Gluténmentes étrend - kinek való, és hogyan csináljuk?

Egyre többen hagyják el mindennapjaikból a gluténtartalmú ételeket. Lássuk, kinek van erre szüksége, és mire kell figyelni!

Míg pár évvel ezelőtt még maximum csak a "lisztérzékenység" szóval, betegségnévvel találkozhattunk, és jellemzően nem igazán tudtuk, hogy mi fán terem, ma már egyre többet hallunk a különböző médiumokból a gluténról, a gluténmentes étrendről, a gluténérzékenységről ill. a cöliákáról. A lisztérzékenység elnevezés anno ez utóbbi betegségre használta a laikus nyelvezet, bár ebben a formában sem volt pontos, hiszen a betegséggel élőknek nem csak a lisztet kellett elhagyniuk étrendjükből.

A cöliákia

A cöliákia (glutén-szenzitív enteropátia) - egyébként a tejcukor-érzékenységhez hasonlóan - nem allergiás betegség, nem keverendő össze pl. a búzaallergiával. Lényege, hogy a szervezet a gluténkomplex gliadin nevű fehérjéjére kórosan reagál (autoimmun reakció), ennek következtében a vékonybélben a bélbolyhok tönkremennek, így zavart szenved a tápanyagok felszívódása. Ennek a felszívódási zavarnak a következtében a betegnél a látható tünetek mellett alultápláltság, hiánybetegségek jelennek meg.

A cöliákia tünetei lehetnek: hasmenés, puffadás, hasi diszkomfortérzet, fogyás, a koncentrációképesség csökkenése, fáradtság, depresszió, gyerekeknél fejlődésbeli elmaradás. Nem egyszerűsíti a helyzetet, hogy a betegség lehet tünetmentes is vagy nem tipikus tünetekkel (pl. hasmenés helyett krónikus székrekedéssel) is jelentkezhet.

A betegséghez kapcsolódó étrend nagyon szigorú, fontos, hogy csakis szakorvos által felállított diagnózis esetén kezdjünk bele a gluténmentes diétába, ami egész életre szól, és általában nemcsak az étrend változik, hanem az életmód is.

Mit nem szabad?

A cöliákia étrendjében kerülni kell minden glutént tartalmazó alapanyagot és a felhasználásukkal készült kész, félkész terméket. Ezek: búza, rozs, árpa, tönkölybúza, kamut, tritikálé. A zab (pl. zabpehely formájában) gluténmentesnek tekinthető, de sajnos itthon a gyártás során a termék szennyeződhet gluténnal, ezért nem feltétlenül megbízható.

A felsorolt alapanyagok elhagyása elsőre egyszerűnek tűnhet, ám számos élelmiszer-összetevő származtatható gluténtartalmú gabonákból, ezért a betegséggel élők a termékek címkéin minden, a fenti gabonákat tartalmazó összetevőre legyenek figyelemmel (pl. búzacsíra, -olaj, rozsliszt, búzafehérje, búzakeményítő stb.).

Ezeket a gabonaeredetű összetevőket használhatnak konzervekben, húsipari termékekben, leves-, mártásporokban, de akár a gyorsfagyasztott sült burgonya vagy az előre csomagolt reszelt sajt előállításánál is.

Nézd meg alábbi receptválogatásunkat!:

13+1 csodás süti, ha nem fogyasztasz glutént és tejet

Alternatívák

Szerencsére ma már egyre több helyen elérhetőek a gluténtartalmú gabonákat helyettesíthető alternatívák. Gabonafélék közül fogyaszthatóak: rizs, kukorica, köles és ugyan nem gabona, de a hajdina, quinoa, amaránt, illetve az ezekből készült termékek: lisztek, pelyhek is.

A fentiek mellett léteznek speciális, gluténmentes termékek illetve speciális "lisztek" is, pl.: tápióka-, mandula-, nyílgyökér-, tökmag-, mákliszt. Ezek előállításánál (elvileg) a gyártó garantálja, hogy a termék gluténnal nem szennyezett, erre mindig figyeljünk oda a termékek vásárlásánál.

Nem cöliákiás gluténérzékenység

Az utóbbi években került meghatározásra egy új tünetegyüttes, a nem cöliákiás gluténérzékenység, azaz az NCGS (non-celiac gluten sensitivity). Erről a tünetegyüttesről korábbi cikkünkben írtunk részletesen.

Olvasd el kapcsolódó cikkünket!:

Nem cöliákiás gluténérzékenység

Az otthoni környezetben a cöliákiával élők számára el kell különíteni a konyhai eszközöket, pl. a vágókést, a vágódeszkát, a kenyérpirítót, ügyelni kell, hogy az általa fogyasztott ételek egyáltalán ne tartalmazzanak glutént. Ugyanígy az éttermekben is figyelni kell arra, hogy az étel ne szennyeződjön gluténnal, és a ma már szinte minden vendéglátóhelyen hirdetett gluténmentes ételek fogyasztásával is óvatosnak kell lenni, hiszen attól, hogy az adott étel nem tartalmaz gluténtartalmú alapanyagot, az ételkészítési eljárás során szennyeződhetett azzal.

Ezek is érdekelhetnek!:

Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk

Miből főzzek? – Szerény, de egészséges a felhozatal decemberben

Mindannyian szeretnénk egy fokkal tudatosabban táplálkozni, nem? Ennek kulcsa pedig elsősorban az alapanyagokban rejlik, amiket a konyhában használunk. A Nosalty csapatával ebben szeretnénk most mindenkinek segítséget nyújtani azáltal, hogy minden hónapban bemutatjuk az éppen aktuálisan termő/beszerezhető zöldségeket és gyümölcsöket és a belőlük készíthető jobbnál jobb ételeket.

Nosalty

Kiszámoltuk, olcsóbb-e a házi linzer és isler, mint a bolti

Az egyre jobban elszálló árak mellett már nem könnyű fejben tartani, hogy akkor most mi számít olcsónak. Nagyon sok minden, ami régen filléres volt, ma már nem az, és szinte úgy kell vadászni a pénztárcabarát megoldásokat. Az otthoni alkotással sokat lehet spórolni, persze nem minden ötlet jó ötlet. Most (nagyjából) konkrét számokon keresztül válik láthatóvá, hogy mivel éri meg otthon vesződni, mert mi itt, a Nosaltynál bizony kiszámoltuk.

Lakos Benedek

További cikkek