Epés megjegyzések

Sok családban előfordul, hogy valakinek túlérzékeny a gyomra, vagy éppen az epéje. Nagyon nehéz rájuk főzni, a mindennapokban az étrendjüket összeállítani, mi most ebben szeretnénk segíteni.

A beteg állapotától függően az epebetegségekhez több étrend-típus is kapcsolható, ide sorolható az epekő kialakulását megelőző, az epegörcsöt követő étrend, az epekővel (tünettel vagy anélkül) élők étrendje és az epekő/epehólyag műtét utáni étrend.
 

Az epekővel élő betegek étrendjének általános alapelvei

  • ​legyen zsírszegény, kerüljük a magas zsír- és koleszterintartalmú ételeket.
  • legyen egyszerű szénhidrátokban (pl. cukor) szegény, élelmi rostban gazdag – fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt (amelyek nem okoznak panaszt).

Fontos a napi kiegyensúlyozott energiabevitel. Túlsúly esetén cél a testsúly normalizálása. Étkezzünk gyakran (napi 4-6 alkalommal), keveset, koplalni és egyszerre túl sokat enni nem szabad. A tünetes epebetegekre jellemző az egyéni tolerancia, azaz egyes nyersanyagok, ételek beazonosítható panaszt okoznak. Ezek közé az ételek közé tartozhat pl. a tojás, a tej, az egyes zöldségek héja (paradicsom, paprika), az egyes aromás nyersanyagok, a fűszerek (pl. vöröshagyma, zeller). A tünetek megjelenésekor próbáljuk beazonosítani a panaszt okozó alapanyagokat, és azokat a későbbiekben kerüljük el!

Mit ehetünk, és mit nem

sütőipari termékek közül válasszuk a rostban gazdagabb teljes kiőrlésű termékeket, kerüljük a magas cukor-, zsírtartalmúakat (pl. kakaós csiga, tepertős pogácsa stb). A friss meleg kelttészták panaszt okozhatnak. A fehérjefogyasztás kedvező hatású az epebetegekre, így az étrend fontos részét képezik a tejtermékek és a húsfélék. A tej önmagában fogyasztva panaszt okozhat, míg ételekben alapanyagként ritkábban. A savanyított tejtermékeket (kefír, joghurt) általában toleráljuk. Válasszuk az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, a húsok közül a zsírszegény fajtákat vásároljunk: csirkemellet, sovány sertés, marhahúst, halat.

Mivel az epebetegséghez zsíremésztési zavar kapcsolódik, az ételkészítés során részesítsük előnyben a kevés zsiradékkal vagy anélkül készült ételeket.


A tojássárgája gyakori fogyasztása magas koleszterintartalma miatt nem javasolt, a tojásételek közül válasszuk a zsiradék nélkül elkészíthetőeket (pl. lágy-, kemény tojás). Az egyéni tűrőképesség figyelembevételével fogyasszuk a zöldségeket, a gyümölcsöket. Előfordulhat, hogy egy-egy élelmiszert nyersen nem, de főzve, párolva, sütve el tudunk fogyasztani. A zöldségek, gyümölcsök magas rost tartalmuk miatt fontos részei a diétának, zsírszegényen (gőzben főzve, párolva, sütőzacskóban sütve) elkészítve mindennapi szereplői kell hogy legyenek az étrendnek.

Következő alkalommal a tejérzékenységről írunk majd!

Szólj hozzá!

Hozzászólások (1)

vorsi0128
vorsi0128sze, 2012-02-08 11:56

Kedves Epekövesek! Olvasátok el Dr. Légrádi Péter könyvét a tojásról. Bárhogy elkészítve nagyon jól összehúzza az epehólyagot és egy epekövesnél isteni görcsöket öközhat. Viszont a koleszterines dolga már régen megdölt. Am. nagyon egészséges reggel fogyasztva. Kivéve az epéseknek. Igyatok sok folyadékot.