Ecetes hal recept

jegyzet hozzáadása,
törlése, szerkesztése

story

Hát ez az ecetes hal nem tévesztendő össze a ruszlival! Nem, nem! Itt nem nyers a hal, hanem rántott.
Eddig még nem találkoztam olyan emberrel, aki ismerte volna ezt az ételt. Úgy látszik ez amolyan igazi tájjellegű fogás, és ez a táj jelen esetben lehet, hogy csak a családunk konyháját jelenti ;-)
Kis mennyiségben nem érdemes készíteni, de bármely sátras ünnepkor, húsvétkor, vagy karácsonykor érdemes hozzáfogni.
Illetve nálunk bármely alkalommal, ha szépszámú családunk összejön szívesen látjuk az asztalon. Így történt ez most is.
Édesanyám az anyáknapi köszöntőket várva készítette el nekünk. Hiába mondjuk, hogy ne vesződjön miattunk ilyen nehéz dolgokkal, de egy édesanyának semmi sem okoz nehézséget, ha a gyerekeiről van szó.
Ezúton szeretnék neki még egyszer jó egészséget kívánni, és itt köszöntök minden édesanyát eme nevezetes nap alkalmából!

hozzávalók / 10 adag

Ecetes ponty
Szólj hozzá!

elkészítés

1. A felszeletelt, besózott halat bepanírozzuk és bő olajban kisütjük.
  2. Egy nagy jénai tálba a karikára felszeletelt hagymával váltakozva rétegezzük.
  3. Jó ecetes-sós-cukros salátalevet készítünk és a szegfűborssal meg a babérlevéllel együtt felforraljuk.
  4. A halat ezzel a forró lével leöntjük, és lefedve legalább egy napig érleljük.
    A forró ecetes lé átjárja a halat, és ha több napig áll, akkor a benne lévő nagyon vékon szálkák "eltűnnek".
  5. Friss fehérkenyérrel vagy ecetes burgonyasalátával tálaljuk.

statisztika

Hozzászólások (37)

friman melinda
friman melindacs, 2014-02-27 18:29

Alig hittem a szememnek!!! Ecetes hal!!! IMÁDJUK és akinek csak említem nem ismeri. Én a szüleimtől tanultam ennek az ételnek az elkészítését. Zala- és Vas megyéből kerültek Győrbe,tanulni dolgozni. Ott szerették meg. A Baros úton volt egy önkiszolgáló étterem ott lehetett kapni. Sajnos már régen bezárt. Nekünk sem kell külön alkalom az elkészítéséhez!! Csak úgy..... amikor eszünkbe jut, és persze nagy dinom-dánom , kerek évfordulók stb. mert olyankor ez a reggeli és jól helyreteszi a gyomrot. A másnaposságnak nyoma sincs :)
Hogy gyorsan elkészüljön, mert alig várjuk, hogy enni lehessen-, én a saláta levet készítem el először és a rántott halakat az olajból még úgy forrón teszem bele a páclébe. Így gyorsabban érlelődnek.
Elnézést ha sokat írtam de nagyon megörültem a recept láttán!!
Üdv.: Melinda

zsuzsa.sulyokp, 2013-02-22 14:15

-Nagyon szépen köszönöm az ötleteket! (zsuzsanna47, Marianna1973)
- Ki fogom próbálni, mert legyünk őszinték, a- "rántott, -bármi", -másnap már nem az igazi...-de abszolút el tudom képzelni, hogy az -"eceteshal technikával"-, nagyon finomak lesznek!

zsuzsanna47
zsuzsanna47sze, 2013-01-16 00:43

Kedves zsuzsa.sulyok!
Kicsit vissza kalandoztam a kedvenc ételemhez és ha elfogadod, még felsorolom miből szoktam még
" ecetes halat" készíteni.
Rántott csirkemellből, rántott patisszonból, /még a formája is hasonlít a haléra/ rántott cukkiniből rántott gombából és készítettem már lebőrözött, kicsontozott felső csirkecombból. Volt olyan, hogy ezeket vegyesen.
Mivel nincs benne szálka, a kihűlés után már fogyasztható is .

Marianna1973
Marianna1973h, 2013-01-07 11:04

Sziasztok!
Soproni vagyok és imádjuk ezt az ételt. Egy lakodalomból megmaradt rengeteg rántott husit tettünk el ilyen módon a szakácsnő javaslatára. Nem szárad ki, és persze nem veszett kárba. Hallal mi is inkább karácsonyra készítjük el. Kb egy hét kb egy hét állás után az igazi!!!
Üdv

zsuzsa.sulyokszo, 2013-01-05 13:18

-Mindenkitől elnézést kérek, aki esetleg, az én régebbi "hozzászólásomból" vette az ötletet, és abból a bizonyos "alaszkai tőkehalfilé"-ből próbálta elkészíteni. Jelentem, többszöri kipróbálás után: a mostanában ugyanolyan zacskóban kapható, nem is hasonlít!!!, és alkalmatlan a fenti receptre (is).

-viszont nagyon hálás lennék, ha lenne valakinek jó ötlete, hogy a pontyszeleten kívül, még miből lehetne ezt az isteni finom étket előállítani....

fodoragi
fodoragih, 2012-12-03 13:35

A mi családunk is imádja már hosszú évtizedek óta Egerben (még az ükszülőktől ismerjük), mi marinírozott halnak hívjuk és pontyból ritkán készítjük, mert jobban szeretjük tőkehalból vagy hekkből.
Egyébként ugyanígy fűszerezzük szemes borssal, korianderrel, babérral, sóval, cukorral, ecettel ízesített levet forralunk fel és a frissen sütött, hagymával rétegezett halszeletekre öntjük és közé dobok még néhány citromkarikát is. A legnehezebb azt az 1-2 nap érési időt kivárni!
Majonézes krumplisalátával együtt nagyon finom, amibe egy kis lila hagymát és főtt tojás cikkeket is keverek!

zsuzsa.sulyokp, 2013-02-22 14:33

Kedves "fodoragi"!
Szeretnélek megkérni, -ha lehet-, írd meg, hogy mostanában, melyik "zacskós halból" sikerült, jó ecetes halat készítened, ---nagyon szeretném tudni?, -mert imádom!
Köszönettel zsuzsa.

apus112
apus112h, 2012-06-18 17:15

Nagyon nem gond,nem kell panírozni hanem paprikás lisztben beforgatni és nem válik le róla a panír,aki szereti csípős paprikával!

zsuzsanna47
zsuzsanna47v, 2011-12-25 00:50

Mint a viccben. De jó, de jó mindenki Győrbe utazik! Szóval, én is győri vagyok és mivel édesapám nagy horgász
volt, rengeteg ecetes halat ettünk. Szerintem előbb ettem ecetes halat mint, bébi papit. Pár napja írtam le a receptet a Hoxá-ban egy érdeklődő asszonytársamnak. Az édesanyádnak gratulálok a recepthez, mert az én édesanyám ugyanígy készítette. Most én készítem a lányaimnak, de hogy tovább viszik-e receptet nem tudom,
mert csak felfalják, de nem érdeklődnek a készítés felől.
Koriander magot én is teszek bele, meg egy kis mustármagot is.
Kisvendéglőkben pénteken, ahol van halnap ott még ma is kapható Győrben ecetes hal. Üdvözöl: Zsuzsa

zsuzsa.sulyokk, 2011-12-13 14:58

-Én is Győr környéki vagyok, bár néhány évtizede miskolci lakos.
-Én is úgy tapasztaltam, hogy a mi megyénkben a legismertebb és legkedveltebb: pl.: Nagypénteken és Szenteste, szinte "kötelező" volt. (Érdekes, hogy az egyik kolléganőm, aki Párkány környékéről való, szintén ismeri.)
-És most NE KÖVEZZETEK MEG, de igen halkan bevallom: már többször csináltam Metrós: Classic Alaszkai Tőkehalfiléből. (bocs.): szerintem nagyon finom, -némi citromlével meglocsolom panírozás és sózás előtt. De pl. pangasius filé és hasonlókból tragikus, mivel kemény húsú hal kell hozzá...(-én sajnos busából sem szeretem).
-Én "rendes", vagyis szemes fekete borssal ismerem.
-A "lényeg" szerintem is: -lehetőleg, a még meleg rántott halat, -amelynek minden rétege, szálasra vágott hagymával, bőven meg van szórva, -a teteje is-, -leönteni, a majdnem forró, fűszeres ecetes lével, ami bőven! ellepi.
Akinek lehetősége van, rögtön ki a hidegbe, "rosszabb sorsúak, panelesek" -mint én is, jelenleg: kihűlés után a hűtőbe, lefedve!!!
-Legalább egy napig álljon -(én sajnos már másnap "beleeszek").....
-Szerintem is nagyon-nagyon finom és különleges kaja, ki kell próbálni!
- (a hétvégi munkahelyi bulira csinálok, nagyon kíváncsi vagyok, hogy fog ízleni errefelé ahol nem ismerik), -"ezer éve" együtt vagyunk, de még nem próbáltam ki rajtuk...
-kösz, hogy emlékeztettetek rá!
-(mivel a "lé" szerintem, nagyon fontos, megígérem, hogy most, mindent mérni fogok és megírom, hogy szerintem, miből mennyit....

apus112
apus112cs, 2011-07-28 13:37

Csodálkoztam a megjegyzésen hogy kevesen ismerik gyerek korom óta fogyasztottam pedig már nyugdíjas vagyok most sütök 5kg halat a recept simt én még fokhagymával turbózom két nap álás után finom Komárno-Komárom

zedertacs, 2011-07-28 15:36

kedves Apus!
ahogy itt a beszélgetésben kiderült, nagy valószínűséggel ez az étek Szlovákiából ered...
s ha jól sejtem a fokhagymaturbózású (biztosan nagyon finom lehet!) 5 kilógramm is ott sült ki nemrég ;-)
további jó egészséget és szép napot!

kati 68
kati 68szo, 2011-02-19 10:03

szia, az én családom is nagyon szereti ezt az ételt, bár leginkább karikor készítjük. Annyiban különbözik csak a recept, hogy szemes borsot teszünk bele szegfűbors helyett. Lehet, hogy ígí is kipróbálom.

zedertaszo, 2011-02-19 17:30

kedves Kati! szegfűbors, vagy fekete bors - mindkettővel nagyon finom!

fjutti
fjuttik, 2010-10-05 11:21

Én is győri vagyok és úgy tudom, hogy az ecetes hal tradicionális Kisalföldi étel. A rokonságban van Tokaj vidékéről származó, ő nem ismerte és pesti is, aki szintén nem hallott róla.
A mi családunkban sem telhet el karácsony nélküle, de máskor is szívesen foygasztjuk bármikor a saját készítésűt és a boltban vettet is.

Májki
Májkiszo, 2010-09-18 20:19

Éppen most gyártottam egy adag ecetes halat :-) és nem győri vagyok, hanem mosonmagyaróvári :-) Nálunk tradicionális étel, de azért körül szoktam nézni, hátha tanulok vmi újat. Csak, hogy neve legyen a gyereknek: ez nem marinírozott hal. Vagyis tágabb értelemben annak is felfoghatjuk. A marinirozás sós, fűszerres lében történő pácolást jelent. A francia konyha gyakran használt eljárása és klasszikus marinírozott hal, nem panírozott, hanem fajtától függöen nyers, párolt, roston sütött.
Viszont ecetezni mindent érdemes. Pl. nagyon finom a gomba (rántott) és gyakorlatilag brmilyen húst vagy zöldséget ecetezhetünk, érdemes próbálkozni.

zedertav, 2010-09-19 19:43

kedves Májki!
köszönöm az észrevételeket!
további jó sütés-főzést!

Sue
Suep, 2010-07-30 10:38

Nekem mindig a győri nagymamám csinált ilyet gyermekkoromban,és most hogy Győrbe költöztem azt hiszem jól körbenézek a Tescoban. :) Sajnos a Párom nem szereti a halat,úgyhogy egymagamnak nem érdemes nekiállni.

Kerepesi
Kerepesih, 2010-07-19 20:39

A férjem imádja ezt az ételt. Nem sokszor készítem, mert ahogy nekem sikerült, nem volt gusztusos. Ecetes lében úszó panírdarabok. Nektek jobban néz ki?

zedertak, 2010-07-20 10:02

kedves Kerepesi!
nem tudom, mi lehetett a probléma a panírral. azért néha nálunk is előfordul, hogy leválik a panír a halról.
anyukám azt mondta, hogy semmi különleges trükköt sem csinál, csak azon melegében nyakon önti forró ecetes lével a frissen kisült halakat. lehet, hogy ez a tika.
további jó sütés-főzést!

ádám
ádámp, 2010-05-21 14:21

Csak igazából Győr környékén ismerik. Én 16 éve élek Budapesten, de itt senki sem ismeri. Minden rokon látogatáskor veszek a TESCO-ban. Én is megtudom csinálni, de nem tudom kivárni, hogy teljesen megéjen.A világ legjobb étele, szerintem érdemes lenne TV-n keresztül is nagyobb súlyt fektetni rá!!!

Nofi
Nofih, 2010-10-18 14:47

Igazad van Ádám. Csak felénk ismerik, én mosonmagyaróvári vagyok. A párom pilisi és soha életében még nem is hallott róla.

Gerti75
Gerti75v, 2010-02-28 12:36

Szia zederta!

Nem kell Győrbe jönni mindenki eltudja készíteni otthon hisz nagyon egyszerű és itt a recept:)))) De tudom ajánlani és nagyon finom filézett csirke mellből,ugyan úgy kell elkészíteni mint a halat. üdv további szép napot!

zedertah, 2010-03-01 11:49

szia Gerti!
köszi szépen, a recept tőlem; illetve édesanyámtól származik. ;-) én is Győr mellől származom.
a csirkés változatot még nem ismertem, de ki fogom próbálni.
köszi a receptet!

Gerti75
Gerti75p, 2010-02-26 16:10

Sziasztok!

Igen ez nagyon finom és mivel Győri vagyok elmondanám,hogy még mindig lehet kapni és nem csak a tescoban hanem szállítanak kis boltokba is a hideg konyhákról. üdv

zedertap, 2010-02-26 16:21

szia Gréti!
ezek szerint Győrbe kell menni ;-)
kellemes hétvégét!

Dori88
Dori88cs, 2010-02-18 13:39

Én is győri vagyok! És sztem Magyarországon mindenki ismeri ezt az ételt! Nagyon finom! Sok hagymával, jó kis halacskával!

zedertasze, 2009-11-25 23:46

igen, kedves torpi! örülök, hogy tetszett a recept. érdemes kipróbálni!

Farkas András
Farkas Andrássze, 2008-11-19 06:21

Ez valóban csodás étel. Én gyöngyösi lakos révén elmondhatom, hogy ha nem monden családban, de a város 40-50%-ában ismerik ezt az étket. Mi szoktunk még bele tenni a páclébe egy kis skoriander magot is. Esküszöm nem rontja el. Mindenkinek ajánlom, különösen jól jön a másnapos gyomornak.

zedertasze, 2008-11-19 21:10

Köszönöm a javaslatot! Szerintem Karácsonyra úgyis készítünk egy adaggal, akkor majd kipróbálom a koriander ízesítést.
További jó főzőcskézést!

Alexandra
Alexandrasze, 2008-10-15 04:55

Hmmmm...! Győrben töltött éveim alatt kóstoltam meg az ecetes halat és az egyik kedvencemmé vált. Nagyon finom! Minél több hagymával, úgy az igazi!
Győrött és környékén annyira ismert, elterjedt és népszerű, hogy annak idején még a Tescoban is lehetett kapni. A mai helyzetet már nem ismerem, talán még ma is lehet kapni.
Aki szereti a halat és az ecetes dolgokat, annak érdemes kipróbálni.

Legfrissebb cikkek

7 tápláló étel fejtett babból
A fejtett bab igazi átmeneti ennivaló: a babhüvelyek nyáron megdagadnak, a friss fejtett babot így már ekkor érdemes felhasználni. Jó hír: szárított formában mindig elérhető.
Vendégváró falatok 130 kalória alatt
A vendégvárásban szerintem az az egyik legklasszabb dolog, hogy sokféle színes falatkát tálalhatunk, és emellett még vendégeink egészségére is vigyázhatunk.
Ötletes dekoráció pofonegyszerűen
Egy kis cukormázzal és ételfestékkel a legegyszerűbb sütiből is képesek vagyunk irigylésre méltó desszertkompozíciókat készíteni.