Durva balhé megy a foghíjas Toblerone-csokik miatt

Kiakadtak az ikonikus Toblerone-csoki rajongói Angliában, miután a cég egy váratlan lépésként kétszeresére növelte a jellegzetes formájú csoki csúcsai közötti hézagokat.

A több mint 100 éves recept alapján készülő Toblerone csokoládé mézes kaliforniai mandula darabokat rejt, a nugát receptje pedig szigorúan titkos. A svájci Alpok hegyvonulatait ábrázoló csokoládé eredetileg 12 csúcsból állt, amiket 11 csokivölgy választ el egymástól.

Ha nincs előtted a klasszikus piramisforma, mutatjuk, hogy nézett ki eddig - a hézagokkal együtt:

És így néz ki most:

A 170 grammos szelet 150 grammosra, míg a 400 grammos 360 grammosra fogyott. A gyártó Mondelez International szerint azért, mert különben kénytelenek lettek volna jelentősen emelni az árakat, de ők azt akarták, hogy továbbra is bárki, bármikor megengedhessen magának egy csík Tobleronét. Így a teljes csokimegvonás helyett a csokivölgyek növelése, és egy foghíjas piramissor mellett döntöttek.

A változtatás bejelentését követően a Mondelez és a Toblerone Facebook-oldalát elárasztották a kiakadt csokirajongók kommenjei, hogy miért nem lehetett egyszerűen csak lerövidíteni a rudakat, miért kellett eltorzítani, meggyalázni a 108 éve gyártott, Matterhorn csúcsot imitáló háromszögekből álló csokoládét.

A gyártó egyik szóvivője elismerte, a font gyengülésének van köze az új dizájnhoz, de ez nem kifejezetten a brexit következménye.

A termékek mennyiségének csökkentése egyébként nem egyedi jelenség: több élelmiszergyártó multi jelentette be, hogy kénytelen lesz árakat emelni Nagy Britanniában, a Brexit miatt gyenge font miatt. A múlt hónapban a Tesco és az Unilever is egyeztetésekbe kezdett, miután az élelmiszercég bejelentette, hogy emelni fogja az árait a szigetországban.

Ez is érdekelhet!

Ezeket olvastad már?

A Toblerne-csokoládé és a Tobler család sikertörténete 1867-ben kezdődött egy berni csokoládéüzletben. A finomságok olyan jól fogytak, hogy a családfő és fiai 1899-ben saját csokoládéüzemet nyitottak.

Azután 1908-ban megszületett a Toblerone, a név, amely Tobler, valamint a torrone (a mézes-mandulás nugát olasz kifejezése) szavak játékából lett összefűzve. A piramis alakú csokicsodának akkora sikere lett, hogy Toblerék 1909-ben már le is védették a márkát.

1920-ban a külcsín ugyan megváltozott, a sas helyét a Bern városának jelképeként is szolgáló medve alakja vette át a csomagoláson, a belbecs azonban érintetlen maradt. A sas aztán 10 évvel később újra visszatért, mivel a svájci hatóságok megtiltották, hogy az ország jelképeit különböző termékek csomagolásain tüntessék fel.

A hatvanas évek forradalmi hulláma Svájcot sem kerülte el, a Toblerone esetében ez a sötétbarna csomagolásban megjelenő étcsokoládés változat megszületését jelentette. 1973-ban újabb kistestvérrel gazdagodott a család, a csokoládéimádók igényeit kielégítendő, piacra dobták a fehércsokoládés változatot.

1995-ben "nem a méret a lényeg" felkiáltással jöttek a minik, a mindössze 12,5 grammos Tobleronék, egy évvel később pedig a kék-fehér csomagolásban díszelgő töltött változat hódította meg a világot. A sikertörténet újabb fejezetét az év csokoládésikerének bizonyuló Toblerone-praliné írta 1998-ban.

A telhetetleneknek sem kell aggódniuk, kapható a Toblerone 4,5 kilós változata is - a Toblerone Jumbo névre keresztelt "csöppségnek" azonban nem árt helyet biztosítani a bevásárlókosárban, mivel 80 cm hosszú.

A világhíres finomság csomagolásán évtizedek óta az Alpok hetedik legmagasabb csúcsa, a Matterhorn látható, de aki elég figyelmesen megnézi a csomagolást, észre veheti, hogy a hegycsúcsot ábrázoló rajzba egy medve alakját is elrejtették.

A csoki sikerét mutatta, hogy csak 2007-ben annyi tábla Toblerone-csokoládét gyártottak, ahány ember él a földön. Az első, mandulával és mézzel ízesített tejcsokoládé jubileuma alkalmából ebben az évben vándorkiállítás kel útra.

(via BBC)

Címlapról ajánljuk