hozzászólások

leírás

A kivi v. kiwi őshazája Kína, de többi ázsiai országban is régóta termesztik. Vannak melegkedvelő és hidegtűrő fajtái is, ezért könnyen elterjedt a világon. Oroszországtól az Egyesült Államokig mindenhol megtalálható. Ma Új-Zélandon termesztik a legtöbbet.
A Kivi nevű madárról kapta a nevét, hasonlóságuk miatt. Eredeti nemzetközi neve „kínai egres” volt. Ezt új-zélandi meghonosítóitól kapta (mivel a gyümölcs az egreshez hasonlóan szőrös) a 20. század elején (bár kezdetben rövid ideig kínai nevén emlegették: jangtao). A 20. század közepén marketingmegfontolásokból először melonette, majd 1959-ben kivigyümölcs (angolul kiwifruit) névre keresztelték át madaruk után, mely Új-Zélandon őshonos, a szigetország nemzeti jelképe. (A madár meglehetösen hasonlít rá: röpképtelen, kicsi, barna és bozontos.) A melonette, „dinnyécske” névtől az új-zélandi termelőknek azért kellett szabadulniuk, mert attól tartottak, hogy a dinnyére kivetendő új amerikai importvámokat erre a gyümölcsre is alkalmaznák.
A kiwi nem csak külseje és kiváló íze miatt, hanem kémiai hatásai miatt is igen jól használható. Enzimeinek köszönhetően a gyümölcs igen jó húspuhító - héjával, vagy akár szeleteivel kenjük be a hússzelteket, majd húsz percet hagyjuk állni és már süthetők is a szeletek - ugyanezen enzimeknek köszönhetően nem köt meg a zselatin, illetve kicsapódnak a tejtermékek, így turmixokba ne tegyük. Kitűnően használható lazaccal, kagylóval készülő ételek köreteként, illetve desszertek alapanyagaként. A kivit inkább nyersen fogyasszuk, főzés közben ugyanis vitamintartalmának nagy részét és szép zöld színét is elveszíti.  
Míg húsa kalóriaszegénynek mondható, addig ásványi sókban meglehetősen gazdag. A gyümölcsök közül a legmagasabb C-vitamin tartalommal rendelkezik  (100 g kivi/ 95 g C-vitamin), 10-szer annyi C-vitamint tartalmaz mint a narancs. Tartalmaz még káliumot, boront, foszfort, magnéziumot, kalciumot és E-vitamin tartalma is igen magas. Segít a gyulladásos betegségek leküzdésében, K-vitamin tartalma biztosítja a vér alvadékonyságát. Segít a krónikus fáradság legyőzésében, erősíti a csontokat. 
A kiwi igen hamar utánérik, így ha nem rögtön kívánjuk elfogyasztani, akkor érdemes a kicsit keményebb szemeket választanunk. A gyümölcs héja legyen hibátlan, foltoktól mentes.
(Forrás: Gourmandnet)

mikor vegyem

Egész éven át kapható, bár Magyarországon leginkább télen fogyasztjuk.

hogyan tároljam

Az érett példányok egy hétig elállnak a hűtőben tartva. A keményebb, éretlen kivi szobahőmérsékleten beérik.
Fontos, hogy más gyümölcsöktől elkülönítve tároljuk, ugyanis párolgó enzimei könnyen felgyorsíthatják azok érési folyamatait.

Kivi alapanyag receptek

beállítások törlése
alapanyagok:
választott alapanyag:
    választott alapanyag:
      szakács:
      szakácsok:
        alapanyag kategóriák

        Hozzászólások

        A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

        Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!