Mi történne, ha mindenki vegetáriánus lenne?

Talán nem is gondolnánk, hogy milyen változások történnének bolygónk és lakói életében, ha mindannyian áttérnénk a vegetáriánus étrendre.

Vajon van-e összefüggés a növényi alapú táplálkozás, a hosszabb élet, a klímaváltozás és sok millió dollárnyi megtakarítás között? Kutatásaival ezt az összetett kérdéskört boncolgatta Marco Sprigmann, az Oxfordi Egyetem szakembere.

Sprigmann tanulmányában több lehetséges forgatókönyvet pörgetett végig:

  • egyik esetben a WHO által kiadott irányelveknek megfelelően táplálkozna a világ lakossága tovább, mely a húsfogyasztás csökkenését és minimum napi 5 adag vagy 400 g zöldség- és gyümölcs bevitelét jelentené, továbbá szabályozza az egyszerű cukor- és sóbevitelt is,
  • másik esetben a tojás és a tejtermékek fogyasztását engedélyező ovo-lakto vegetáriánus,
  • harmadik esetben teljesen növényi, azaz vegán étkezést írna elő.

A kutatás eredményei megdöbbentőek: 2050-re már abban az esetben is, ha a világ népessége az előirányzottakat követné, 5,1 millió, míg a vegetáriánus ill. a vegán táplálkozás esetén 7,3 ill. 8,1 millió fővel csökkenne a helytelen táplálkozásból adódó halálozási arány (mortalitás). Ennek feltételezett okai az alacsonyabb vörös hús, a magasabb zöldség- és gyümölcsfogyasztási arány, melyek hozzájárulnak - többek között - a vastagbél-daganatok, a szív- és érrendszeri betegségek rizikójának csökkentéséhez, egy egészségben eltöltött hosszabb életet biztosíthatnak. Másik lényeges aspektusa, hogy az egészségügyi rendszer számára jelentős megtakarítást eredményezhetne: Sprigmann becslései szerint ez az érték elérheti a világ GDP-jének akár 9-13 %-át is.

De hogy függ mindez össze a klímaváltozással és annak egyik súlyos okával a növekvő üvegházhatással?

Az üvegházhatást okozó gázoknak a légkörben való feldúsulásáért a közlekedés és az ipar mellett a mezőgazdaság felel, ez utóbbin belül pedig a szarvasmarha tenyésztésre nehezedik nagy teher, hiszen a második legfontosabb klímaváltozást befolyásoló gáz a kérődzők által elfogyasztott takarmány bomlása során az állatok emésztőrendszerében felszabaduló metán, mely a levegőbe távozik.

Springmann szerint, ha csak a WHO irányelveit követnénk étkezéseink alkalmával, a táplálkozásból adódó károsanyag-kibocsájtás 29%-kal csökkenne, míg vegetáriánus ill. vegán táplálkozás esetén 63 és 70% lenne ugyanez az érték.

Nézd meg a videónkat!:

Megnéztük miben, mennyi cukor van - videón mutatjuk!

Valóban ilyen egyszerű lenne megmenteni a Földet?

Sprigmann elképzelése, miszerint a világszintű vegetáriánus táplálkozás drasztikusan csökkentené az ún. szénlábnyomot, melyet a 21. század embere hagy maga után, csupán egy a sok lehetőség közül, amivel támogathatjuk bolygónk öngyógyulási folyamatait. De természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni a fejlett világ nagyarányú pazarlását sem.

A Potsdami Klímahatás Kutatóintézet szakemberi szerint már az élelmiszerhulladék mennyiségének mérséklésével is tehetünk az éghajlatváltozás romboló hatásai ellen: a hatékonyabb élelmiszer-felhasználás és -elosztás 2050-re 14%-kal csökkenthetné a mezőgazdasági termelésből származó károsanyag-kibocsájtást.

Mindemellett természetesen sok egészségügyi kockázattól szabadulhatnak meg a növényi táplálkozás követői, de nem szabad megfeledkezni a helytelenül összeállított étrend következményeiről sem (hiánybetegségek kialakulása, immunrendszer gyengülése stb.).Legyen táplálkozásunk vegetáriánus vagy sem, mindenekelőtt ügyeljünk a mértékre mind nagybevásárlásaink alkalmával, mind egy reggeli, ebéd vagy vacsora során az asztal köré gyűlve!

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Kovászos uborkás újkrumplileves

A kovászos uborka nyáron szinte kötelező szereplője a hűtőnek, de nemcsak köretként vagy magában érdemes elővenni. Ebben a házias levesben az újkrumplival, a tejföllel és a friss ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Öblítő helyett ezt a házi keveréket használd, hogy igazán illatosak...

A mosás teljesen hétköznapi tevékenység, amit a legtöbben az adott textil címkéje alapján végeznek. Ha viszont nem vagy elégedett a törülközök milyenségével mosás után, akkor hadd áruljuk el mai Otthon Tippünkben, milyen házi keverék teszi igazán puhává és illatossá őket. Azt eláruljuk, hogy öblítőt nem használunk hozzá.

Top Receptek

Hagyományos töltött paprika

Turós Emil konyhai alapmű szakácskönyvéből származik a recept. Aki kedveli a hagyományos ízeket, ezzel a recepttel biztosan nem lő mellé.  Az elkészítését annyival egészíteném ki, ...