Nem csak a királyok betegsége

A köszvényt a „jóléti szindróma” betegségei között tartjuk számon. Komolyan kell vennünk, hiszen a szív-és érrendszeri betegségek egyik rizikófaktora.

A köszvény korábban ritka, az uralkodók körében jellemző betegségnek számított, köszönhetően a lakomákra jellemző túlzott hús- és alkoholfogyasztásnak. Mára a túlsúly és az elhízás terjedésével a metabolikus szindróma vagy „jóléti szindróma” kísérőbetegségeként tartjuk számon. Van, akinek (még) nem fáj, mindössze a laborleletén megcsillagozott húgysavszint árulkodik arról, hogy valami nincs rendben.

A betegség oka a purin nevű vegyület anyagcserezavarában keresendő. A táplálékkal magunkhoz vett purinból a szervezetünkben húgysav képződik, amit normál esetben a vese kiválaszt. A rendszeres túlzott fogyasztással azonban a vese már nem tud megküzdeni, így magas lesz a vér húgysavszintje, ez pedig köszvényes tünetekkel jár(hat). A húgysav kristályos formában lerakódik az ízületekben (jellemzően a nagylábujj ízületeiben), ahol ízületi gyulladáshoz vezet. A húgysavkristályok lerakódhatnak a vesében, itt vesekövességet okozhatnak, illetve a lágy részekben is, például a fülkagylóban. A köszvényre jellemző, hogy nagyon fájdalmas rohamokban jelentkezik. A fellángolások után sem érezhetjük 100%-os biztonságban magunkat, a nyugalmi periódusokat újabb roham követheti!

A betegség kialakulásáért leginkább a purin-gazdag étrend és az alkoholfogyasztás felelős. De előfordulhat más betegség (vérképzőszervi- vagy vesebetegség) okán, illetve kemoterápiás kezelést követően. Kialakulásában meghatározó a genetikai örökség, a családi hajlam is. Férfiaknál gyakoribb, a nők a menopauza beálltáig védettebbek. A betegséget nemcsak azért kell komolyan vennünk, mert nagy fájdalommal jár, hanem azért is, mert rizikófaktora a szív-és érrendszeri betegségeknek.

Mit (t)együnk ellene?

Mérsékeljük a purinban gazdag nyersanyagok mennyiségét és gyakoriságát, ezek:

  • húsok, különösen a vörös húsok (sertés, marha, vadhúsok) húskivonatok, húsleves, húskészítmények, felvágottak,
  • belsőségek,
  • halak, tengeri herkentyűk,
  • a növényi eredetű purinban gazdag nyersanyag a legújabb vizsgálatok szerint nem okoznak köszvényes rohamokat. Ide tartoznak a száraz hüvelyesek (lencse, szárazbab, sárgaborsó) és a diófélék, olajos magvak.
  • Mellőzzük az alkoholfogyasztást! Az alkohol köszvény esetén azért káros, mert fokozza a húgysav képződését, de gátolja annak kiürítését a szervezetből. A sör duplán rossz, egyrészt alkohol, másrészt purin tartalma miatt. Vegyük figyelembe, hogy az alkoholmentes sör is tartalmaz purint!
  • Ne édesítsünk fruktózzal vagyis gyümölcscukorral! A fruktóz (gyümölcscukor) a többi szénhidráttal ellentétben emeli a húgysav szintet!
  • Szabaduljunk meg a felesleges kilóktól! Túlsúly és elhízás esetén testtömeg-indexünk normál tartományba „terelésétől” várhatjuk a legnagyobb eredményt.

Olvastad már?

Te túlsúlyosnak számítasz?

Hogy csináljuk?

  • Tartsunk húsmentes napokat, vegyük elő kedvenc húsmentes ételeinket!
  • A szervezetünk számára értékes fehérjéket purinmentes fehérjeforrásokkal biztosítsuk. Tehát a főétkezések tányérjain a fehérje rész helyére tojás vagy sovány tejtermék kerüljön!
  • Főzelékeink feltétjeiként próbáljuk ki az ízletes zöldségfasírtokat!
  • Szendvicseinkre felvágott, szalámi, kolbász helyett sovány sajtot vagy húsmentes szendvicskrémeket tegyünk!
  • A húsos napokon csak egy étkezésünkben szerepeljen hús!
  • Amikor húst eszünk, ügyeljünk az adagnagyságokra! A normál adagot (100 g előkészített nyers húst értünk alatta) semmiképp se lépjük túl! Még jobb, ha csak fél- vagy harmadadagnyi húst fogyasztunk!
  • Azokat a húsételeket helyezzük előtérbe, amiben a hús nem önmagában szerepel (például rántott hús, pörköltek), hanem egy másik nyersanyaggal kombináltan (Temesvári sertésszelet, Dubarry csirkemell). Együnk inkább zöldséges-húsos ragukat, zöldséges gulyáslevest, ezekben az ételekben kevésbé feltűnő, ha kevesebb húst teszünk.
  • A darált hússal készült húsételekben csökkentsük a hús arányát! A bolognai raguba reszeljünk sárgarépát, a fasírtba, húsgolyókba a húson kívül kerülhet zabpehely, cékla, sárgarépa.
  • A töltött-rakott ételekben szintén kevésbé feltűnő, ha kevesebb hús kerül.
  • Fogyasszunk minden nap gyümölcsöt! A gyümölcsök magas C-vitamin tartalmuknál és antioxidáns hatásuknál fogva segítenek a köszvényes rohamok megelőzésében. Aki súlyfelesleggel küzd azonban, figyeljen a mennyiségre, egy nagyobb alma vagy narancs elég uzsonnára. Amikor szezonja van, jusson eszünkbe, hogy a friss cseresznye húgysav-csökkentő hatású.
  • Fogyasszunk napi két liter folyadékot, igyunk minden étkezés után! A bő (alkoholmentes!) folyadékfogyasztás elősegíti a purin kiürülését a szervezetből.

Az étrendi változtatásokkal sokat javíthatunk magunk vagy a környezetünkben lévő köszvényes beteg állapotán. Az orvosi konzultációk azonban elengedhetetlenek, sokszor ugyanis az étrendi terápia önmagában nem elegendő, szükség lehet gyógyszeres kezelésre is.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Csodás húsvéti torták

Ha idén nemcsak aprósüteményeket szeretnél felszolgálni az ünnep alkalmával, akkor készíts egy csodálatos, elegáns tortát húsvétra!

Soha ne tárold nejlonban ezt a 7 zöldséget

Manapság sajnos szinte elkerülhetetlen a nejlonzacskók használata, és ez nemcsak a környezetünkre van káros hatással: az alábbi zöldségek is megsínylik, ha hosszabb időt töltenek el a műanyag fogságában.