Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Koleszterin vs. növényi szterinek

A magas koleszterin szint hazánkban népbetegségnek számít. A mögötte álló okok gyakran genetikai eredetűek, de néhány étrendi változtatás is segíthet csökkentésében.

A magas koleszterin szint okai gyakran genetikai eredetűek, így tévhit azt gondolni, hogy a sovány emberek védettek a betegséggel szemben. Természetesen az életmódunk, a táplálkozásunk nagyban meghatározza a koleszterin értékeinket: a zsíros húsok, az állati eredetű zsiradékok rendszeres fogyasztása is kiváltója lehet. A kóros koleszterin értékek „nem fájnak”, nem szoktunk miattuk orvoshoz fordulni, viszont szerepet játszanak a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában, súlyosbodásában, ezért a labor-eredményeket komolyan kell vennünk és dolgoznunk kell a csökkentésükért!

Ha kiderült, hogy magas a koleszterin szintünk, rögtön a tiltólisták jutnak az eszünkbe, a sok finomság, amelyektől búcsút kell mondanunk. Ezúttal essen szó inkább arról, hogy mit együnk koleszterin szintünk csökkentése érdekében.

Koleszterin az állati eredetű alapanyagokban található, névrokonaik, a koleszterinekhez felépítésükben is hasonlító növényi szterinek nevükből láthatóan is a növényi eredetű alapanyagokban. Ők tudnak segíteni nekünk aktívan abban, hogy koleszterinszintünket táplálkozásunkkal csökkenthessük. Mivel a koleszterin és a növényi szterinek is a vastagbélből szívódnak fel, „aki előbb odaér” alapon, így a növényi szterinekben gazdag étrend csökkenti a koleszterin felszívódásának lehetőségét.

Növényi szterinek nagyobb mennyiségben a diófélékben, olajos magvakban, a növényi olajokban, margarinokban fordulnak elő, de megtalálhatók a teljes őrlésű gabonafélékben, a zöldségekben és a gyümölcsökben is. Klinikai vizsgálatok szerint 2 g növényi szterint kellene elfogyasztanunk a kívánt koleszterin-csökkentő hatáshoz, ezt a mennyiséget azonban hagyományos táplálkozás útján sajnos meglehetősen nehéz összeszedni. Az élelmiszeripar próbálkozik a növényi szterinekkel dúsított termékek (ún. „funkcionális élelmiszerek”) előállításával, mint pl. tej, joghurt, joghurtitalok, salátadresszing, margarin (ez utóbbi hazánkban is kapható).

Hogy is néz ki a növényi szterinekben gazdag étrend?

Ha étrendünkkel szeretnénk koleszterin szintünket csökkenteni, nincs helye kompromisszumnak:

  • mindig teljes őrlésű gabonaféléket, belőlük készült kenyereket fogyasszunk,
  • reggelire, ebédre, vacsorára mindig legyen zöldség,
  • naponta egyszer fogyasszunk zöldsalátát, amit locsoljunk meg növényi olajjal,
  • fogyasszunk naponta friss gyümölcsöket ,
  • ételkészítéshez használjunk növényi olajokat,
  • müzlinkbe, salátánkra szórjunk olajos magvakat, dióféléket (ha túlsúllyal küzdünk, ügyeljünk az adagnagyságokra, 1 zárt maroknyi diófélénél, olajos magnál többet ne fogyasszunk!).

     

Szólj hozzá!

Hozzászólások (2)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

bluegirl
bluegirl Mon, 2014-11-03 23:45

Hozzaszolnek... evek ota nagyjabol ugy eszem, mint a fenti cikkben. Nem latom a valtozast magamon, a merleg sem mutatja... Sot. Szules utan egy evvel 5.6-os koleszterint allapitottak meg nalam. Igy tevedtem ehhez a cikkhez is. Nekem valahogy nem klappol a sok gyumolcsfogyasztas (cukor, cukor, cukor, meg ha gyumolcscukor is), illetve a locsoljuk meg olajjal a salatat, illetve egyunk margarint-resz se. A zoldsegeknel sem mindegy, hogy agyonfozott fozelekekre, vagy nyers zoldsegekre gondolunk. illetve, szerintem nagyon is emliteni kene a mennyiseget, mert azon csuszik el sok mindenki, nalam is ez lehet a gond. Ugyhogy mar ket hete az uj konyhai merlegem a legjobb baratom. Meglatjuk :)

Szálka Brigitta dietetikus
Szálka Brigitta dietetikus Fri, 2014-11-07 12:31

Kedves Bluegirl!

Igen, igaza van, a mennyiség nem elhanyagolható tényező egyik étrendben sem!

A cikk a magas koleszterin szint általános diétás kezeléséről szól és nem fogyókúra témájú, hiszen szép számmal találunk olyan magas koleszterin szinttel élőket, akik soványak. Az élelmiszerek, ételek pontos mennyiségének meghatározása (a többek között testtömeg-függő) a személyre szabott étrendi tanácsadás része, mennyiségeket ezért sem említettem.

Az étrendi terápiának nem kötelező eleme a margarin, csupán egy lehetőség.

Jó egészséget kívánok!