Az Ikea megnézte, milyenek a magyarok, ha be kell rendezniük a lakásukat

Önkifejezők és ezermesterek – ilyenek a magyarok, ha lakberendezésről van szó. Te melyik csoportba raknád magad?

Az álomotthon minden magyar számára mást jelent, de egy dologban a legtöbben egyetértenek: a berendezésnek tükröznie kell az ott élők személyiségét. Az IKEA folyamatosan szemmel tartja a lakberendezési szokások alakulását, legújabb körképéből pedig kiderül, hogy ki így, ki úgy, de a személyre szabott megoldásokban bízik.

Hogy a lehető leghasznosabb megoldásokat kínálhassa, az IKEA munkatársai, a vállalat rendszeres felmérései mellett, gyakran otthonokba is ellátogatnak. A látogatások célja, hogy átfogó képet kapjanak a magyarok otthoni szokásairól, kihívásairól és vágyairól. Az összegyűjtött tapasztalatok érdekességre vetnek fényt.

Ezt láttad?

8 dolog, amit elfelejtesz kitakarítani

Kik az önkifejezők és ezermesterek?

Általánosságban elmondható, hogy míg a legtöbb nő fontosnak tartja a lakberendezést és önkifejezési eszközként tekint rá, addig a férfiak között nincs ekkora egyetértés.

A fiatalabb, 30-39 éves korosztály számára inkább a divat követése a fontos, ennek megfelelően alakítják otthonaikat is – jellemzően néhány évente lecserélik a bútorokat.

Ezzel szemben az idősebb, 40 év fölötti férfiak jellemzően inkább saját kezükben bíznak: a készen kapható megoldások helyett a saját kezűleg elkészített, a funkciót előtérbe helyező darabok kapnak helyet. Érdekesség viszont, hogy az ugyanebbe a demográfiai csoportba tartozó hölgyek számára a lakberendezés kifejező jellegének jelentősége kiemelkedő: az önkifejezők gyakrabban böngészik az internetet, magazinokat új kreatív megoldások után kutatva, amit akár önmaguk meg is valósíthatnak.

A cél közös: szebb otthon a szebb hétköznapokért

„Természetesen senkit sem dobozolhatunk be csak egy csoportba – az ezermester férfiak részben hasonló motivációval rendelkeznek, mint az önkifejező nők, valamint a hölgyek között is szép számmal akadnak azok, akik inkább saját maguk által barkácsolt dolgokkal rendezik be otthonukat” – mondta el az IKEA megfigyelései kapcsán Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus. „Személyiségünktől függetlenül erőfeszítéseink ugyanarról szólnak: otthonunk szépségéért vagy kényelméért szeretnénk tenni – ki-ki a maga módján. Az ezermester egy kicsit önmagát is beteszi a saját kezűleg készített alkotásba, az önkifejező pedig a nagyvilág által nyújtott ötletekből és megoldásokból választva behoz valamit a közös térbe."

A változás az életben és a lakberendezésben is örök

A lakberendezési szokások szempontjából fontos még az élethelyzet állandósága: azok, akik épp új fejezetet nyitnak életükben, vagy nem rendelkeznek saját lakással, inkább átmeneti megoldásokat keresnek, illetve pénzüket is szívesebben költik élményekre. A lakberendezési szokásokban ez annyit jelent, hogy olyan bútordarabokat vásárolnak, amelyek könnyen mozgathatók, egyszerűen szállíthatók, valamint illenek a gyorsan változó környezetbe.

A fenti kategóriákon kívül esők jellemzően olyan nők, akik számára a lakberendezés kiemelten fontos, viszont inkább a boltokban kapható, kész megoldások hívei. A fiatalabbak között jellemzően a költségvetési lehetőségek szabnak határt a képzeletnek, a családos, 40 év fölötti nők esetében pedig ez az akadály is elhárul. Ők szívesen böngészik a lakberendezési kínálatot, hogy mindig naprakészek legyenek, és kialakíthassák álmaik otthonát.

Ezeket olvastad már?

címlapfotó

Címlapról ajánljuk

További cikkek