Gyümölcscukor-tények

Egyszer egy ismerősöm akupunktúrás kezelés segítségével kívánt fogyni. A terapeutája a kezelés idejére megtiltotta a gyümölcsök fogyasztását. Szerintetek volt ennek értelme?

Szerintem a gyümölcsök elhagyásának a testsúlycsökkentés idején nincs értelme. Sőt. Kifejezetten butaságnak tartom - különösen ha épp szezonjuk van és tobzódunk a színes, illatos, ízletes termések kavalkádjában.

De lássuk, mire szoktak hivatkozni az„ellenzők”?Természetesen a gyümölcsök magas cukortartalmára.

Ezzel kapcsolatban annyi igaz, hogy a gyümölcsöknek van cukor tartalmuk - jellemzően fruktóz, azaz gyümölcscukor. Igaz az is, hogy ez lehet akár 10 g/10 dkg is és az is, hogy ez a cukor (szénhidrát) gyorsan felszívódik, mivel a gyümölcsben gyakorlatilag oldott állapotban van jelen.De remélem nem gondolja senki komolyan, hogy ha elhagyja a gyümölcsöket az étrendjéből (és máson nem változtat), akkor majd fogyni fog.

Mit gondolok én a gyümölcsökről?

1. Kiváló vitamin- és ásványi anyag források. Persze lehet azon is elmélkedni, hogy jajj, mennyi vitamin is van manapság a gyümölcsökben - csak szerintem nem érdemes. Én biztosan nem cserélném le az ízletes gyümölcsöket (és persze zöldségeket) színes kapszulákra.

2. Élelmi rost források - az élelmi rostok kedvezően hatnak emésztőrendszerünk működésére, táplálják a beleinkben élő, számunkra hasznos baktériumokat. Segítik a bélmozgást, magas víztartalmuknál fogva lazítják a székletet.

3. Alacsony energiatartalmúak - bár való igaz, hogy fő tápanyaguk a szénhidrát, magas víztartalmuk miatt az energiasűrűségük alacsony. Ha szénhidrát-anyagcsere zavarral élünk - azaz pl. cukorbetegek vagyunk vagy inzulinrezisztenciánk van, akkor sem kell elhagynunk a gyümölcsöket az étrendünkből - csak arra figyeljünk, hogy mindig fogyasszunk velük együtt olyan élelmiszert, ami a csökkenti a glikémiás indexet - pl. sajtot, felvágottat, magas rosttartalmú kenyérfélét, kekszet.

4. Rendkívül sokoldalúan elkészíthetők: levesnek, mártásnak, italnak, sütinek - de talán a legjobbak nyersen fogyasztva. Mehetnek a reggeli turmixba vagy müzlibe, tízóraira, uzsonnára marokszám, ebédre, vacsorára salátába vagy desszertnek. Ne sajnáljuk őket magunktól!

5. Színesek és finomak - változatossá teszik az étrendünket, fokozzák az étvágyat, díszítik a tálat, az asztalt.

+1. Nem utolsó sorban pedig azt gondolom, hogy a természet fantasztikus ajándékai, becsüljük meg őket és ha itt a szezon, térjünk be mindennap a zöldségeshez vagy a piacra!

Hozzászólások (2)

Boribon

Persze, hogy igaza volt!! Nem sokat irtam magamrol, de en az USA-ban vagyok PhD-s, temank a cukorbetegseg. 1-es tipusu, de egyre tobb osszefuggest talalnak az 1-es (oroklodo, gyermekkori) es a 2-es tipusu (rossz eletmod altal okozott) cukorbetegseg kozott. Itt, az USA-ban mindket tipus, de fokent a 2-es tipusu mar szinte jarvanynak tekintheto, olyan mereteket olt. Reszben az eltejedt "magas frukoztartalmu kukoricaszirup' (ez fokent uditoitalokban talahato) a sokak altal elfogadott magyarazat, es nem minden ok nelkul. A glukozzal ellentetben a frukotznak nincs inzulinja, ami eljuttatna minden sejthez, hogy energiakent felhasznalhassak, igy egyedul a maj dolgozza fel. Ott ekoszor glukogenne valik (ez glukoz raktar), utana pedig rogton zsirra. Nemreg fedeztek fel, hogy 2-es tipusu cukorbetegeknel valami oknal fogva eleve magas a ver frukozkoncentracioja. Ez semmikepp nem szabad meg tobb frukozzal toppingolni!! Egyik cukorbeteg ismerosomnek Irorszagban (ott jartam egyetemre) az orvos tilotta meg gyumolcsok fogyasztasat! Summa summarum: ha valaki esztetikai okok miatt fogyni akar, csokkentse a gyumolcsofgyasztast, ill. korlatozza alacsony cukortartalmuakra, pl. bogyok. Ha valakinek magas a kolaszterinje (cukorbetegsegre utal!), ill. inzulin inszenzitiv, csokkentse a teljesen minumumra! A gyumolcsok rendkivul hasznosak lennenek, de szerintem nem a modern ember irodaban ucsorgos eletmodjahoz valok, hanem az egesz nap talpon levo gyujtogeto osemberehez. Nekunk csak par szem bogyo marad..:-(

Csilla2111

Nekem anorexia nervosa korkeppel sikerult 32 kilora lefogynom ugy, hogy napi 1 kilo gyumolcsot mindig elfogyasztottam. Azt hiszem, ez eleg szilard bizonyitek.

Címlapról ajánljuk

11 húsleves-variáció, ami anyu és nagyi főztjére emlékeztet

Gőzölgő-aranyló húsleves, melybe annyi sárgarépa, zeller, fehérrépa, karalábé, cérnametélt és főtt hús kerül, amennyi nagyi merőkanalába belefér. Te milyen hússal szereted? Kerül bele nálatok gyömbér? Esetleg citrom? Próbálj ki különféle variációkat, és gubózz be egy tál isteni húslevessel, mert annál jobb nincs is!

Nosalty

„Anélkül, hogy kritizálnám a szakmát, kijelenthetem, hogy a magyar cukrászatban...

Azt tartja, mindegy, hogy otthon sütünk-főzünk, vagy elmegyünk valahová, a lényeg a minőség, abból nem szabad engedni, már csak azért sem, mert a vendég észreveszi, ha becsapják, és akkor nem jön többet, szkeptikussá válik. Még mindig Párizst tartja a gasztronómia központjának, a díjakról pedig azt tartja: jó, ha vannak, de az ő életük a hétköznapokról és a nap mint nap betérő vendégekről szól, ezek alapozzák meg az ünnepi pillanatokat. Mihályi László cukrászmesterrel beszélgettünk.

KormosLili

További cikkek