger, fáradtság, vörös szem, és általános rossz közérzet a jutalom. De tudnunk kell, ez az összes elfogyasztott alkohol mennyiségén túl függ (ami így valószínűleg több, mint ha csak sört ittunk volna), nem attól, hogy mit kevertünk mivel.

Olvastad már?

Mitől leszel a legkevésbé másnapos?

A másnaposság viszont gyötrő érzés, és ilyenkor mindenkinek van egy jótanácsa, csak nem mindegyik működik. Ehhez egy tényt kell csak a magunkévá tennünk: az alkohol vízelvonó hatású, és minden részegséggel, vagy enyhébb befolyásoltsággal azonosított jellemzője ennek köszönhető.

A kávé

A kávéivás nem működik. A kávé is vízelvonó hatású ugyan, de a víz, amellyel készül, ezt a hatást ellensúlyozza is. Ideig-óráig éberebbé tesz ugyan az értágító hatásnak köszönhetően de nem pótolja a vizet, amire a szervezetnek szüksége van a normális működéshez. Esetleg a vízhajtó hatás segíthet az alkohol távozásában, de ehhez is víz kell, sok-sok víz.

Magas (gyümölcs)cukortartalmú ételek

A magas cukortartalom általában energiát is jelent. Ugyanakkor ez az energia kérészéletű, a cukor hullámvasút pedig még kellemetlenebbé teheti a másnaposságot. A gyümölcscukor viszont lassabban bomlik le a szervezetben, ezért sok gyümölcsfogyasztás segíthet abban, hogy végigcsináljuk a napot.

Összetett szénhidrátok

Ugyanez igaz például a teljeskiőrlésű termékekre is, vagyis az összetett szénhidrátokat tartalmazó ételekre. Lassabban, kiegyensúlyozottabban emelik a vércukrot, több energiát adnak, egyúttal csökkentik a hányingert is. De ugyanezt a hatást egy gyomorsav elleni rágópasztillával is elérhetjük.

Az acetaldehid szint csökkentése

Az alkohol alapvetően a májban bomlik le egy ADH nevű enzim segítségével (alkohol-dehidrogenáz), de mivel jól oldódik, ezért a szervezetben mindenhova eljut, pl. a tüdőbe is, ettől érezzük a leheleten is. Az ADH acetaldehiddé alakítja az alkoholt, és a legújabb kutatások szerint az az acetaldehid-szint csökkentése a szervezetben a másnaposság érzetét is csökkenti. Ezt pedig a legeredményesebben – bármilyen furcsán hangzik is – Sprite-fogyasztással tehetjük meg.

Bár egyik sem biztos módszer, és az alkohol agyra, és szervezetre gyakorolt pontos hatásait, azok visszafordítását, vagy kivédését még nem sikerült teljesen feltérképezni, a hidratálás, vagyis nagy mennyiségű víz fogyasztása, és az összetett szénhidrátok tűnnek a legbiztosabb segítségnek. Jó tanáccsal, tudom, tele a padlás, de magunknak segítünk, ha már iszogatás közben beteszünk a sorba egy üveg ásványvizet is. Másnap pedig, ha nincs más megoldás, és nem tudunk pihenni, fájdalomcsillapító, gyomorsavlekötő, és egy kis kulacsban – nem, nem rum – VÍZ!

Olvastad már?

Csodaszer másnapra: korhelyleves

Hozzászólások

Törölt felhasználó

Annál gusztustalanabb nincs mikor egy n? persze férfi is ha iszik(ne vedd sértésnek ez szubjektív csak!) Minek inni ahhoz hogy jól érezze magát az ember?! Ha nincs meg a kell? hangulat akkor azon a világ összes piája sem segít...sztem

Címlapról ajánljuk

További cikkek