Élesztőmentes kovász kenyérlisztből recept

Élesztőmentes kovász kenyérlisztből
Élesztőmentes kovász kenyérlisztből
10 perc / előkészület: 10 perc
receptkönyvben hozzászólások (96)
jegyzet hozzáadása,
törlése, szerkesztése

story

Nincs menekvés, az élesztőmentes kovász rabja lettem. Nevezik vadélesztőnek vagy vadkovásznak is. Már a neve is varázslatos, mert olyan titokzatos az, hogy vad. Már régóta foglalkoztatott a kérdés, hogy az még csak rendben van, hogy a régi asszonyok kenyérdagasztáshoz az előző heti kenyértésztából mentettek át egy darabkát, ami magában hordozta a kelesztőanyagot, de hogy lett az első kelesztő anyag? Olyan hihetetlen számomra, hogy csupán lisztből és vízből is lehet igazán minőségi kenyeret varázsolni (pedig lehet), úgy érzem, ez az igazi tudomány. Megragadott az egész dolognak az a roppant ősisége és egyszerűsége, ami mégis magas minőséget produkál. Nagyon jó ilyen kovászt nevelni (ez is milyen szép szó rá), ebből kenyeret sütni. Egészen más a tésztája, mint az élesztős kenyéré, ragad, és nyúlik-mállik, nem adja magát könnyen, mintha sose akarna szabadulni a kezemtől, meg a dagasztótáltól. De aztán szépen összeáll és nagyon finommá, selymessé válik. Eleinte ódzkodtam a sokszori dagasztástól meg a hajtogatásától, hogy mennyi vacakolás van vele, de rájöttem, hogy ez szükséges, hogy kezes báránnyá váljon az a "vad" tészta. Jó vele dolgozni, ahogy lustán elterül, és szép finoman megindul felfelé, dombocskája alá rejtve a kis gyöngyszerű, szabályos légbuborékait. Más, mint az élesztős tészta, más az illata is, amikor sül, és az íze is más. Olyan, mint régen, mint a régi kenyerek. Szépen szeletelhető, nem penészedik, az utolsó morzsáig élvezhető az íze. És nem utolsósorban egészségesebb is, mint élesztős társa.

Ui: Köszönöm Tormának és Ági78-nak, hogy meghozták a kedvemet a vadkovászos kenyérsütéshez.

hozzávalók / 4 adag

ajánlat

A friss kovász még nem erős. Az egyhetes kovászból még nem lesz csuda magas, levegős kenyerünk, de már az is ehető lesz. Ahogy idősödik a kovász, egyre szebb kenyereket süthetünk belőle. A hűtőben végtelenségig eláll, ha hetente legalább egyszer megetetjük. Ha elfeledkezünk róla, előfordulhat, hogy egy szürkés lé képződik a tetején, és acetonos szagot áraszt. Ezt vagy öntsük le, vagy keverjük bele, majd alaposan etessük meg a kovászunkat, legalább 1 dl vízzel, 10 dkg liszttel. Süssünk sokszor belőle, mert a kovász akkor él igazán, ha folytonosan meg-megújulhat. Adjunk belőle ajándékba, ajándékozzunk a magunk által sütött kenyérből, ha mi magunk kevés kenyérrel élünk. Vannak lángos, tészta, nokedli receptek is kovásszal, bátran próbáljuk ki azokat is.

Érettnek nevezik a kovászt, ha már elég erős.

Aktívnak nevezik a kovászt, amikor etetés után "dolgozni kezd", vagyis akár duplájára is nőhet, és jól megbuborékosodik. Ekkor lehet vele szép kenyeret sütni.

A kovásznak nevet is szoktak adni, mert azt állítólag meghálálja. Aki dolgozott már kovásszal, nem is csodálkozik ezen, mert gondoskodásunktól szinte olyanná válik, mint egy kis háziállat, etetni kell, babusgatni, idomítgatni, és akkor remekül és hálásan segít nekünk a kenyérsütésben. A fényképen pl. Ancsa mosolyog. :)

receptjellemzők

konyha: magyar
mikor: mindig
elkészítési idő: 5-15 perc
szezon: bármikor
nehézség: könnyű
vegetáriánus: vegán
kalória: átlagos
adag: 4 főre
fogás: köret
konyhatechnológia: vadkovászos receptek

egyéb elnevezések

vadélesztő, vadkovász, élesztő nélküli kovász, kovász élesztő nélkül
Szólj hozzá!

elkészítés

  1. 1. nap: Egy tiszta befőttesüvegben 3 ek vizet összekeverünk 3 ek kenyérliszttel. A tetejét lazán rátesszük, és szobahőmérsékleten hagyjuk.
  2. 2. nap: Türelmetlenül várakozunk, és ezerszer megnézzük, van-e már változás. A rutinosabbak rá se hederítenek egy napig. :)
  3. 3. nap: A kovászban csöppnyi buborékok jelennek meg, és enyhe savanykás szaga van. Hozzáadunk 3 ek vizet, elkeverjük, majd 3 ek kenyérlisztet, és azzal is csomómentesre keverjük. Villával a legegyszerűbb, mintha tojást vernénk fel, hadd jusson sok levegő a kovászba.
  4. 4. nap: 10 dkg (= 1 dl) vízzel, majd 10 dkg kenyérliszttel dúsítjuk a kovászunkat, és megint hagyjuk lazán letakarva egy napot.
  5. 5. nap: Tulajdonképpen kész a kovász. Savanyú illatú és buborékok látszanak benne. Vegyünk ki belőle 10 dkg-nyit egy másik üvegbe vagy kelesztőtálba, ezt etessük meg 1 dl vízzel, 10 dkg liszttel. Takarjuk le, és várjunk úgy 5-6 órát, amíg megnövekszik, és szép buborékok vannak benne. Ezzel már lehet kenyeret sütni.
  6. A többi kovászt az üvegben zárjuk le, tegyük hűtőbe, és hetente etessük meg legalább 2 ek vízzel és 2 ek liszttel, de jobban szereti, ha még többet kap enni. Ebből használhatunk bármikor úgy, hogy kivesszük a hűtőből, megetetjük 1 dl vízzel, 10 dkg liszttel, megvárjuk, míg szobahőmérsékleten duplájára nő, akkor kiveszünk belőle 10 dkg-nyit, az is megetetjük ugyanígy, és ha az is megkelt, süthetünk belőle. A többi megy vissza a hűtőbe.

statisztika

beküldve:
tegnapi nézettség: 85
össznézettség: 105 950
elküldve: 38
receptkönyvben: 540
elkészítve: 31/37
Facebookon megjelent: -

szakács

Fahéj

Mióta szakács: 2010.07.27.
287 recept
hirdetés

Hozzászólások (96)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Hypnosis
Hypnosis k, 2016-08-23 17:25

Kedves Fahéj!

Hétfőn én is nekiálltam a kovász gyártásnak. A kérdésem a következő lenne: honnan tudom azt, hogy a kovászom egészséges? Az enyémen így a 2. napon van 1 db rózsaszínes folt, illetve 1 citromsárgás is. Nem tudom, hogy ez normális-e. Tudnál segíteni ebben?

Előre is köszönöm!
Ákos

Fahéj
Fahéj / Fahéj sze, 2016-08-24 13:40

Kedves Ákos!
Ez nem jó. Mármint a foltok. Szerintem dobd ki, és kezdd újra az egészet. Valami belekerülhetett a lisztbe, vagy az edényed nem volt oké. (Csak erre használatos műanyagot, de inkább egy jól kimosott befőttes üveget használj, új kupakkal.) Ezek a színes foltok valahogy nem illenek a képbe. Buborékos, erjedt szagú, savanykás, de nem szokott foltos lenni.
Jobb az elővigyázatosság. Nehogy valami olyan bacit vagy gombát szaporíts véletlenül, ami nem egészséges.
Üdv: Fahéj

Hypnosis
Hypnosis sze, 2016-08-24 14:22

Kedves Fahéj!

Igen, ma reggelre még gyanúsabb lett, így sajnálatos módon megszabadultam tőle.. Újrakezdtem a "tenyésztést" egy jól kiforrázott nagy nutellás üvegbe (ez volt a legjobb amit hirtelen reggel találam). Remélem ez is megteszi majd.

Köszönöm a választ!
Ákos

Feketekömény
Feketekömény sze, 2016-04-20 15:14

Kedves Fahéj!

Imola már a spájzban pihen egy polcon, a hűtőgép felett. Ott mindig langymeleg van ahogy a hűtőszekrény hátsó rácsa fűti a polcot.

Nagyon izgulok. Mindent a leírásod alapján csinálok.

Fahéj
Fahéj / Fahéj sze, 2016-04-20 15:54

Remélem, sikerrel jársz. Ha egyszer beindul, akkor mindig lesz kovászod, ameddig csak akarod, és egyre erősebb lesz. :)
Örülök, hogy belevágtál.
Üdv: Fahéj

A Nagyi Kovászos Kenyere
A Nagyi Kovászos Kenyere v, 2016-03-27 23:15

Kedves fahéj! --- A kovászos kenyér sütésekor még a só hozzáadása előtt ki veszünk 15-25 dkg üveg méretétől függően -akkor ez a tészta együtt fog kelni a kenyerünkkel ha mellé tesszük és meg fogja mutatni mikor kell a sütőbe tenni a megkelt tésztánkat ! Ezt neveztem el kovász vekkernek ! Az üvegben megkelt tészta lesz a következő kenyerünk kovásza ami nem más mint kovászos öreg tészta ! Részleteket A Nagyi kovászos Kenyere F oldalon ! Remélem segítettem a későbbiekben történő természetes kovász használatában !

Fahéj
Fahéj / Fahéj h, 2016-03-28 16:37

Érdekes, amit Írsz. Csak az a kérdésem, miért van szükség a kovász vekkerre? A tésztánkon nem látszik, mikor kell a sütőbe tenni? Mert én mindig a tésztát nézegetem, és amikor megkel, akkor mehet a sütőbe.

katoosh
katoosh k, 2016-01-26 13:48

Kedves Fahéj!

Imádom a receptjeidet, sokat készitettem már közülük, ezért is rögtön nálad kerestem a kovász receptet és sikerrel is jártam :)
Imádok sütni, többféle élesztős, kelttésztás finomságot készítettem már és a kenyérsütés a kedvencem. Most pár napja rászántam magam és elkezdtem a te recepted alapján kovászt gyártani :)
De jól szeretném csinálni így, ha nem haragszol, feltennék pár kérdést.
Ma tartok a harmadik napnál, ma lesz az első etetés.
Szóval amit nem értek, az az 5. naptól kezdődő rész. Kiveszek egy adagot, megetetem, hagyom kicsit melegedni és sütök vele. De ha nem szeretnék még sütni? Akkor etetem és az egészet visszateszem a hűtőbe az 5-6 óra elteltével? Utána már csak a heti etetések jönnek. Ekkor kiveszem, megetetem és visszateszem a hűtőbe vagy hagyjam kint állni pár órát? Csak akkor vegyem ki szobahőmérsékletre és "keltsem életre", ha használni is szeretném vagy minden etetés alkalmával hagyni kell egy kicsit összeérni kint? Remélem érthetően fogalmaztam, annyit olvastam már a téma kapcsán, hogy totál összezavarodtam! :)

Üdv,
Katoosh

Fahéj
Fahéj / Fahéj k, 2016-01-26 22:47

Kedves Katoosh!
Először is köszönöm, hogy megbízol a receptjeimben. :)
Ha nem akarsz sütni a kovászból, akkor csak tedd a hűtőbe lefedve egy üvegbe, műanyag tároló dobozba, mindegy, csak jól zárható legyen. Ekkor van az, hogy nem kell etetni, csak egyszer-egyszer, mondjuk hetente, amikor eszedbe jut. Így azonban az a baj, hogy egy idő után nagyon megszaporodik, és ha mennyiségéhez képest arányaiban kevesebb az etetés, azt nem szereti. Ekkor többféle dolgot tehetsz. Vagy sütsz vele, vagy egyre több kovászt tárolsz a hűtőben, vagy kiöntesz belőle (de az olyan ciki), vagy felhasználod valamihez, pl. nokedli vagy gyúrt tészta. Etetésnél is több dolgot tehetsz. Ha nem akarsz sütni, csak kiveszed a hűtőből, megeteted, aztán mehet vissza a hűtőbe azonnal. Ha közben szürke lé keletkezett a tetején, mert "éhes" a kovász, azt leöntöd róla, a kovászt meg megeteted és kész. Ha sütni akarsz, akkor érdemes kivenni a hidegből, és szobahőmérsékleten hagyni, mert így tudnak az élesztőgombák és a bacik életre kapni és szaporodni igazán. Szerintem az mindegy, hogy hidegen vagy melegen eteted, a lényeg, hogy hagyd a konyhapulton. Ha már szépen megemelkedett, vagy akár elindult visszafelé, akkor lehet használni. Úgy is használhatod, hogy kiveszel a hűtőből 3 dkg kovászt, adsz hozzá ugyanannyi vizet, ugyanannyi lisztet, és hagyod egy napig. Aztán ehhez keversz 10 dkg lisztet és ugyanannyi vizet, ezt is hagyod felfutni (min. 12 óra) és ezzel a már 30 dkg-nyi kovászolt kovásszal kezdesz sütni. Így is jó lesz.
Remélem, hasznos volt számodra, amit írtam. :)
Üdv: Fahéj

katoosh
katoosh sze, 2016-01-27 08:48

Szuper, köszönöm, kezdem kapizsgálni! :) Mára, a negyedik napra Aranka elég szépen megszaporodott, jó kis bubik vannak rajta, a gyerekeim meg gúnyolják szegényt, hogy büdi :) Szóval egész jól alakul. Mág várok pár napot, etetem a drágát, aztán jön az első sütés :) Kidobni nem nagyon szeretnék, úgyhogy ahogy írtad, jönnek majd az alternatív felhasználási módok és az ajándékozás.

Akkor, ha jól értem, ha használni szeretném a kovászt, etetés után hagyni kell kint a pulton. A teljes mennyiséget hagyjam szerinted kint "dolgozni", vagy etetés után tegyem el a hűtőbe azt az adagot, amit nem használok és csak az maradjon kint, amit felhasználni tervezek?
Szuper hasznos volt, amit írtál, köszönöm, kezdek izgulni, ha sikerül, tuti rákattanós lesz a kovászos kenyér készítése :)
Üdv,
Katoosh

Fahéj
Fahéj / Fahéj sze, 2016-01-27 18:07

Én etetés után csak annyit hagyok a pulton, amennyit használni szeretnék, többi vissza a hűtőbe. Vagy: eleve csak annyi kovászt veszek ki a hűtőből, amennyit használni akarok, és csak azt etetem. Nincs jelentősége, hogy amit nem használok, az etetés után kint maradjon szobahőmérsékleten. Akkor ugyanis nem szükséges, hogy hirtelen elkezdjen szaporodni. A hűtőben is dolgozik, csak nagyon lassan. Amit használni akarunk, annak kell szobahőmérsékleten mihamarabb "észhez térnie".
Aranyosak a gyermekeid, hogy "lebüdizték" az Arankádat. :))) Az én kis Nevenincs kovászkámnak is olyan savanyú szaga van, hogy az már nem elhanyagolható. :)))
Majd számolj be a kenyeredről!
Üdv: Fahéj

katoosh
katoosh sze, 2016-01-27 20:47

Köszönöm szépen, minden tiszta, mindent értek! :) Aranka baromi szépen nődögél, bugyborékol és büdösödik (biztos nem ártott neki a langalló, amit ma sütöttem :)) Jelentkezem, mesélek majd, hogy sikerült a kenyér! De holnap lesz 5 napos, arra gondoltam, bevetném. Szerinted egy ilyen fiatal kis kovászkát mire érdemes kipróbálni először? A kifli receptedre gondoltam, azt hiszem, nem elég érett ő még egy kenyérhez :) Mit javasolsz? :) Köszi!
Katoosh

Fahéj
Fahéj / Fahéj cs, 2016-01-28 18:52

Hááát... A kiflivel egy gond van, hogy sokkal jobban meg kell "gyötörni" a tésztát, amíg formázzuk, mint a kenyérnél. Kinyomódik belőle a levegő, és bizony lassan termelődik újra. Én inkább valami kisebb kenyérkét javasolnék, vagy zsömléket vagy valami bagettformájút, de semmi esetre sem nagy tömegűt. Mondjuk, 2 kg-os kenyeret még ne süss belőle. Valami olyat inkább, hogy 15 dkg kovász meg 30 dkg liszt, vagy 20-25 dkg kovász max. fél kg lisztbe keverve. De persze te döntesz. :)
Kíváncsian várom a fejleményeket.
Szép estét! Fahéj

katoosh
katoosh szo, 2016-01-30 18:31

Amilyen jól indult Arankával a közös életünk, most annyira elbizonytalanodtam a kapcsolatunkban :) Hajnalban kivettem egy adagot a hűtőből, adtam hozzá 10+10 dkg eledelt és du 2-ig vártam (8 órát) és seeeeemmmmi nem lett belőle... Bár buborék volt rajta és ennyi - így nem merek nekiállni a sütésnek. Szerinted mi lehetett a gond? Míg itt kint a konyhapulton nődögélt, ügyes volt, bugyorgott, büdi :) de azóta, hogy bent van a hűtőben, nem az igazi. Mit ronthattam el és szerinted mit tehetnék, hogy újra büdösödjön a drága? :)
Most inkább egy bagettet sütök élesztővel, ne haljon éhen a család :)
Köszönöm a tippeket előre is és ismételten :)

Fahéj
Fahéj / Fahéj szo, 2016-01-30 19:17

Szerintem a 8 óra kevés volt neki. Lehet, hogy 24 óra kellene inkább. Az élesztős bagett jó megoldás mindenesetre, de ne csüggedj Aranka miatt. Úgy gondolom-bár nem látom-, holnap hajnalra olyan lesz, amilyennek lennie kell. Lehet, hogy holnap reggel bedagaszthatsz egy kis kenyérkét vele. Szerintem még nem elég erős, így több idő kell neki. Tedd esetleg közelebb a fűtőtesthez és fedd le, persze ne közvetlen érje a meleg. Reménykedjünk, hogy holnapra megembereli magát. :))

katoosh
katoosh szo, 2016-01-30 19:25

Mérgemben kidobtam azt az adagot :( Simán olyan volt, mintha nem is lett volna benne kovász, csak egy jó kis nokedli tészta pár buborékkal. De köszönöm a tippet, szerintem este kiteszek egy új adagot és holnap délután próbálok vele sütni, ha kicsit jobban életre kel :)

Fahéj
Fahéj / Fahéj v, 2016-01-31 10:30

Még csak annyit, hogy ha kovászt teszel a tésztába és biztos akarsz lenni a dolgodban, vagy nincs idő kísérletezgetni, nyugodtan lehet bele valamennyi felfuttatott élesztőt is tenni, akkor 100%, hogy jó kenyér lesz belőle. Én tudom, hogy a csupán kovászos kenyérnek pont nem ez a lényege, de az a helyzet, hogy az élesztős + kovászos tészta ezerszer jobb minőségű kenyeret ad, mint a csupán élesztős. Valami enzimek meg ilyesmik miatt, -dunsztom sincs, a szakemberek biztos meg tudják magyarázni, - de tapasztalatból tudom, hogy kenyér ízű lesz a kenyér ezzel a módszerrel is, és nem valami sós kalács szerű vagy hasonló. Télen a sima kovászos kenyértészta sokszor csak szenved, mert nincs a lakásban elég meleg neki. Nyáron, amikor bizony 27-30 fok is van a konyhában, nagyobb sikerrel járunk kovászos kenyér ügyben. Bevallom, én hűvösebb időkben mindig teszek a tésztába némi élesztőt (0,5-1 dkg-ot fél kg liszthez és 20-25 dkg kovászhoz), így mindig jó kenyerem lesz.
Ne veszítsd el a kedved! :)

maya53
maya53 p, 2015-10-09 00:01

Kedves Fahéj félkg liszthez mennyii érett kovász használjak? köszönöm
üdv marian

Fahéj
Fahéj / Fahéj p, 2015-10-09 14:27

Szia!
Úgy 20-25 dkg-ot. Viszont van egy másik megoldás, ami nekem talán a legjobban bevált. Kiveszek a kovászból 3,5 dkg-ot, elkeverem ugyanannyi vízzel és liszttel, így nagyjából 10 dkg-nyi mennyiség lesz. Ezt lefedve meleg helyen hagyom egy napig. Aztán hozzákeverek 10 dkg vizet és 10 dkg lisztet, ezt megint hagyom egy napig éledezni. Ehhez a kovászhoz keverek 50 dkg lisztet, 2,5-3 dl vizet, egy púpozott teáskanál sót, és ebből dagasztok kenyértésztát. A kenyérreceptjeimnél is ott van, hogy mennyi kovászt használok egyes esetekben.
Üdv: Fahéj

maya53
maya53 p, 2015-10-16 11:06

Köszönöm de nekem az a 3 ek liszt 3 ek víz nem is ált össze nem tudtam elkeverni így tettem hozzá még 2 ek vízet de így is olyan mint a nokedli.

Fahéj
Fahéj / Fahéj p, 2015-10-16 15:04

Legjobb, ha az ember dekára méri a vizet is. Ahány dkg liszt, annyi dkg víz. És tényleg olyan, mint egy hígabb nokedlitészta. Mármint a kovász. Az úgy teljesen jó. :)

maya53
maya53 szo, 2015-10-17 14:44

Kedves Fahéj ami a képen van kovász az hány napos? Köszönöm!

Fahéj
Fahéj / Fahéj v, 2015-10-18 09:28

Hogy őszinte legyek, ezt pontosan nem tudom, mert nagyon régen készítettem. Ahogy ránézek, szerintem kb. egy hetes. És ha öregebb, akkor már minden esetben produkál ilyen buborékokat, ha jól megetetjük.

maya53
maya53 v, 2015-10-18 17:09

Köszönöm a válaszokat nagyon kedves vagy! Remélem nekem is sikerülni fog a kovász. Ma napos, reggel etettem 10 dk liszt 1 dl víz, de olyan semmilyen lötty és nincs benne buborék.

Fahéj
Fahéj / Fahéj v, 2015-10-18 21:29

Meleg helyen kell lennie. Nekem ilyenkor langyos a radiátorom, én arra teszek egy edényalátétet és arra a kovászt, ha használni akarom. Az állaga meg olyasmi legyen, mint egy lágyabb galuskatészta. Ha nem akar menni semmire, próbálj beletenni egy kis rozslisztet. Ha túl sok a kovász, és hozzá képest kevéssel etetjük meg, annak se örül. Ha nagyon megszaporodott, és sajnáljuk kidobni a felesleget, el lehet használni egy jó részét más, élesztős tésztákhoz. Sőt, akár gyúrt tésztához vagy nokedlihez is jó. Ilyeneknél ha egy kis kovászt is teszünk a liszthez, nem okoz semmi gondot.
Üdvözlettel: Fahéj

maya53
maya53 v, 2015-10-18 22:47

Köszönöm válaszodat, ma 3. nap reggel etettem ahogy írtad, este néztem, olyan mint egy híg büdös moslék. Megy a kukába ebből semmi nem lesz. Nem hiszem h ilyennek kéne lenni.
üdv Marian.

Fahéj
Fahéj / Fahéj h, 2015-10-19 12:12

Sajnálom. :( A szagáról csak annyit,hogy először amolyan erjedt szaga van, aztán kimondottan savanykás lesz. Lehet, hogy érdemesebb nyáron próbálkozni először, mert sokkal könnyebb vele dolgozni, ha van a konyhában 25-30 fok. Azért ne keseredj el. Egyébként lehet, hogy nem is rossz a kovászod, csak még most kezd erjedni. Biztos találsz a neten olyan fotót, amin 3 napos kovász van. Elképzelhető, hogy az se szebb.
Azért ne keseredj el!
Üdv: Fahéj

Meli717
Elaichi / Meli717 cs, 2015-09-24 11:13

Kedves Fahéj! Átnéztem jó pár vadkovász készítési receptet a NS-n, de a te leírásod volt számomra a legjobb, mert megfelelően részletes és jól érthető, hogy mi a teendő. Már jó pár napja kínlódtam a két kovászkámmal, mire megtaláltam a te verziódat. A kommentekbeli tanácsaidat is követve tegnap kiöntöttem jó részét mindkettőnek, a maradékot pedig jól megetettem. Az egyik kovászkám fele tk. és fele fehérliszt, ez ma reggelre szépen el is indult fölfelé (nagy örömömre :) ), de a másik kovászkám, ez teljesen fehérlisztes, semmire sem akarja venni magát...azért megetettem ezt is, hátha... Azt szeretném kérdezni, hogy kb. mennyi idős kovásszal lehet már igazán szép kenyeret sütni? Szeretnék szép, rendesen kelt kenyeret készíteni, ha lehet, nem olyan sürgős, inkább kivárom, hogy megerősödjön a kovászkám. A többletből meg addig csinálok nokedlit, miegymást...csak jó volna tudni, hogy kb. meddig várjak, amíg azért nagyjából már jó eredmény születhet kenyérfronton is. Köszönöm a válaszod előre is! :) üdv, Meli

Fahéj
Fahéj / Fahéj cs, 2015-09-24 19:46

Kedves Meli!
Azt mondják, már 5 napos-1 hetes kovásszal is lehet sütni. Nekem az a tapasztalatom, hogy minél öregebb a kovász, annál erősebb. Én várnék két hetet az első sütéssel. A fehérlisztes kovászba próbálj meg kenyérlisztet tenni, hátha attól beindul. Én mostanság váltogatva etetem a kovászomat, hol tk liszttel, hol simával, hol kenyérlisztttel, de etettem már rozsos liszttel is. Azt nagyon szereti. Annyit még hadd mondjak, hogy ez a fajta kenyérsütés sok tapasztalatot igényel. Nekem is az első kenyerem olyan lett, mint a kő, a második már élvezhetőbb volt, aztán szép lassan tökéletesedett az állaga. Az biztos, hogy a legjobb nyáron kezdeni, mikor hőség van, vagy fűtött konyhában, akkor kel rendesen, nemcsak kínlódik a tészta. Hideg konyhában nem érdemes nekifogni. Ha túl sokáig kell keleszteni, igen savanyú lesz a kenyér. Attól az embernek elmegy a kedve. Nekem nagyon jó tapasztalatom van a jénaiban sütéssel. A jénai tetejét belülről bevizezem, és letakarva sütöm a kenyeret kb. fél óráig, aztán leveszem a tetőt, és úgy folytatom a sütést, de a sütőbe is teszek kis edényben vizet, hogy gőz legyen. Azt nagyon szereti ez a kenyér.
Sok sikert, és ne menjen el a kedved, ha az első kenyered nem lesz a legtökéletesebb.
Üdvözlettel: Fahéj

Meli717
Elaichi / Meli717 cs, 2015-10-01 15:23

Kedves Fahéj!
Köszönöm a tanácsokat, igyekeztem megfogadni és képzeld egész szép lett a tegnap kisütött első vadkovászos kenyerem! :) Kicsit tömörebb lett ugyan, mint szerettem volna, de elég jó puha, szóval nem rossz így elsőre. Azért próbálok még fejleszteni rajta, mert lehetne könnyedebb, lukacsosabb a tészta és az ízével sem vagyok maradéktalanul elégedett. Te is írtad, hogy a kovásztól savanykásabb ízű lesz a tészta, de nekem egyáltalán nem lett az, pedig szerettem volna kicsit savanykásabbra. Azt gyanítom, hogy talán nem megfelelő a lisztem minősége, de sajnos fogalmam sincs melyik itt (Ausztriában) a kenyérliszt... :( Illetve 50 perc sütés után sem sült át az alja, úgyhogy vissza kellett tennem és simán a rácson is sütöttem még vagy fél órát, akkor jó lett. Lehet, hogy az edényt a sütővel együtt kellett volna felforrósítanom? Azt hiszem a következő sütésnél lesz mit kipróbálnom, variálnom. :)

Fahéj
Fahéj / Fahéj cs, 2015-10-01 18:06

Ezek végül is jó hírek! Nem tudom, milyen sütőd van, de gyanítom, nem volt elég forró. Nekem villanytűzhelyem van, és a lehető legforróbbra kapcsolom, úgy sütöm a kenyeret. Én forró sütőbe, hideg jénaiba teszem a tésztát, a jénai tetejét belülről bevizezem. Tettem már forró jénaiba is, azt is csinálják sokan, de az nekem túl rizikós, már megégettem a kezem így egy párszor, szóval nem alkalmazom sűrűn ezt az eljárást. Viszont azt is szoktam csinálni, hogy hideg sütőbe teszem jénaiban a tésztát, mert amíg melegszik a sütő, addig is kel a tészta. Még nem tudtam eldönteni, melyik a legjobb megoldás. Plusz nagyon függ a kelesztési hőmérséklettől és természetesen a liszt minőségétől a kenyér íze és állaga. További jó kísérletezgetést!
Üdv: Fahéj

ragneska
ragneska cs, 2015-02-12 19:35

Kedves Fahéj! Nekem élesztő intoleranciám van, lényegében nem ehetek semmilyen élesztős terméket. Ezzel a kovásszal süthetek ez esetben? Remélem nem buta kérdés, csak nem igazán értem, hogy ebben vajon lesznek-e élesztő gombák vagy nem. Candida betegek pl ezt fogyaszthatják? Előre is köszönöm a választ :)

Fahéj
Fahéj / Fahéj cs, 2015-02-12 20:38

Szia!
Sajnos én nem "tudományosan" készítem a kovászom, csak úgy mások leírásai alapján kezdtem bele, de teljesen autodidakta módon. Egyébként én is azért fogtam hozzá anno, hogy ne együnk már minden kelt tésztával annyi élesztőgombát. Amennyire én tudom, azért az élesztőmentes kovászban is van valamennyi élesztőgomba, de azt nem a bolti élesztőből szerzi be, hanem a konyhánk levegőjéből, illetve a búza héján megtelepedett vad élesztőgombából. Az ilyen kovászban jócskán tenyésznek még tejsavbacik is (én azt hiszem, ezek vannak többen), amitől olyan jó savanykás az illata. Most elolvastam néhány cikket erről a témáról a neten, de azokban is ezt írják. Pontosabban: élesztőgombát, tejsav- és ecetsav-baktériumokat emlegetnek az élesztőmentes kovásszal kapcsolatban.
Hogy a bolti élesztő, a búzahéj és a levegő élesztőgombái azonosak-e, azt nem tudom megmondani.
Üdv: Fahéj

ragneska
ragneska cs, 2015-02-12 21:29

Köszönöm a gyors választ, kipróbálom mindenképp a kovászodat, aztán meglátjuk hogy viselkedik a hasam. :))

tuncsuli
tuncsuli h, 2015-01-12 18:22

Kedves Fahéj! Attól függ mekkora a kenyér, ha 1kg lisztből sütöm másfél órát is kelesztem, de ez a hőmérséklettől is függ, élesztőt nem teszek bele, jénaiban sütöm, aminek van teteje is, és isteni a kenyér!!!
Linda

Fahéj
Fahéj / Fahéj k, 2015-01-13 19:18

Jaj de jó! :) Nagyon örülök. Tényleg isteni az a kenyér, ami élesztőmentes kovásszal készül, én is nagyon szeretem. De sajnos, én csak nyáron próbálkozom vele, mert nem elég meleg a konyhám a kelesztéséhez.
Üdv: Fahéj

tuncsuli
tuncsuli h, 2015-01-12 15:36

Sziasztok!
Nekem 8 hónapos ez a kovászom, már csak úgy csinálom, hogy kiveszem a hűtőből:10dkg liszt+ 1dl víz, jól elkeverem 5-6óra múlva használom, mikor visszateszem a maradékot a hűtőbe szintén liszt+ víz!!! Nagyon köszi az alap receptet!!!

Fahéj
Fahéj / Fahéj h, 2015-01-12 17:56

Igazán nincs mit! Örülök, hogy sikerrel használod. Mennyi ideig keleszted az ezzel dagasztott kenyeret? Élesztőt egyáltalán nem teszel a kenyérhez?
Üdv: Fahéj

Cabler
Cabler szo, 2015-01-03 00:14

Kedves Fahéj! Belefogtam. Sima lisztem volt csak itthon, no és klóros vizem. Élni élt, de az ötödik napon nem akart duplázódni. Tettem bele zabkorpát és a hetedik napra duplázódott. Ma kelesztem a Nosaltys durumis recept alapján sima liszttel és zabkorpával némi szőlőmag liszttel. Most kel délelőtt óta a radiátoron egy panettoneformában igen lassan, de emelkedik. Kivárom és szerintem meg fogja állni a helyét, ha sikerül, beírom a receptekbe. Egy rész az újra etetett és megemelkedett kovászból a krumplis lángosba fordult. Reggel kisütjük. Híradással leszek.

Fahéj
Fahéj / Fahéj szo, 2015-01-03 16:35

Szurkolok, hogy jól sikerüljön! És mindenképpen várom a híradást.
Üdv: Fahéj

Cabler
Cabler h, 2015-01-05 00:11

A kenyerem kb. másfélszeresére kelt persze nem hat óra, hanem tizenkettő alatt. Szépen megsült, ehető volt. Belseje apró lukacsos, még nem nagy lyukú, levegős, node ez majd idővel megjön. A krumplis lángos is finom lett. Remélem, bírom majd az etetést, mert igen elfoglalt vagyok és néha emiatt felejtős. Ha új adatokkal, tapasztalatokkal szolgálhatok, majd küldöm. Köszönöm az átlátható egyszerű kovászkészítési eljárást. Ennél bonyolultabbra nincs időm, maximum nyáron. Boldog újévet!

Fahéj
Fahéj / Fahéj h, 2015-01-05 18:35

Köszi a beszámolót! Ez a kenyér sose lesz olyan levegős, olyan könnyű, mint az élesztős kenyerek, de van, aki épp emiatt szereti. Nagyon hőmérsékletfüggő a kelése, így én nyáron kívül bele se fogok. A többi évszakra van egy kovászom, amit úgy indítottam, hogy fél kg liszthez adtam 1 dkg élesztőt, 1 teáskanál cukrot, meg langyos vizet, hogy lágy tésztám legyen. Hagytam egy napot, aztán használtam kenyérhez 1 részt ebből, 2 résznyi liszttel, sóval, vízzel meg persze pici élesztővel. (pl.fél kg liszt, 25 dkg kovász, 1 púpos evőkanál só, 1 dkg élesztő, 3 dl víz). A maradékot hűtőben tárolom, és ezt etetem, ha eszembe jut, persze már csak liszttel meg vízzel. Kenyérhez mindig ebből veszek ki, és a leírt módon készítem. Ebből az adagból 2 db fél kg-os kenyerem lesz. Szuperfinom kenyerek lesznek így, és nem kell túl sokat várni a kelesztésre sem. Kelesztem úgy 3/4 órát, majd formázom, akkor is kelesztem fél-3/4 órát, aztán fél óra alatt megsül 230 fokos gőzös sütőben. Ha nem akarsz sokat vesződni, ezt érdemes kipróbálni.
Üdvözlettel: Fahéj

Emy88
Emy88 sze, 2014-10-01 18:58

Ma 5 napos a kovászom reggel megetettem de mostanra nem buborékos és lé van a tetején.Ez normális vagy etesem meg és várjam mi lesz vele holnap?Vagy tegyem a hűtőbe?Nem romolhatott meg?
Előre is köszi:Emy

Fahéj
Fahéj / Fahéj sze, 2014-10-01 21:24

Kedves Emy!
Ha lé van a kovász tetején, akkor etetésre van szüksége. Minél több a kovász (és ugye az az etetésektől alaposan megsokasodik), annál több lisztet kell hozzátenni. A lé a tetején nem baj, van aki belekeveri, van aki leönti róla, teljesen mindegy. Ha már túl sok a kovászod, akkor sajnos ki kell önteni a felét, és úgy etetni. Sokan így készítik, hogy mindennap kiöntenek belőle, és a megmaradt keveset etetik. Ha megeteted, és hűtőbe teszed, akkor lassabban buborékosodik meg. De ha használni akarod, akkor csak hagyd a konyhában. A te kovászodnak alapos etetésre van szüksége, ne csak 2 evőkanál lisztet tegyél hozzá, hanem inkább 4-et, vagy ha csak két kanállal teszel hozzá, akkor előbb önts ki a kovászból. Ha majd elkezdesz sütni belőle, akkor nem kell kiöntögetni, mert a kenyértésztához úgyis mindig elfogy egy jó adaggal.
Üdv: Fahéj

Emy88
Emy88 cs, 2014-10-02 05:51

Most reggelre jó is lett buborékos.viszont amit kivettem belőle és megetettem hogy majd sütök belőle kenyeret az reggelre nem buborékosodott fel,szerintem az nem lett jó,így inkább most ebből veszek ki és az etetem meg így délután tudok belőle sütni.Milyennek kell kinéznie annak amit kiveszek és majd a kenyérbe keverek?buborékos és kelt?
előre is köszi:Emy .-)

Fahéj
Fahéj / Fahéj cs, 2014-10-02 06:36

Igen, az a jó, ha buborékos és kelt. A kovász csak szenved, ha nincs elég meleg neki, lehet, kissé hűvös helyen tárolod. Nekem a leghatékonyabb nyáron, mikor van legalább 25 fok a konyhámban.
Szurkolok, hogy sikerüljön a kenyered! Fahéj

Emy88
Emy88 h, 2014-09-29 06:00

Kedves Fahéj!
Életem első kovászát csinálom,most van a 3. nap amikor meg kell etetnem .nekem az lenne a kérdésem hogy most néztem bele a kovászba ,a buborékok megvannak de olyan mintha penészedni kezdett volna,így nem tudom hogy megmerjem-e etetni vagy mit csináljak vele.Előre is köszi a válszt
Üdv:Emy