Zsenge tavaszi fűlevest tessék!

Végre itt az igazi tavasz, gyűjtögessünk friss zöldeket séta közben és főzzünk belőlük egy igazán egészséges levest!

Sok hétköznapi növényről helytelenül azt gondoljuk, hogy csak haszontalan gaz, másokról pedig, hogy mivel egészséges, csak a herbáriában lehet beszerezni. A jó idő beköszöntével zöldbe borultak a rétek, és ha nyitott szemmel járjuk őket, valódi kincsekre bukkanhatunk, amelyekből akár salátát, főzeléket vagy levest is készíthetünk. Én most az utóbbit választottam egy 1906-os szakácskönyv receptjétől fellelkesülve. Alapvetően ez egy salátás spenótleves, de ennél azért mégis sokkal több. Lássuk, milyen növények kerülhetnek bele a fűlevesbe.
  • Csalán: méregtelenít, tisztítja a veséket, magas a vitamin- és vastartalma, enyhén élénkítő hatású.
  • Cickafark: gyulladáscsökkentő, emésztésjavító hatású, csökkenti a menstruációs görcsöket, csillapítja a köhögést.
  • Ibolya: köptető és vérnyomáscsökkentő, a virágát és a leveleit is használhatjuk.
  • Lándzsás útifű: gyulladáscsökkentő, köptető hatású, sőt, sebekre és kígyómarásra is használták régen, ahogy arról a népmesékből is értesülhettünk.
  • Pitypang: vizelethajtó, jó hatással van a máj működésére. Főként levelét és szárát főzzük, a virág is ehető, de inkább díszítésre alkalmas.
  • Tyúkhúr: görcsoldó, tisztító hatású, akár nyersen is elrágcsálhatjuk, finom, és magas a C-vitamin tartalma.
A tavaszi fűleves receptjéért kattints ide!
A fenti növények mind a leghétköznapibb giz-gazok, amelyeken nap, mint nap taposunk. Hatóanyagtartalmuk miatt mindegyikből csak keveset használjunk és kellő körültekintéssel, különösen a várandós és szoptató kismamák esetében.
Hol ne gyűjtsünk?
A szennyezettség miatt figyeljünk oda, hogy ne útszélről, árokpartról, játszótérről vagy kutyafuttatóról szedjük a növényeket. A mezőgazdaságilag művelt területek közvetlen környéke is kerülendő a vegyszerezések miatt.
A tavaszi fűleves receptjéért kattints ide!
Ha megvannak a füvek, mossuk meg őket alaposan, és jöhet is a leves. Mint írtam, a leves alapja a spenót és fejes saláta, ezekhez jönnek még jóval kisebb hányadban a gyógynövények. Vajon pirítjuk, húslevessel felöntjük, tojásos tejföllel habarjuk. Végül jóízűen elfogyasztjuk abban a boldogító tudatban, hogy most valami igazán egészségeset eszünk.

Hozzászólások

Évi néni

Nagyon jó ötletnek tartom ennek a receptnek a bemutatását. Szívesen látnék hasonló recepteket, mert nagyon izgatnak az ehet? virágok és a számtalan gyógynövény felhasználási lehet?sége a tea készítésen túl. Köszönöm. Évi néni

Miss Lemon

Kedves Évi néni! Köszönöm a hozzászólást, örülök, hogy tetszett a recept. Biztos vagyok benne, hogy lesz még a továbbiakban hasonló témájú írás! Kata

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Meglepő, de a krumpli elképesztően egészséges, ha jól készíted el

Jellemzően nagyon rossz híre van a krumplinak, és csak kevesen tudják, hogy ha nem zsírban vagy olajban tocsogva, esetleg két kiló vajjal készítik, nagyon is egészséges zöldségről van szó. Sőt, ha a tápanyagsűrűséget nézzük, a burgonya nagyon sok más, sokkal egészségesebbnek tartott zöldséget és gyümölcsöt is kenterbe ver.