Kávé vagy tea? Nem mindegy, az egyik ugyanis gyengíti a 65 év feletti nők csontozatát

A csontjaid egészsége szempontjából sem mindegy, hogy kávét vagy teát iszol, főleg, ha 65 év feletti nő vagy, állítja az ausztrál Flinders Egyetem tanulmánya. Vajon melyik a jobb választás?

A Nutrients folyóiratban megjelent kutatás során közel 10.000 – 65 év feletti – nőt követtek nyomon, csaknem tíz éven keresztül. Azt vizsgálták, hogyan változik csontsűrűségük attól függően, hogy kávét vagy teát fogyasztanak-e rendszeresen - írja a Rizikometer.

idős, mosolygós hölgy az ablak előtt teázik
10.000 – 65 év feletti – nőt követtek nyomon, csaknem tíz éven keresztül

A kávé és tea, mint sokszor évtizedeken át fogyasztott italok, fontos hatással lehetnek szervezetünkre, így csontjainkra is. A Flinders Egyetem kutatása erre a kérdésre irányult, és a teát hozta ki győztesen.

Tudtad?

Az oszteoporózis (csontritkulás) minden harmadik 50 év feletti nőt érint, és évente több millió csonttöréshez vezet világszerte. Kockázatát a csontsűrűség, azaz a BMD nevezetű mutatóval tudják nyomon követni.

Tea versus kávé - a csontokat tekintve a tea a győztes

  • a teát fogyasztó nők teljes csípőcsontsűrűsége valamivel magasabb volt azokénál, akik nem isznak teát - a különbség nagy népességre vetítve jelentős lehet
  • a kávé mérsékelt fogyasztása (napi 2-3 csésze) nem járt káros hatással,
  • de az 5 csészét meghaladó napi bevitel alacsonyabb csontsűrűséggel társult

Úgy tűnik tehát, hogy a kiugró kávéfogyasztás gyengítheti a csontokat a nőknél, ez a kockázat pedig még nagyobb, ha élete során nagyobb mennyiségű alkoholt is fogyaszt az illető.

idős nő asztalon ülve kávézik
Úgy tűnik, a tea elősegíti, a kávé pedig gátolja a csontképzést

A tea elősegíti, a kávé gátolja a csontképzést

A teában található katechinek, úgy tűnik, elősegítik a csontképződést, és lassítják a csontvesztést, míg a kávé koffeintartalma gátolhatja a kalcium felszívódását és a csontanyagcserét.

Tipp: ellensúlyozd a kávé negatív hatásait tej hozzáadásával!

A szakértők tanácsa

Idősebb nők esetében napi egy csésze tea tehát egy kis lépés lehet az erősebb csontozat felé!

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Kovászos uborkás újkrumplileves

A kovászos uborka nyáron szinte kötelező szereplője a hűtőnek, de nemcsak köretként vagy magában érdemes elővenni. Ebben a házias levesben az újkrumplival, a tejföllel és a friss ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Öblítő helyett ezt a házi keveréket használd, hogy igazán illatosak...

A mosás teljesen hétköznapi tevékenység, amit a legtöbben az adott textil címkéje alapján végeznek. Ha viszont nem vagy elégedett a törülközök milyenségével mosás után, akkor hadd áruljuk el mai Otthon Tippünkben, milyen házi keverék teszi igazán puhává és illatossá őket. Azt eláruljuk, hogy öblítőt nem használunk hozzá.

Top Receptek

Hagyományos töltött paprika

Turós Emil konyhai alapmű szakácskönyvéből származik a recept. Aki kedveli a hagyományos ízeket, ezzel a recepttel biztosan nem lő mellé.  Az elkészítését annyival egészíteném ki, ...