„Hétköznapi" siker: -20 kg/4 hónap

4 hónap: - 20 kg, élhető étrend, megnövelt fizikai aktivitás, új életmód. Ez E. története. Mások szerint neki könnyű. Persze. Pont annyira, mint bárki másnak.

A sikeres testsúlycsökkentés egyik titka a motiváció. Fontos, hogy belülről fakadjon, ne kívülről kényszerítsék ránk, hiszen csak ez a belső motiváció képes felvenni a harcot a kifogásainkkal és valóban segíteni életmódváltásunk alakulását.

A testsúlycsökkentés sok embernek sikerül és nem csak azoknak, akiknek nincs más dolguk egész nap, mint magukkal foglalkozni. Hiába kapják arcukba ismerősöktől, ismeretlenektől, hogy: „Neked könnyű, mert..." Nem, nem könnyű nekik sem, csak leszámoltak a kifogásokkal.

Más, hétköznapi emberek történetei inspirációként hathatnak ránk fogyókúránk idején vagy a nagy elhatározás előtt is. Most olvassátok E. mínusz 20 kilójának történetét, hátha nektek pont ő tud segíteni!

1. Mi késztetett arra, hogy elindulj a testsúlycsökkentés útján? Mi volt az utolsó csepp a pohárban?

Nem szeretném a terhességekre fogni a teljes hízásomat, mert már előtte is szépen lassan felpakolódott rám majd tíz kg felesleg. A három terhesség, különösen a szoptatások első hónapjai még inkább hozták a kilókat. Tavaly nyáron 79 kg voltam, ami a 168 centimhez elég soknak tűnt. Az utolsó csepp az volt, amikor az akkor ötéves fiam megkérdezte, hogy megint baba nő-e a pocakomban. Teljesen őszintén kérdezte tágra nyílt szemekkel. Akkor ebben az őszinteségben láttam azt meg, hogy nem átlagos ahogyan kinézek.

2. Milyen „diétákat" próbáltál már ki korábban?

Sok mindennel próbálkoztam: 90 napos diéta, 18 óra után nem eszem semmit, kéthetes bécsi diéta, testkontroll - ezeket azért emelem ki, mert ezekbe többször is belefutottam.

3. Milyen segítséget használtál korábbi fogyókúráid során? (Pl. könyv, internetes oldal, internetes fogyókúrás eszközök, háziorvos, dietetikus, barátok stb.)

Korábban interneten kutakodtam, beírtam a keresőbe a diéta", vagy a fogyókúra" kifejezéseket és így jutottam el a fenti módszerekhez és persze barátok ajánlása alapján is.

4. Meséld el, hogyan sikerült ezúttal elérned a testsúlycsökkenést! Min változtattál a táplálkozásodban, a testmozgásban, az életmódodban, a hozzáállásodban? Mi volt szerinted a legfontosabb változás?

Ezúttal nem akartam a hagyományos, jól be nem vált módszereimhez folyamodni, ezért felkerestem egy dietetikust. Ő online és telefonon adott tanácsokat és készített személyre szabott étrendet az első hetekre. Később az ő elvei szerint állítottam össze magamnak a heti étrendjeimet. Tudom, ez unalomig ismételt, de legfontosabb tényleg az volt, hogy ne egy diétát éljek túl, hanem inkább olyan életmódbeli változtatásokat vezessek be, amikkel együtt tudok élni. Nem egy, vagy pár hónapig, hanem ha lehet, akkor véglegesen.

Az egyik legfontosabb dolog, hogy ötször eszem egy nap. Ez azért nagyon lényeges, mert nem éheztetem ki a szervezetemet, ahogyan korábban és így nem eszem egyszerre nagy adagokat. Sokat segített még a magnézium szedése, főleg az első időszakban, amikor sokszor voltam feszült. Elhagytam a liszteket, lisztből készült ételeket (ma már kivételt teszek a zabliszttel ill. 1-2 más, alternatív liszttel), a hozzáadott cukros ételeket, semmilyen feldolgozott ételt nem vásárolok.

Az étkezés mellett pedig egyszer csak rám talált a mozgás is, amivel egy számomra új kikapcsoló, feltöltő, feszültséglevezető módszert kaptam, ez nagy felismerés volt. Ha fáradt vagyok, akkor is mozgok heti öt alkalommal és ettől mindig jobban érzem magam. Igazából azt hiszem, hogy nincsen semmilyen csodaszer a fogyásra, legalábbis a tartós fogyásra csak az, ha az ember odafigyel az étkezésre és a mozgásra. Mivel ez is legalább annyiszor hangzik el, mint az, hogy ne diétázzunk, hanem váltsunk életmódot, így általában csak legyintünk rá.

5. Milyen nehézségekkel kellett szembenézned a testsúlycsökkentés során? (Pl. önfegyelem, időhiány, család, barátok nem támogatnak, sérülés, betegség stb.)

Mikor elkezdtem változtatni, a legkisebb gyerekem éppen fél éves volt, a középső még nem volt három, a legnagyobb éppenhogy öt. Ebből azt hiszem, hogy egyenesen következik, hogy a két legnagyobb ellenségem az időhiány és a fáradtság volt. Ezek folyamatosan jelen vannak egyébként azóta is. Legnagyobb meglepetésemre a nagyon támogató férjem is ellene volt a terveimnek kezdetben, nem dicsért, nem motivált, sőt a tetteivel mintha ellenem dolgozott volna, pl. rendszeresen lepett meg finomságokkal. Azt hiszem, hogy ezek ellenszere az volt, hogy eldöntöttem, hogy akármi történik, én ezt most végig fogom csinálni. Később kiderült, hogy a férjem nagyon is büszke rám, csak éppen ő olyan ember, aki nem szereti a változásokat. Őszintén megbeszéltük ezt és azóta ő az egyik legnagyobb drukkerem.

Talán egy nehézség maradt meg a mai napig: nagyon rosszul érint, amikor úgy érzem, hogy bagatellizálják a befektetett energiám azzal, hogy azt mondják, hogy Neked könnyű, mert..." és itt mindenféle olyan befejezései vannak a mondatnak, amelyek köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. A legrosszabb az volt, amikor kaptam egy hosszú e-mailt arról, hogy mennyire rossz anya vagyok, hogy magukra hagyom a gyerekeimet, amíg önmegvalósítok". Úgy érzem, hogy ahhoz, hogy anyaként hosszútávon adni tudjak, ahhoz nekem is töltődnöm kell valahonnan és az én életemben jelenleg a töltődési lehetőség a mozgás.

6. Mikor és hogyan ismerted fel, hogy ezúttal jó úton haladsz?

Nehezen hittem magamban, mert már sok sikertelen fogyókúrán voltam túl. Nehezen hittem el azt is, hogy van akaraterőm. Egy héttel nyaralás előtt kezdtem és azt hiszem, hogy a nyaralás végére kezdtem érezni, hogy nem fogok most megtörni. A nyaralásokon eddig minden évben elbuktam. Utána jött a nagyfiam szülinapja, majd egy esküvő és ezek igazi sikerélmények voltak már. Aztán "egyszer csak" a kitűzött álomsúlynál (65 kg) voltam és nem éreztem megterhelőnek, majd alámentem még hat kilóval.

7. Mennyi idő után jelentkeztek az első eredmények?

Nagyon hamar jelentkeztek az első sikerélmények, hiszen nagy súlytól akartam megszabadulni és ilyenkor az első szakaszban gyorsabban változik az ember, ez persze becsapós is lehet.

8. Mit teszel a visszaesés megelőzése érdekében?

Étkezési- és mozgásnaplót vezetek. Csak magamnak a laptopomon, őszintén beleírok mindent. A legnagyobb segítség viszont az, hogy van egy támogató csoportunk több, mint fél éve és minden egyes nap segítjük egymást a változásban.

Rengeteget segítenek még az edzők, akikhez járok: futóedzőm Barát Gabi, aki minden héten online edzéstervet készít nekem és hisz bennem, illetve egy klassz, kifejezetten nők részére létrehozott, II. kerületi mozgásstúdió edzői: beautyrobic órákon Nagy T. Szilvia a folyamatos bátorításával és kedvességével, Sebők Niki, a hiteles szakértelmével és motiválásával, és a fitfusion edzésen Diószeghy Szilárd, aki kőkeményen, de nagy figyelemmel hajt a határaimig.

Most heti ötször sportolok, kétszer a stúdióban vezetett edzésen és háromszor futok. Nem olyan rég tudok kimozdulni így itthonról, esténként, amikor a férjem már itthon van. Előtte videóról tornáztam minden reggel fél órát, ez is irtó sokat változtatott a napjaimon, az erőnlétemen. Persze voltak vicces szituációk, például amikor a lányom plank közben a fejemre és a hátamra rakosgatta a kiskonyha eszközeit, vagy az is rendszeres, hogy felülések közben a legkisebbem ül nehezéknek a lábamon vagy a csípőmön. A legnagyobb gyerekem az elején mindig azt mondogatta, amíg izzadtam fekvőtámaszozásnál, hogy: Ó, anya, ez babakönnyű!".

9. Megváltozott az életed, amióta lefogytál? Ha igen, miben mutatkozik ez meg?

Sok minden változott, igen. Nem akarok elbújni a családi fotókról, szeretek újra csinos lenni, kiegyensúlyozottabb vagyok és nem szégyenlem a testemet. De a legfontosabb változás az, hogy mindenre van energiám és sokkal tudatosabb, erősebb vagyok az élet minden területén.

10. Mennyi ideje sikerül tartanod a súlyodat?

Tavaly júliusban kezdtem változni, karácsonykor értem el arra a súlyra, amiről álmodni sem mertem volna (-20 kg), azóta se nem fogytam, se nem híztam, csak alakulok lassan, de folyamatosan a sportnak köszönhetően.

11. Dietetikus, személyi edző, egészséges ételek - drágább lett az életetek ezek miatt?

Ha mindent összevetek: edzéseket, étkezést, akkor sem drágább most az életem. Régen lényegesen több ételt vásároltam, jellemző volt például az útközben bekapok egy falatot és akkor irány a legközelebbi pékség. Ezek a kiadások egyesével nem voltak számottevőek anno, de összesen, havi szinten már jelentős összeget tettek ki. A másik nagyon rossz szokásom az esti jutalom nasizás volt, amikor végre csend volt a lakásban. Simán elfogyott egy-egy zacskó pörkölt mandula vagy más ropogtatnivaló. Nem számoltam fillérre utána (de a férjem igen, mert ő nagyon figyel a pénzköltésre), de az biztos, hogy többet nem költünk, csak a meg nem vásárolt ételek árát költöm az új életmódomra.

12. Milyen tanácsot adnál fogyni vágyó társaidnak?

1. Higgy magadban és ne higgy a csoda módszerekben!

2. Találj magadnak támogató hátteret, akik melletted állnak és erősítenek, ha elgyengülnél!

3. Keress jó szakembereket, akik segítenek elindulni az úton étkezés és mozgás terén! Nem kell folyamatosan fizetni érte, de jó, ha megvannak az irányok és utána lehet egyénileg csinálni, ahogyan neked a legjobb!

Szólj hozzá!

Hozzászólások (13)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Felisha1976
Felisha1976 h, 2015-07-27 21:00

Jesszusom! Mintha énrólam szólna a cikk! A Kalóriabázissal,és egy ellipszis géppel fél év alatt 29 kilót fogytam, és azóta is fogyok -bár most csak 0,5 kilót havonta.
Nagyon mosolyogtam az edzés közben hasamra csüccsenő, élő súlyzón! Nekem egy 10-, és egy 18 kilósom van :-D és nálunk is "bébikönnyű" a felülés, meg a fekvőtámasz :-)

nickyflower
nickyflower szo, 2015-06-27 22:19

Azért 4 hónap alatt nem biztos,hogy egészséges 20kilót fogyni,pláne ha formás testet akarsz,szóval akinek 1kg/hó ne keseredjen el.Akkor legalább nem izomból fogy,az izom adja a testünk körvonalát és mivel a fenntartása nem gazdaságos,égeti a kalóriákat is.Persze most nem a testépítős durva izomzatról beszélek,csak arról ,ami egy formás popóhoz kell! :-)

Bobek25
Adrienn27 / Bobek25 cs, 2016-02-04 08:59

Én ezt azért megcáfolom,ugyanis a fent említett anyuka heti 5-ször mozog,szóval az,h ennyi idő alatta ennyit fogyott teljesen normális! Én heti 2 edzőtermi mozgással amiből 1 kardió és 1 levezette edzés+diéta 4 hónap alatt 8 kilót fogytam amit a mérleg mutat,de zsírban több mivel izmot is építek a testemre és már most 70kg-an máshogy áll rajtam a nadrág mint amikor nem mozogtam!

nickyflower
nickyflower szo, 2015-06-27 21:06

Gratulálok! Nekem nincsen gyerekem,de így is néha nehéz a napomba beleszorítani az edzést.Én 10 kg-ot fogytam ,3éve már tartom a súlyom.Youtube videókkal kezdtem,intervall edzéssel,innen már egyenes út volt,hogy megtaláljam azt az edzőt,akivel végülis lefogytam.Étrend,edzésterv mindent a kezembe adott.Nem reklámozni akarom,de akit érdekel P.E.-ről beszélek!Nekem ő marad a legjobb! :-)

h3eniko
h3eniko szo, 2015-06-27 12:03

Gratulálok! Én most vagyok ezen az úton a most 8.5 hónapos lányom mellett. Minden elismerésem! 3 pici gyerekkel nem tudom, hogy nekem lenne e ennyi kitartásom... Gratulálok!

anyaika
anyaika cs, 2015-06-11 10:18

Hasonló tapasztalatokról számolhatok be én is (tavaly -15 kg). Sajnos, naponta több, mint három órát utazom munkába és munkából, ezért a "nincs időm" nem elszánás, hanem objektív körülmény kérdése, de olyan apróságok is számítanak testmozgás szempontjából, mint a gyaloglás és a lift helyett a lépcső. Az biztos, hogy a kulcs a liszt, a szénhidrát. Husit, tejterméket és zöldségeket ettem. És nagyon fontos: a növényi olajok mérsékelt fogyasztása nagyon fontos, hogy szép maradjon a bőr, ezért azt teljesen ne vonjátok meg!

Kata58
Kata58 k, 2015-06-09 15:26

őszintén gratulálok! Öröm olvasni ilyen hiteles történeteket!

edetto
edetto v, 2015-06-07 22:09

Köszönöm a történetet és gratulálok a kitartásért az anyukának. Gyakorló anyukaként tudom milyen nehéz összeegyeztetni a mozgást a gyerkőccel. Nekem ugyan még csak egy 14 hónapos kislányom van, de útban van a kishúga. Már most tervezem, hogyan oldom majd meg a sportot, egészséges táplálkozást. (sőt, szeretném minél hamarabb elkezdeni). Az itt említett erőfeszítések és eredmények azonban nagyon nagy lendületet adtak nekem is.

rikybaba
nemriky / rikybaba v, 2015-06-07 11:06

Üzenem Kedves E.-nek, hogy minden elismerésem, hogy gyermekei mellett mindezt véghez vitte! Aki bűntudatot próbál ébreszteni benned, amiért a családod mellett magaddal is törődsz, annak valószínűleg már félresiklott az élete és irigy. Igenis az, hogy családanya vagy, az csak a második dolog. Első és legfontosabb az önmagaddal való viszonyod. Hisz mindannyian azért születünk le, hogy fejlődjünk, tanuljunk dolgokat. Mi magunk! (És ez nem egyenlő az önzőséggel.)
Szóval nagy gratula hozzá! :)

cloudberry
cloudberry v, 2015-06-07 10:41

Minden szavával egyetértek. Elkezdeni a legnehezebb, de az első eredményeknél szárnyat kap az ember. Velem is a szoptatások alatt szaladt el a ló, és hajszálpontosan olyan paraméterekkel rendelkezem, mint a cikkben megszólaló anyuka. Csak még halogatom a kezdést....