Termékcímke információk: rengeteg apró betű és szám. Vajon boldogulunk velük?

Országos kutatásban vizsgálták, hogyan boldogulunk az élelmiszercímkék adataival. Nem is olyan rossz a helyzet!

Szinte mindenkit érdekel, hogy mit tartalmaznak a nap mint nap fogyasztott élelmiszerek, a legtöbb embert a vásárlás során az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja egy friss, országos kutatás szerint. A tápanyagbevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányos, sokan nem tudják megfelelően értelmezni az élelmiszerek csomagolásán található tápérték-információkat.

Öt magyar vásárlóból négyen elolvassák az élelmiszerek címkéjét, az ott található információk – összetétel- és tápanyag-adatok – pedig háromnegyedüket befolyásolják abban, hogy melyik terméket vegyék le a polcról. A legtöbben (a válaszadók 77%-a) az üdítőitaloknál nézik meg, hogy mi áll a címkén, kétharmaduk a készételeknél, konzerveknél, illetve az alkoholos italoknál, a megkérdezettek fele a reggelizőpelyheknél, 37%-uk pedig a felvágottaknál, húskészítményeknél.

A felmérés alapján háromféle vásárlói magatartás azonosítható az egészségtudatosság mértéke szerint:

  1. a kevéssé egészségtudatosakat érdeklik ugyan az élelmiszerek összetevői, de jellemzően nem figyelnek oda rá, és nem is befolyásolja őket a vásárlásban, táplálkozásban;
  2. az átlagosan egészségtudatosak odafigyelnek a termékösszetevőkre, és befolyásolja is őket a vásárláskor, de a tápanyagbevitelüket nem figyelik;
  3. a nagyon egészségtudatosak minden szinten odafigyelnek a termékösszetevőkre, a napi tápanyag- és cukorbevitelüket is követik.

A kutatók megállapították, hogy a nők, a nyugdíjasok és a kisgyermekes édesanyák az átlagosnál egészségtudatosabbak, szemben például az alacsony iskolai végzettségűekkel.

A vásárlókat leginkább azért érdeklik a címkén olvasható termékösszetétel-információk, mert fontosnak tartják tudni, mit fogyasztanak. A vásárlás során a legtöbb embert a tartósítószer-, a cukor-, a színezék-, és a szénhidráttartalom befolyásolja, a válaszadók negyede ha teheti, cukormentes terméket választ.

A tápanyagbevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányos, hiszen a válaszadók negyede tudja csak, hogy mit jelent a címkéken olvasható referencia-beviteli érték kifejezés, harmaduk van tisztában azzal, hogy az energiatartalmat jelölő kJ és kcal között mi a különbség, és csupán kétötödük tudja értelmezni a tápérték-tartalomra vonatkozó táblázat információit.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ezeket olvastad már?

forrás: eNet/Coca-cola kutatás

Címlapról ajánljuk

További cikkek