Gyümölcscukor-tények

Egyszer egy ismerősöm akupunktúrás kezelés segítségével kívánt fogyni. A terapeutája a kezelés idejére megtiltotta a gyümölcsök fogyasztását. Szerintetek volt ennek értelme?

Szerintem a gyümölcsök elhagyásának a testsúlycsökkentés idején nincs értelme. Sőt. Kifejezetten butaságnak tartom - különösen ha épp szezonjuk van és tobzódunk a színes, illatos, ízletes termések kavalkádjában.

De lássuk, mire szoktak hivatkozni az„ellenzők”?Természetesen a gyümölcsök magas cukortartalmára.

Ezzel kapcsolatban annyi igaz, hogy a gyümölcsöknek van cukor tartalmuk - jellemzően fruktóz, azaz gyümölcscukor. Igaz az is, hogy ez lehet akár 10 g/10 dkg is és az is, hogy ez a cukor (szénhidrát) gyorsan felszívódik, mivel a gyümölcsben gyakorlatilag oldott állapotban van jelen.De remélem nem gondolja senki komolyan, hogy ha elhagyja a gyümölcsöket az étrendjéből (és máson nem változtat), akkor majd fogyni fog.

Mit gondolok én a gyümölcsökről?

1. Kiváló vitamin- és ásványi anyag források. Persze lehet azon is elmélkedni, hogy jajj, mennyi vitamin is van manapság a gyümölcsökben - csak szerintem nem érdemes. Én biztosan nem cserélném le az ízletes gyümölcsöket (és persze zöldségeket) színes kapszulákra.

2. Élelmi rost források - az élelmi rostok kedvezően hatnak emésztőrendszerünk működésére, táplálják a beleinkben élő, számunkra hasznos baktériumokat. Segítik a bélmozgást, magas víztartalmuknál fogva lazítják a székletet.

3. Alacsony energiatartalmúak - bár való igaz, hogy fő tápanyaguk a szénhidrát, magas víztartalmuk miatt az energiasűrűségük alacsony. Ha szénhidrát-anyagcsere zavarral élünk - azaz pl. cukorbetegek vagyunk vagy inzulinrezisztenciánk van, akkor sem kell elhagynunk a gyümölcsöket az étrendünkből - csak arra figyeljünk, hogy mindig fogyasszunk velük együtt olyan élelmiszert, ami a csökkenti a glikémiás indexet - pl. sajtot, felvágottat, magas rosttartalmú kenyérfélét, kekszet.

4. Rendkívül sokoldalúan elkészíthetők: levesnek, mártásnak, italnak, sütinek - de talán a legjobbak nyersen fogyasztva. Mehetnek a reggeli turmixba vagy müzlibe, tízóraira, uzsonnára marokszám, ebédre, vacsorára salátába vagy desszertnek. Ne sajnáljuk őket magunktól!

5. Színesek és finomak - változatossá teszik az étrendünket, fokozzák az étvágyat, díszítik a tálat, az asztalt.

+1. Nem utolsó sorban pedig azt gondolom, hogy a természet fantasztikus ajándékai, becsüljük meg őket és ha itt a szezon, térjünk be mindennap a zöldségeshez vagy a piacra!

Hozzászólások

Boribon

Persze, hogy igaza volt!! Nem sokat irtam magamrol, de en az USA-ban vagyok PhD-s, temank a cukorbetegseg. 1-es tipusu, de egyre tobb osszefuggest talalnak az 1-es (oroklodo, gyermekkori) es a 2-es tipusu (rossz eletmod altal okozott) cukorbetegseg kozott. Itt, az USA-ban mindket tipus, de fokent a 2-es tipusu mar szinte jarvanynak tekintheto, olyan mereteket olt. Reszben az eltejedt "magas frukoztartalmu kukoricaszirup' (ez fokent uditoitalokban talahato) a sokak altal elfogadott magyarazat, es nem minden ok nelkul. A glukozzal ellentetben a frukotznak nincs inzulinja, ami eljuttatna minden sejthez, hogy energiakent felhasznalhassak, igy egyedul a maj dolgozza fel. Ott ekoszor glukogenne valik (ez glukoz raktar), utana pedig rogton zsirra. Nemreg fedeztek fel, hogy 2-es tipusu cukorbetegeknel valami oknal fogva eleve magas a ver frukozkoncentracioja. Ez semmikepp nem szabad meg tobb frukozzal toppingolni!! Egyik cukorbeteg ismerosomnek Irorszagban (ott jartam egyetemre) az orvos tilotta meg gyumolcsok fogyasztasat! Summa summarum: ha valaki esztetikai okok miatt fogyni akar, csokkentse a gyumolcsofgyasztast, ill. korlatozza alacsony cukortartalmuakra, pl. bogyok. Ha valakinek magas a kolaszterinje (cukorbetegsegre utal!), ill. inzulin inszenzitiv, csokkentse a teljesen minumumra! A gyumolcsok rendkivul hasznosak lennenek, de szerintem nem a modern ember irodaban ucsorgos eletmodjahoz valok, hanem az egesz nap talpon levo gyujtogeto osemberehez. Nekunk csak par szem bogyo marad..:-(

Csilla2111

Nekem anorexia nervosa korkeppel sikerult 32 kilora lefogynom ugy, hogy napi 1 kilo gyumolcsot mindig elfogyasztottam. Azt hiszem, ez eleg szilard bizonyitek.

Címlapról ajánljuk

További cikkek