Kiderült, hogy eddig mindenki rosszul főzte a rizst, amiből nagy baj is lehet

A rizs főzése sokaknak egy igazi mumus: mindenki főzi, de a legtöbben rosszul. Ráadásul ha nem figyelünk oda, még veszélyes is lehet az egészségünkre.  

A belfasti egyetem kutatásában legutóbb azt vizsgálták, hogy hogyan készítsük el úgy a rizsköretünket, hogy az a legbiztonságosabb módja legyen a rizs felhasználásának.

Merthogy a rosszul megfőzött rizstől nagy mennyiségben még akár arzénmérgezést is kaphatunk.

Tehát most felejtsük el a rizzsel való gasztronómiai kalandozásokat, itt a lét a tét, hogy elkerüljük az olyan kellemetlen egészségügyi problémákat, mint a szívbetegség, a cukorbetegség és a rák.

  • Hogyan lehet egy ilyen ártatlan élelmiszer, mint a rizs potenciálisan veszélyes a szervezetünkre?

Eddig biztosan meg sem fordult a fejedben, de a rizsben számtalan nem kívánatos kemikália lehet, elsősorban a talaj termőföldjéből felszívódó szennyeződésektől. Közülük az egyik különösen veszélyes anyag például az arzén.

  • „Ne idegesítsetek már ti is, akkor hogy a fenébe készítsek rizsköretet?”

Az egyetem három különböző kísérlettel tesztelte a rizs elkészítését, vizsgálva azt, hogy melyik főzési folyamat során marad a legkevesebb káros anyag a fogyasztani kívánt rizsünkben.

Eszerint pedig így kell rizst főzni a legbiztonságosabban:

 

1. Áztassuk a rizst egy éjszakán át.
2. Alaposan mossuk át és öblítsük le, egészen addig, amíg a víz nem lesz zavaros tőle.
3. Szűrjük le.
4. Ezután mehet a fazékba: ötszörös mennyiségű vizet öntsünk rá.
5. Forraljuk fel, majd tegyük félre.
6. Pároljuk 15 percig.
7. A maradék vizet öntsük le róla, ezután pedig nyugodtan fogyaszthatjuk is annak tudatában, hogy nem mérgeztük magunkat semmilyen káros anyaggal.

  • Nagyon megijedni azonban egyelőre nem kell: Európában közel sem akkora az egy főre jutó rizsfogyasztás, hogy nagy dózisban kapjuk az arzént, napi 10 dekányi nyers rizzsel a szerveztünkbe juttatott arzén még szerencsére az egészségügyi határérték alatt van.
  • Azt, hogy ezt a folyamatot ki mennyire tudja, vagy szeretné beépíteni a mindennapi rizskészítési rituáléjába (esetleg tényleg olyan nagy mennyiségben fogyaszt rizst, hogy érdemes a fentieket átgondolnia), döntse el maga, de tény, hogy például a jóval alaposabb rákészülés időigényesebb, és nem biztos, hogy belefér egy gyors vacsora elkészítése esetén. Ha viszont fontos az egészséged, és odafigyelsz a főzéshez használt alapanyagaidra, érdemes megfontolni a kutatás eredményét.

Ez is érdekelhet!

(via Metro)

Szólj hozzá!

Hozzászólások (8)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Henrik Breitigam
Henrik Breitigam v, 2017-02-19 04:15

Van! Imádkozz az Uhoz és talán kapsz Jézustól 2 darab bió halat. Ennél jobbat nem tudok.

Szabó_Partricia_Éva
Szabó_Partricia_Éva h, 2017-02-13 20:06

A főiskolán elég sok élelmiszert vizsgáltunk be tavaly, és elkotyogok két nem publikus dolgot.
Ha már arzén. A vizsgált mintában az egri borok arzén tartalma mind jelentős volt, de úgy 60%-uk az egészségügyi határérték fölött volt. Jelentettük, de sajnos felsőbb utasításra nem lett belőle „ügy”.
Számomra a legmegdöbbentőbb az volt, amikor Peponen kapszulák végeredménye kijött. Abban olyan magas volta a DDT koncentrátum, hogy az szerintem inkább káros volt, mint hasznos, mivel ugye ez egyfajta prosztata problémákra kell szedni, és a DDT hírhedten impotenciát okoz. Ebből az ügyből sem lett semmi, szép magyarosan elsikálták.

witch
witch / witch szo, 2017-02-11 17:45

Vajon mitol fogunk meghalni hamarabb? Az arzenes rizstol vagy a szennyezett viztol, levegotol? Rizst nem muszaj enni, de vizet inni meg levegot venni igen.

pinte nelli
pinte nelli szo, 2017-02-11 12:49

Ezzel az erővel fűrészport is ehetünk.Az íze,meg a tápértéke k.b. egyenlő lesz.

csakb
csakb szo, 2017-02-11 12:36

Mind meghalunk! Azonnal! ;]

Ha a lebutított, szenzációhajhász bulvárcikk magyar nyelvű kivonata után elolvassuk a BBC Two műsorához (ahonnan a hírverés indult) kapcsolódó cikket is, azért árnyaltabb lesz a kép.

http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/2F1MDzyW55pg97Tdpp7gqLN/should-...

Egy tipikus európai ember közel sem eszik annyi rizst, hogy az komoly kockázatot jelentsen. _Napi_ 10 dkg-nyi mennyiséggel (ez a nyers rizsre vonatkozik) bevitt arzén még simán az egészségügyi határérték alatt van. Persze ha más forrásból nem jut be még a szervezetbe jelentős mennyiség.

Az viszont tény, hogy a termesztési sajátosságai miatt a rizs 10-20-szor több arzént tartalmaz, mint a többi gabonaféle. A hántolt kevesebbet, a barna többet, de persze attól is erősen függ, hogy a termőterületen a talaj és a víz mennyi arzént tartalmaz.