Gyümölcsökkel szívünk egészségéért

Egy több mint félmillió egyénen végzett kínai kutatás szerint a napi rendszerességű gyümölcsfogyasztás csökkenti a szívinfarktus és a stroke kialakulásának kockázatát.

Azt eddig is gyakran hallottuk, hogy a rendszeres gyümölcsfogyasztással sokat tehetünk egészségünkért (sőt, boldogságunkért!), bár vannak, akik fenntartásokkal tekintenek a gyümölcsökre magas, gyorsan felszívódó egyszerű szénhidrát(~fruktóz)-tartalmuk miatt. Most újabb kutatási eredmények igazolták a gyümölcsök jótékony hatását, ezúttal a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésének terén. A jellemzően a helytelen táplálkozás és életmód talaján kialakuló szív- és érrendszeri betegségek vezető megbetegedési és halálokok a világban és hazánkban is. E betegségek közé tartozik az érszűkület, a koronáriabetegségek, a szívinfarktus, az agyi érszűkület, a stroke, és ezek enyhébb formában jelentkező megelőző betegségei is.

Az Európai Kardiológiai Társaság idei kongresszusán kerültek bemutatásra az Oxfordi Egyetem és a Kínai Orvostudományi Akadémia közös kutatásának eredményei. A kutatás terjedelmét jól mutatja, hogy több mint félmillió ember vett részt benne hét éven át. A grandiózus China Kadoorie Biobank elnevezésű kutatási projektben a kínai populáción vizsgálják a krónikus betegségek kialakulásának genetikai és környezeti okait.

A széleskörű kutatás eredményei szerint a napi rendszerességű gyümölcsfogyasztás akár 40%-kal is csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát az egészséges populáció körében. Megállapították továbbá azt is, hogy minél több gyümölcsöt fogyasztunk egy nap, annál nagyobb mértékben csökken a kockázat. A kutatásban résztvevők esetében mintegy 15-40%-kal csökkent ezen krónikus betegségek (15%-al az iszkémiás szívbetegség, 25%-al az iszkémiás stroke, 40%-al az agyvérzés) kockázata azoknál, akik napi rendszerességgel fogyasztottak gyümölcsöt, a gyümölcsöket egyáltalán nem fogyasztókhoz viszonyítva.

A kutatás keretében vizsgálták azokat az egyéneket is, akik a vizsgálat kezdetekor már szív- és érrendszeri vagy magasvérnyomás-betegséggel éltek (összesen 61 000 főt). Az ő esetükben a napi rendszerességgel gyümölcsöt fogyasztók körében mintegy 27%-kal csökkent a szívinfarktusban és 40%-kal a stroke-ban való elhalálozás kockázata.

A jelenlegi hazai ajánlás szerint napi 40-50 dkg friss gyümölcs vagy zöldség fogyasztása ajánlott. Ha nem akarunk méricskélni, gondolkozhatunk adagokban is - ekkor 4-5 adag gyümölcs és 4-5 adag zöldség fogyasztása ajánlott naponta (ld. az ábránk).

Ha a reggelihez eszünk egy közepes paradicsomot, a tízórai része egy alma, ebédre desszertnek egy színes gyümölcssalátát, uzsonnára egy banánt, vacsorára egy kisebb adag friss zöldségekből álló salátát - már teljesítettük is az elvárást. Ugye, hogy nem olyan nehéz ez?

Hozzászólások

sarai eva

Tetszik a gyümölcs és a zöldségadag leírása! Hasznát veszem,köszönöm. Üdvözlet.

zsuzsa.sulyok

Tisztelt Bodon Judit dietetikus! Úgy gondolom, sokan vagyunk, akik, az Ön által írtakat elolvassuk, és "komolyan vesszük". -DE, ugyanitt: -Kapcsolódó cikkek-: Mennyit ér egy alma? -szintén, az Ön neve alatt megjelent cikk : -1. számú recept: -"f?szeres almás crumble": -FAGYASZTOTT ALMÁBÓL???

Bodon Judit dietetikus

Kedves zsuzsa.sulyok! Egyrészt köszönöm a visszajelzést, ?szintén örülök, ha olvassák az írásaimat. :) Szerintem a crumble recept elkészíthet? nyers almából is, ha valaki nem szeretné fagyasztottból. Abban egyébként egyetértünk, hogy ha rendelkezésre áll az ízletes, hazai alma, akkor miért használnánk fagyasztottat, de ett?l még a recept feltölt? szakács szabadsága, hogy ? milyen alapanyagokból készíti el az adott süteményt. A mi szabadságunk pedig, hogy a saját ízlésünk szerint változtassunk rajta. :)

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Egészséges ételek, amelyek nagy mennyiségben ártalmasak lehetnek

Attól, hogy valami egészséges, még nem biztos, hogy nagy mennyiségben is az – ez nagy igazság, és érdemes rá figyelni, ha nem szeretnénk hízni, vagy emésztési problémákkal küzdeni. Az alábbi ételek például, annak ellenére, hogy nagyon jót tesznek a szervezetnek, az ellenkező hatást váltják ki nagyobb mennyiségben.